در این مقاله به بررسی گوشی گلکسی M51 سامسونگ می‌پردازیم و مشخصات، دوربین، سخت افزار و عملکرد آن را زیر ذره بین قرار می‌دهیم. گوشی سامسونگ M51 باتری بسیار بزرگی دارد و همچنین دارای صفحه نمایش سوپر امولد و تراشه اسنپدراگون است. با این حال ویژگی بارز گلکسی M51 باتری آن است. این گوشی از همه لحاظ فوق‌العاده است و شما را ناامید نخواهد کرد.

یکی از دلایل اجتناب طولانی مدت بسیاری از هندی ها از سری M سامسونگ، وجود چیپست بود. سامسونگ چیپست اگزینوس داخلی را همراهی می کرد که اغلب کارایی را بهم می زد. این بار، سامسونگ با چیپست اسنپدراگون 730G که عملکرد دستگاه را افزایش می دهد، این مشکل را حل کرده و طبق معمول، صفحه نمایش یکی از بهترین صفحه های کلاس سوپر امولد با تولید مثل و مشاهده رنگ عالی است. در ادامه با مشخصات این گوشی آشنا خواهید شد.

مشخصات فنی گوشی گلکسی M51

  • بدنه: 163.9 در 76.3 در 9.5 میلیمتر, 213 گرم; پنل شیشه ای (گوریلا گلس 3 پلاس)، فریم و قاب پشت پلاستیک.
  • نمایشگر: 6.70 اینچ، سوپر امولد پلاس، رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل، نسبت ابعاد 20 به 9، تراکم 393ppi.
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 730G؛ گرافیک Adreno 618.
  • حافظه: 128 گیگابایت/6 گیگابایت رم, 128 گیگابایت/8 گیگابایت رم; پشتیبانی از میکرو اس دی.
  • نرم افزار/سیستم عامل: اندروید 10, One UI 2.5.
  • دوربین پشتی: واید (اصلی): 64 مگاپیکسل, f/1.8, 26mm, 1/1.73″, 0.8µm, PDAF; اولتراواید: 12 مگاپیکسل, f/2.2, 123˚; ماکرو: 5 مگاپیکسل, f/2.4; عمق: 5 مگاپیکسل, f/2.4.
  • دوربین جلوی: 32 مگاپیکسل, f/2.0, 26mm (wide), 1/2.8″, 0.8µm.
  • فیلمبرداری: دوربین پشتی: 4K@30fps, 1080p@30fps; دوربین جلویی: 4K@30fps, 1080p@30fps.
  • باتری: 7000 میلی آمپر ساعت; شارژ سریع 25 وات, شارژ معکوس سیمی.
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت; NFC; FM radio.

گلکسی M51 در یک جعبه مقوایی سفید ساده وارد بازار می شوددر داخل ، سامسونگ همه موارد مهم را در خود جای داده است – شما یک شارژر، یک کابل USB-C و یک سری هدفون تهیه می کنید. شارژر در حال حاضر بهترین شارژر نیز هست – شارژر 25 واتی که از تحویل برق USB با PPS پشتیبانی می کند.

طراحی و کیفیت ساخت

سری M از سامسونگ همیشه بدنه ای عظیم داشته است. همین در مورد گلکسی M51 نیز صدق می کند. مستقیماً از جعبه خارج شده، دستگاه به لطف باتری ماموتی که دستگاه در آن بسته شده، احساس سنگینی می کند، وزن گلکسی M51 حدود 213 گرم است. همچنین ضخامت این گوشی در 9.5 میلی متر است. در دست محکم است و پشت گلاسه چسبندگی بهتری را ارائه می دهد و مانند سایر گوشی های دارای پشت شیشه ای لغزنده نیست. پشت دستگاه یک آهنربا اثر انگشت است و می تواند به راحتی خراشیده شود.

گلکسی M51 در یک بلندگوی مونو پایین، میکروفون، پورت Type-C بسته بندی شده و از آنجا که دستگاه ضخیم بوده، سامسونگ جک هدفون 3.5 میلی متری را نیز به آن اضافه کرده است. به سمت راست، دکمه روشن/خاموش را می گیرید که با اسکنر اثر انگشت نیز یکپارچه است و دقیقاً بالای آن دکمه های تنظیم صدا را می گیرید. دستیابی به اسکنر اثر انگشت با یک دست کاملاً آسان است اما تکرار همان مورد برای دکمه های تنظیم صدا برای شما دشوار است. در بالا ، میکروفون ثانویه دریافت می کنید و در سمت چپ، می توانید به سینی سیم کارت دسترسی پیدا کنید.

به طور کلی گلکسی M51 در دست جا می‌گیرد و راحت است. با این حال صفحه نمایش 6.7 اینچی برای افرادی که دست‌های کوچکی دارند زیاد مناسب نیست و بزرگ است. علاوه بر این گلکسی M51 با بدنه پلاستیکی بسیار آسیب پذیر است و به راحتی ضربه می‌بیند. با این حال به طور کلی از نظر بدنه، قابل قبول است.

کیفیت صفحه نمایش

در قسمت جلو ، گلکسی M51 یک صفحه 6.7 اینچی Super AMOLED Plus Infinity-O با نسبت ابعاد 20:9 بلند ارائه می دهد. شما وضوح تصویر فول اچ دی پلاس یا 1080 در 2400 پیکسل دریافت می کنید. این نمایشگر برای محافظت بیشتر توسط لایه ای از Gorilla Glass 3 محافظت می شود. عملکرد Super AMOLED Plus سامسونگ همیشه کارآمدتر از سایرین است. صفحه نمایش نرخ تازه سازی 60 هرتز در این بخش بسیار عالی خواهد بود.

ما هنگام کار دستی با لغزنده، حداکثر روشنایی 677 نیت را در حالت Adaptive و در زیر نور مستقیم و 373 نیت را اندازه گیری کردیم. افزایش خودکار آن را به اندازه پرچمداران نمی برد، اما به اندازه کافی روشن است، در حالی که حداکثر روشنایی دستی تقریباً با رفتار معمولی OLED سامسونگ برابر است.

M51 همچنین قادر به تولید منطقی وفادارانه رنگ است. حالت های زنده و طبیعی موجود است. Natural یکی از مواردی است که برای محتوای sRGB تنظیم شده، و در آزمایش ما deltaE2000 متوسط 2.5 را ارائه می دهد، که کاملاً دقیق است. به طور طبیعی، این حالت ‘Natural’ متمرکز بر sRGB دارای یک نگاه کلی ذهنی است.

عمر باتری و کیفیت صدا

گلکسی M51 انرژی مورد نیازش را از طریق باتری عظیم 7000 میلی آمپر ساعتی تامین می کند. همانطور که آزمایش ما ثابت کرد ، با ظرفیت بسیار زیاد ، استقامت بسیار خوبی حاصل می شود. گلکسی M51 توانسته است نمره باتری 156 ساعت را برای خود کسب کند که یک رکورد در این زمینه می‌باشد. با استفاده از این دستگاه قادر هستید تا به مدت 53 ساعت به صورت یکپارچه مشغول به صحبت کردن باشید. همچنین تا 17 ساعت در اینترنت جستجو و مطالعه داشته باشید یا 25 ساعت به تماشای ویدیوهای دلخواه خود بپردازید.

حتی در صورت تمام شدن باتری این دستگاه بعد از دو روز کامل استفاده از آن بازهم قادر هستید با استفاده از آداپتور 25 واتی قرار داده شده در داخل دستگاه، این دستگاه را در 1 ساعت 47 دقیقه از 0 تا 100 شارژ نمایید. همچنین 35 درصد اولیه باتری در 30 دقیقه پر خواهد شد. تنها نکته ضعف این دستگاه نسبت به دیگر دستگاه‌های هم رده قیمتی خود، نبود نمایشگر با نرخ بروزرسانی 90 هرتز می‌باشد. این نرخ بروزرسانی کم کم تبدیل به یک استاندارد برای تولید گوشی‌های هوشمند شده است و سامسونگ بجای استفاده از آن، تمرکز بیشتر خود را بر روی باتری حجیم گذاشته است.

بلندگویی که در قسمت پایین گوشی تعبیه شده، صدای چندان بلندی ندارد. همچنین سامسونگ هدفون را از جعبه محصول حذف کرده است. بنابراین شما مجبور هستید که آن را به صورت جداگانه تهیه کنید. تکنولوژی دالبی اتموس (Dolby Atmos) نیز وجود دارد که باعث ایجاد صدای عمیق و پویا و با جزئیات فراوان می‌شود. علاوه بر این کیفیت مکالمه نیز خوب است و صدا به خوبی به گوش می‌رسد و مشکلی در دریافت شبکه از هر شیار سیم کارت وجود ندارد.

نرم افزار و عملکرد سخت افزار

گوشی گلکسی M51 از رابط کاربری One UI 2.1 Core استفاده می‌کند. با این که شما دارای جدیدترین ویژگی‌ها مانند فیلمبرداری از صفحه گوشی و حالت‌های مختلف برای دوربین هستید، از بعضی ویژگی‌ها محروم شده‌اید. ویژگی‌هایی مثل سامسونگ پی (Samsung Pay)، سامسونگ پی مینی (Samsung Pay Mini) و پوشه امن (Secure Folder) به دلیل عدم وجود گواهینامه Knox در گوشی سامسونگ M51 وجود ندارند. حتی اگر نرم افزار را به روز رسانی هم کنید، همچنان این برنامه‌ها در دسترس شما نیستند.

با وجود این ضعف در نرم افزار، تجربه رابط کاربری با One بسیار عالی و دارای ویژگی‌های فراوانی است؛ مانند اسکرین رکوردر، پشتیبانی از تم‌های گوشی، پیام‌رسان دوگانه، صفحه نمایش همیشه روشن، دو بار ضربه به صفحه برای بیدار کردن، حالت دارک مود و اشتراک گذاری سریع موسیقی. علاوه بر این، فروشگاه گوگل پلی و گلکسی استور سامسونگ برای بسیاری موارد دیگر پشتیبانی می‌شود و مثل همیشه به خوبی عمل می‌کند.

گلکسی M51 دومین گوشی است که از سری پردازنده‌های اسنپدراگون در آن استفاده شده است (اولین گوشی، گلکسی M40 در سال گذشته بود). پردازنده اسنپدراگون 730G در گلکسی M51 تعبیه شده است که این گوشی را به پرسرعت‌ترین و روان‌ترین گوشی سری M تبدیل می‌کند. تراشه اگزینوس که در بقیه گوشی‌های سری M استفاده شده است، برای بازی کردن عملکرد خوبی دارد، اما در رابط‌های کاربری و کارهای روزانه سرعت پایین‌تری دارد.

تراشه اسنپدراگون 730G که در گوشی سامسونگ M51 استفاده شده، چنین مشکلاتی ندارد و به ندرت پیش می‌آید که سرعت گوشی را پایین بیاورد. عملکرد این تراشه برای بازی نیز بهتر است. اگر تمام گزینه‌های گرافیکی بازی کال آف دیوتی را به حداکثر برسانید، متوجه خواهید شد که افت فریم ریت بسیار کم است. اما اگر تراشه اگزینوس به جای اسنپدراگون بود، باید تنظیمات گرافیکی پیش‌فرض را تنظیم می‌کردید تا فریم ریت روان داشته باشید. این چیپست با 6 یا 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه ذخیره سازی استاندارد سازگار است.

کیفیت دوربین

این گوشی مجهز به دوربین چهارگانه در قاب پشتی است. دوربین اصلی از سنسور 64 مگاپیکسلی IMX682 سونی بهره گرفته و لنز دارای فاصله کانونی معادل 26 میلی متر و دیافراگم f/1.8 است. دوربین اولتراواید از یک سنسور 12 مگاپیکسلی S5K3L6 سامسونگ برخوردار بوده که زاویه دید 123 درجه را ارائه می دهد. دو دوربین دیگر شامل سنسور عمق 5 مگاپیکسلی و یک سنسور ماکرو 5 مگاپیکسلی می شود. در جلو، این گوشی دارای یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 است.

دوربین اصلی گوشی سامسونگ M51، در روشنایی روز عکس‌های عالی همراه با جزئیات زیاد و دامنه دینامیکی نسبتاً گسترده می‌گیرد. همچین در بیشتر موارد بازتولید دقیق رنگ‌ها را انجام می‌دهد. دوربین گوشی M51 در شب نیز عکس‌های قابل قبولی می‌گیرد. عملکرد دوربین در نور کم و نور مصنوعی نیز قابل قبول است. همچنین اگر نور کافی در اطرافتان نباشد، دوربین آن حالت عکسبرداری در شب دارد که می‌تواند در این مواقع به کمک شما بیاید. همچنین می‌توانید سرعت شاتر را به صورت دستی نیز کنترل کنید تا نتایج بهتری در عکس‌ها داشته باشید.

دوربین گوشی سامسونگ M51 همچین دارای حالت‌های زیادی است؛ نظیر حالت Single Take که تمام جزئیات صحنه را ثبت می‌کند، حالت هایپرلپس که کنار هم چیدن تعداد زیادی عکس یا فیلم با سرعت بالا است، حالت بسیار آهسته و حالت پانوراما. همچنین حالت AR Emoji نیز گنجانده شده است که حالت صورت و حرکات صورت شما را به صورت شکلک (ایموجی) نشان می‌دهد. کارکرد آن نیز تقریبا شبیه انیموجی گوشی‌های اپل است. همچنین می‌توانید فیلترهای سفارشی خود را براساس عکس‌های قبلی خود به عکس‌های خود اضافه کنید. ضبط ویدیو با کیفیت 4K در دسترس است و کیفیت فیلم از آن جایی که جزئیات کافی وجود دارد و نویز در نور زیاد به خوبی کنترل می‌شود، بیش از حد مناسب است.

جمع بندی

گوشی M51 از نظر سخت افزار بسیار عالی است و به راحتی از بقیه گوشی‌های سامسونگ نظیر گلکسی A71 که تا قبل از این بهترین دستگاه میان رده سامسونگ بود، پیشی می‌گیرد. در واقع گوشی M51 به دلیل داشتن باتری هیولا، از نظر عمر باتری نیز از گلکسی A71 بهتر است. اگر باتری فوق‌العاده قوی می‌خواهید گوشی M51 گزینه بسیار مناسبی است.

علاوه بر این، دوربین‌های گوشی M51 بسیار قابل اعتماد هستند و عکس‌های خوبی در شب و روز می‌گیرند. دوربین سلفی نیز به خوبی جزئیات را ثبت می‌کند. پنل سوپر AMOLED گوشی سامسونگ M51 با زاویه دید عالی و رنگ‌های زنده باعث می‌شود تجربه بازی و تماشای فیلم بسیار لذت بخش باشد. اگر مشخصات این گوشی متناسب با نیازهای شما است، با توجه به قیمت گوشی M51، می‌توانید آن را با چشم‌های بسته خریداری کنید.

گوشی گلکسی M51 در بسیاری از مشخصات نظیر باتری، صفحه نمایش، سرعت عملکرد و دوربین‌ها از بسیاری از گوشی‌های سامسونگ بهتر عمل می‌کند. می‌توان گفت که ترجیح دادن گلکسی M51 به سایر گوشی‌های میان رده قابل درک است. بنابراین با توجه به نیازهای خود و مشخصاتی که در بالا ذکر شد، می‌توانید با خرید این گوشی انتخاب بسیار خوبی داشته باشید.

نقاط مثبت

  • عمر باتری استثنایی، شارژ سریع برای ظرفیت
  • عملکرد خوب نمایشگر اولد
  • سیستم دوربین عکس و فیلم با کیفیت ارائه می دهد
  • اسلات حافظه اختصاصی ، رادیو FM

نقاط منفی

  • نرخ تازه سازی 60 هرتز زمانی که برخی از رقبا 90 هرتز و حتی 120 هرتز را ارائه می دهند
  • حسگر اثر انگشت تا حدودی به طرز ناخوشایندی قرار گرفته است
  • بدون فیلمبرداری با سرعت 60 فریم در ثانیه
سهام:

1 نظر

  • گیمر
    آذر ۲۴, ۱۳۹۹ at ۲۳:۴۷

    به چه دردی میخوره وقتی وارد نمیشه؟ چشمام کور شد از بس سرچ کردم ببینم اومده یا نه

    Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *