هنگامی پنل های خورشیدی را تصور کنید، به احتمال زیاد یک دال مربع جامد را به تصویر می کشید. اما این فناوری انعطاف پذیرتر می شود و اکنون مهندسان دانشگاه ملی پوسان در کره جنوبی نمونه های اولیه سلول خورشیدی را تولید کرده اند که کاملاً تاشو است. تولید این صفحات خورشیدی منعطف هم حمل و نقل آنها را ساده می‌کند و هم نصب آنها را بر روی وسایل نقلیه، گوشی‌های هوشمند، لوازم قابل استفاده در درون منازل و حتی بر روی البسه تسهیل می‌کند.

در سالهای اخیر، سلول های خورشیدی انعطاف پذیر نوید همه این نوع کاربردها را داده اند. آنها معمولاً از مواد فیلم نازک مانند گرافن، دی سلنید تنگستن یا سلنیید گالیوم ایندیم مس (CIGS) ساخته می شوند که روی لایه های انعطاف پذیر مانند پلیمرها یا حتی کاغذ رسوب می کنند. نتیجه یک سلول خورشیدی است که می تواند مانند کارت تا حد محدودی خم شود. اما تاکنون، آنها نتوانسته اند بدون شکستن به طور کامل از وسط برابر شوند.

برای رفع این نگرانی، در ساخت این صفحات خورشیدی از لایه‌های رسانای دارای نانوتیوب های کربنی استفاده شده است. این لایه‌ها بر روی یک بستر از جنس پلی امید جاسازی شده‌اند و سپس اکسید مولیبدن به آنها اضافه شده تا رسانایی محصول نهایی بهبود یابد. ضخامت صفحه خورشیدی نهایی 7 میکرومتر است و در برابر بیش از ده هزار بار تا زدن مقاوم بوده و نمی‌شکند. این صفحات خورشیدی می‌توانند 15.2 درصد از انرژی خورشید را به برق تبدیل کنند و میزان شفافیت آنها 80 درصد است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *