شرکت پوکو اکنون دو گوشی هوشمند جدید پوکو F3 و پوکو ایکس 3 پرو را روانه‌‌ بازار کرده است. و همانطور که از نامش پیداست، X3 پرو برادر سرسخت پوکو X3 است. این دو میان رده با صفحه نمایش 120 هرتز، تراشه های درجه یک، بلندگوهای استریو، باتری های بزرگ به ارتفاعات جدید می رسند. در این مقاله گوشی پوکو ایکس 3 پرو را به همراه چیپست اسنپدراگون 860 بررسی می‌کنیم.

Poco X3 Pro در بالای Poco X3 NFC ساخته شده و هر دو شبیه یکدیگر هستند. نسخه پرو از سخت افزار بسیار بهتری استفاده می کند – این اولین گوشی است که با تراشه اسنپدراگون 860 کار می کند. دقیقاً مانند پوکو ایکس 3 NFC، پوکو ایکس 3 پرو دارای درجه IP53 برای محافظت در برابر گرد و غبار و مقاومت در برابر پاشش است، صفحه نمایش 6.67 اینچ IPS LCD با رزولوشن 1080p و پشتیبانی از نرخ تازه سازی 120 هرتز و همان باتری 5160 میلی آمپرساعتی با قابلیت شارژ سریع 33W است. همچنین بلندگوهای استریو، اسلات microSD ،NFC، بلستر IR و حتی جک 3.5 میلی متری نیز در اختیار شما قرار می گیرد. در ادامه با مشخصات فنی پوکو ایکس 3 پرو آشنا خواهید شد.

  • بدنه: 165.3×76.8×9.4 میلیمتر؛ وزن 215 گرم؛ پوشش گوریلا گلس 6 (پنل جلویی)، فریم پلاستیک، رتبه بندی IP53.
  • صفحه نمایش: 6.67 اینچ IPS LCD، نرخ رفرش ریت 120 هرتز، استاندارد HDR، روشنایی 450 نیت، رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل، تراکم 395ppi.
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 860؛ گرافیک Adreno 640.
  • حافظه رم/ذخیره سازی: 6/128 گیگابایت، 8/256 گیگابایت؛ UFS 3.1؛ میکرو اس دی.
  • نرم افزار: رابط کاربری MIUI 12 مبتنی بر اندروید 11
  • دوربین پشتی: اصلی 48 مگاپیکسلی f/1.8، اولتراواید 8 مگاپیکسلی f/2.2، ماکرو 2 مگاپیکسلی و عمق 2 مگاپیکسلی.
  • دوربین جلویی: 20 مگاپیکسل f/2.2.
  • فیلم برداری: دوربین پشتی: 4K@30fps, 1080p@30/120fps, 720p@960fps; gyro-EIS; دوربین سلفی: 1080p@30fps.
  • باتری: 5160 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 33 وات.
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت، NFC، اسپیکر استریو.

این گوشی همراه یک شارژر 33 واتی و یک کابل USB-A به USB-C به بازار عرضه می‌شود. یک قاب سیلیکونی شفاف نیز وجود دارد که دارای یک پوشش محافظ کوچک برای درگاه USB است. برای طرفداران واقعی پوکو، این جعبه همچنین حاوی دسته ای از برچسب های پوکو است که می توانید روی رایانه، مانیتور، میز کار، خودرو و موارد دیگر قرار دهید.

طراحی و کیفیت ساخت

این گوشی در 3 نسخه رنگی Metal Bronze ،Frost Blue و Black عرضه می شود. اگر Poco X3 NFC را دیده اید، از قبل همه چیز را در مورد پوکو ایکس 3 پرو می دانید – آنها از نظر بصری یکسان هستند. ساخت این گوشی به روال معمول انجام می شود – یک گوریلا گلس بزرگ صفحه را ایمن نگه می دارد، صفحه عقب از پلاستیک ساخته شده و به زیبایی رنگ آمیزی شده است و به نظر می رسد قاب براق آن نیز پلاستیکی است.

در کل دارای رتبه بندی IP53 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و پاشش است. این را با ضد آب اشتباه نکنید. پوکو ایکس 3 پرو احتمالاً در برابر غوطه ور شدن مقاومت نمی کند. قاب پشتی با آرایش دوربین همان چیزی است که پوکو ایکس 3 را با گوشی های ردمی متمایز می کند. این اولین سخت افزاری بود که به صورت منحصر به فرد ساخته شد و باعث شد Pocophone فوراً در بین همتایان خود قابل شناسایی باشد.

این شرکت طرحی تا حدودی پر زرق و برق را انتخاب کرد، اما می خواست که دیده شود و دیده شد. پلاستیک منحنی دارای سه نوار مشخص – دو مات و یک براق در بین است. قسمت براق به اندازه تنظیمات دوربین عریض است و دارای این الگوی راه راه خنک است که علاوه بر قرار دادن آرم بزرگ POCO، نور را نیز به شکلی جالب منعکس می کند.

تنظیمات دوربین نیز عجیب است – جزیره آن به شکل مستطیل با اضلاع منحنی است. سپس همه چیز در یک دایره خاکستری تیره قرار می گیرد. پیکربندی ضخیم بوده و اگر پوکو ایکس 3 پرو بدون کیف حمل شود، ممکن است روی صندلی یا میز شما بلرزاند. بیایید طرفین گوشی را کمی بیشتر نگاه کنیم. صفحه نمایش 6.67 اینچ IPS LCD جالب ترین چیز در قسمت جلویی است. این یکی از آن پنل های برتر با نرخ تازه سازی 120 هرتز، بریدگی کوچک و رزولوشن معمول فول اچ دی پلاس است. همچنین روی صفحه توسط پوشش گوریلا گلس 6 محافظت می شود.

بعلاوه ، بالای صفحه، یک جلو پنجره مشبک نازک را پیدا می کنید که هدفون/بلندگو استریو را پنهان کرده و یک LED کوچک اطلاع رسانی فقط سفید موجود است. در صفحه اسکنر اثر انگشت وجود ندارد زیرا این پنل OLED نیست بلکه LCD است. سنسور اثر انگشت در سمت راست گوشی قرار گرفته و با دکمه پاور یکپارچه شده است. در سمت راست نیز کلیدهای تنظیم صدا وجود دارد. سینی کارت تنها در سمت چپ است و از نوع هیبریدی است – می توانید یکی از سیم کارت ها را با کارت microSD جایگزین کنید.

بالای Poco X3 Pro دارای IR blaster، یکی از میکروفون ها و یک سوراخ اضافی برای بلندگوی بالایی است. به این ترتیب صدای بلندتری با کیفیت بهتر دریافت می کنید. سرانجام، قسمت پایین جک 3.5 میلی متری، پورت USB-C، و بلندگوی استریو دوم را مشاهده خواهید کرد. ما قبلاً به پشتی منحصر به فرد و تنظیمات دوربین آن اشاره کرده ایم. منطق سنسور در آنجا همان Poco X3 NFC است، اما در حال حاضر دو دوربین مهم دارای سنسورهای با رزولوشن پایین تر هستند. دوربین اصلی بجای 64 مگاپیکسل از سنسور 48 مگاپیکسل و دوربین اولتراواید نیز بجای 13 مگاپیکسلی از سنسور 8 مگاپیکسلی استفاده شده است.

ابعاد پوکو ایکس 3 پرو 165.3 در 76.8 در 9.4 میلی متر و وزن آن 215 گرم است – یک کپی کامل از Poco X3 NFC. این گوشی آنقدر زیبا و سبک نیست – تلفن به دلیل قاب پلاستیکی اش، حتی در صورت براق بودن، کاملاً محکم و خوش ساخت است. اثرانگشت و لکه ها برای قاب و پشت مسئله است، بنابراین اگر دوست دارید گوشی خود را بدون قاب داشته باشید و از ظاهر آن مراقبت کنید، می توانیم هر روز دو بار آن را تمیز کنیم. پوکو ایکس 3 پرو گوشی زیبایی است و ما از محافظت اضافی در برابر نفوذ آن تحسین می کنیم. به خوبی در دست و در بیشتر جیب ها قرار می گیرد، اما همانطور که گفتیم – باریک ترین و سبک ترین پیشنهاد نیست.

صفحه نمایش

Poco X3 Pro از همان صفحه 6.67 اینچ IPS LCD که ما در Poco X3 NFC ملاقات کردیم استفاده می کند. این صفحه نمایش دارای رزولوشن آشنا 1080 در 2400 پیکسل (395ppi) بوده و از HDR10، سرعت تازه سازی 120Hz و نمونه لمسی 240Hz پشتیبانی می کند. این پنل یک حفره برای دوربین سلفی دارد. این سوراخ کوچک بوده، اما به دلیل فناوری LCD، نور پس زمینه اطراف آن ناهموار است.

این صفحه از نرخ تازه سازی تطبیقی 120 هرتز و یک ثابت 60 هرتز پشتیبانی می کند. می توانید یکی از تنظیمات را انتخاب کنید. سنسورهای لمسی با سرعت نمونه برداری 240 هرتز کار می کنند، که بیشتر مورد توجه بازیکنان قرار می گیرد. صفحه نمایش با تنظیم دستی حداکثر میزان روشنایی آن 458 نیت می باشد و این همان چیزی است که شیائومی قول داده است. وقتی روی تنظیم خودکار تنظیم شود و با نور شدید روبرو شود، به 534 نیت می رسد. این کمی ناامید کننده است، زیرا صفحه Poco X3 NFC می تواند به اندازه 630 نیت در حالت خودکار روشن شود.

حداقل روشنایی اندازه گیری شده ما باورنکردنی است – فقط 0.9 نیت – یکی از کمترین مواردی که با آن روبرو شده ایم! شیائومی سه پیکربندی از پیش تنظیم رنگ مختلف – Auto (پیش فرض)، Saturated و Standard – را ارائه می دهد که هرکدام نشان دهنده یک فضای رنگی خاص هستند. گزینه خودکار رنگها را متناسب با نور فعلی شما تنظیم می کند (مانند True Tone اپل). معمولاً صفحه نمایش از این رنگ مایل به آبی برخوردار است و دقیق نیست.

گزینه Saturated باعث می شود که رنگ پاپ بیشتر شود، بنابراین اگر دقت آن چیزی است که دنبال می کنید، بهتر است از خودکار استفاده کرده و تنظیمات پیشرفته رنگ را به دلخواه تغییر دهید. تنظیمات استاندارد با sRGB مطابقت دارد و ما تقریباً از دقت رنگی عالی برخوردار هستیم. حال ، بیایید در مورد نرخ تازه سازی بیشتر صحبت کنیم. دو تنظیم در دسترس شماست – استاندارد (60 هرتز) و متوسط (120 هرتز). اگر گوشی را روی حالت استاندارد قرار دهید همیشه در 60 هرتز باقی می ماند. حالت متوسط اما سازگار است. هر زمان که گوشی  را لمس می کنید و از طریق رابط کاربری را می توانید نرخ تازه سازی 120 هرتز دریافت کنید.

در نتفلیکس، رابط کاربری همیشه با سرعت 60 هرتز نمایش داده می شود، در حالی که فیلم ها با سرعت 48 هرتز پخش می شوند. Amazon Prime Video رابط کاربری خود را نشان می دهد و محتوای آن را در 90 هرتز پخش می کند.

عمر باتری

باتری این گوشی ظرفیت 5160 میلی آمپری دارد و از شارژ سریع 33 واتی پشتیبانی می‌کند. در حالت استفاده‌‌ معمولی باتری تا 112 ساعت عمر می‌کند. در حالت پخش مداوم ویدیو عمر باتری در حدود 11 ساعت و 49 دقیقه است. ما تست های روی صفحه را در هر دو 60 هرتز و 120 هرتز انجام دادیم و تفاوت در امتیازات ناچیز بود.

پوکو ایکس 3 پرو دارای یک آداپتور 33 واتی و یک کابل USB-C با درجه 3A است. شارژر 33 واتی این باتری را در 30 دقیقه 59 درصد و 59 دقیقه کاملا شارژ می‌کند.

نرم افزار و رابط کاربری

رابط کاربری این گوشی MIUI 12 مبتنی بر سیستم عامل اندروید 11 است. به لطف یکپارچگی رابط کاربری Poco، تشخیص تفاوت سیستم عامل این مدل با مدل‌های قبلی تقریبا غیر ممکن است. شما قفل صفحه را از طریق اسکنر اثر انگشت نصب شده در کنار آن باز می کنید. راه اندازی سریع خواننده بسیار سریع است، و دقت آن فوق العاده است. صفحه اصلی به طور معمول تجاری است – پر از میانبر، پوشه و ابزارک است. در سمت چپ، پنجره Google Discover است.

در کمال تعجب، هیچ سوپر والپیپر روی پوکو ایکس 3 پرو وجود ندارد. Poco-fied MIUI 12 یک کشوی برنامه ارائه می دهد، اما برخلاف گوشی های ردمی، نمی توانید آن را در این گوشی غیرفعال کنید. این برنامه به طور خودکار اپلیکیشن های شما را در دسته بندی سازمان می دهد. اولین مورد all apps می باشد، به این معنی که شامل همه اپلیکیشن ها است. سپس ارتباطات، سرگرمی ها، عکاسی، ابزارها، جدید و بیزینس را دنبال کنید. می توانید این دسته ها را ویرایش کنید یا حتی به طور کلی غیرفعال کنید.

ویژگی جالب دیگر تقسیم سایه Notification به Notification Center و Control Center است. دقیقاً مانند آیفون ها، با کشیدن از قسمت سمت چپ صفحه برای مرکز اطلاع رسانی یا پایین کشیدن از سمت راست برای مرکز کنترل، آنها را فراخوانی می کنید. اگر علاقه ای به این تقسیم جدید ندارید – می توانید مرکز کنترل را غیرفعال کنید، سایه به حالت طبیعی و عملکرد خود باز می گردد.

تم ها بخش بزرگی از MIUI بوده و در MIUI 12 نیز در دسترس هستند. می توانید موارد جدید را از فروشگاه Themes دانلود کنید و می توانید تصاویر پس زمینه، آهنگ های زنگ، آیکون های سیستم، فونت های سیستم و حتی سبک نمایش همیشه روشن را تغییر دهید. شیائومی با دو گزینه اضافی برای حفظ حریم خصوصی، MIUI 12 را بهبود بخشید. اکنون، هنگام به اشتراک گذاری مواردی، مانند عکس ها و فیلم ها، می توانید اطلاعات مکان و/یا فراداده های دیگر (شامل اطلاعات دستگاه) را حذف کنید و بنابراین از حریم خصوصی خود بهتر محافظت کنید.

MIUI همچنین یک اپلیکیشن Security نیز ارائه می دهد. این می تواند گوشی شما را از نظر بدافزار اسکن کند، لیست سیاه شما را مدیریت کند، استفاده از داده های شما را مدیریت یا محدود کند، رفتار باتری را پیکربندی کرده و مقداری حافظه رم را آزاد کند. همچنین می تواند مجوزهای اپلیکیشن های نصب شده شما را مدیریت کند و به شما امکان می دهد رفتار باتری اپلیکیشن های انتخاب شده را تعریف کنید و محدودیت هایی را فقط برای اپلیکیشن هایی که انتخاب می کنید، اعمال می کند.

بازده و کارایی

تراشه به کار رفته در این گوشی اسنپدراگون 860 است. با وجود اینکه این یک تراشه جدید محسوب می‌شود، نباید انتظار توان پردازشی بی نظیری را داشته باشید. این تراشه مدل بهبود یافته‌‌ اسنپدراگون 855 پلاس سال گذشته است. پردازنده و گرافیک آن یکسان است اما از دوربین و رم پشتیبانی می کند. و در مورد پوکو ایکس 3 پرو، اسنپدراگون 860 مدل 5G خارجی را فاکتور گرفته و پشتیبانی از آن حداکثر در شبکه های 4G LTE است.

پردازنده اسنپدراگون 860 براساس معماری نود 7 نانومتری TSMC توسعه یافته و شامل هشت هسته پردازشی با پیکربندی 4+3+1 می شود – یک هسته گلد Kryo 485 (کورتکس A76) با سرعت کلاک 2.96 گیگاهرتز، سه هسته Kryo 485 با سرعت کلاک 2.84 گیگاهرتز و چهارهسته سیلور Kryo 485 (کورتکس A55) با سرعت 1.78 گیگاهرتز.

پردازنده گرافیکی Adreno 640 است – حتی GPU آن دو نسل قبل باشد، اما هنوز هم از هر میان رده قدرتمندتری برخوردار است و باید بازی های بدون دردسر را با توانایی HRR ارائه دهد. مدل پایه‌‌ گوشی 6 گیگابایت رم با 128 گیگابایت حافظه‌‌ی داخلی دارد، درحالیکه می توانید مدل دیگری با 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی تهیه کنید. توانستیم که بنچمارک AnTuTu را اجرا کنیم، نمره گوشی حدود 476،000 بود. متأسفانه ما نتوانستیم معیارهای دیگر را آزمایش کنیم. اما اگر به روزرسانی های نرم افزاری برای باز کردن این محدودیت وجود داشته باشد، مطمئناً به شما اطلاع خواهیم داد.

در PUBG Mobile، به دلیل محدودیت فریم در بازی، فقط با حداکثر تنظیمات گرافیکی HDR مجاز به اجرای زیر 60 فریم در ثانیه بودیم. بنابراین دستیابی به یک عملکرد عالی و پایدار در بازی بدون هیچگونه مشکل حرارتی برای پرو بسیار آسان بود. تلفن گرم نشد و بعد از 30 دقیقه بازی، بالاترین دما در 45 درجه سانتی گراد بود که بسیار بهتر از پرچمداران مجهز به چیپست اسنپدراگون 888 است.

کیفیت دوربین

پوکو ایکس 3 پرو یک دوربین چهارگانه در پشت خود ارائه می دهد. دوربین اصلی از یک سنسور 48 مگاپیکسلی IMX582 سونی با دیافراگم f/1.8، اندازه 1/2 اینچ و PDAF استفاده می کند. در کنار دوربین اصلی، یک لنز اولتراواید 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و دو سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو و عمق همراهی می کند. در جلوی دستگاه یک سنسور 20 مگاپیکسلی S5K3T2 ایزوسل پلاس تترا-پیکسل با دیافراگم f/2.2 وجود دارد.

این گوشی همچنین قادر به ضبط ویدیو‌های 4K برا سرعت 30 فریم بر ثانیه با دوربین اصلی خود است. حالا بیایید چند نمونه عکس را که در X3 پرو گرفته شده، ببینیم. نمونه های دوربین اصلی دارای رنگ های بسیار خوب و کنتراست مناسبی هستند. وقتی AI colors و حالت HDR را روشن می کنید، رنگ های واضح تر به نظر می رسد اما گاهی اوقات ممکن است کمی اشباع شود. در بیشتر شرایط، ما نمونه های بدون تنظیم هوش مصنوعی را ترجیح می دهیم زیرا تصاویر دارای رنگ های طبیعی بوده و به زبان واقعی صحنه نزدیکتر بودند.

نوردهی دوربین اصلی کاملاً دقیق است مگر در مواردی که با کنتراست بالا روبرو شوید. دوربین اصلی نیز در حذف اثر حاشیه ای کار نسبتاً خوبی انجام داد. از سوی دیگر، نمونه های عکس دوربین اولتراواید در مقایسه با خروجی دوربین اصلی، دامنه دینامیکی خوب یا کنتراست زیادی نشان نمی دهند. اما در تولید رنگ های دلپذیر تبحر داشت. تحت اکثر شرایط، ضد اعوجاج دوربین اولتراواید بسیار خوب است اما گاهی اوقات کامل نیست، مخصوصاً وقتی با دقت به گوشه های تصویر نگاه می کنید.

دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی می تواند روی سوژه های نزدیک به 4 سانتی متر تمرکز کند. رنگ در نمونه های ماکرو کمی کسل کننده بود و وضوح پایین سنسور نیز باعث می شود تا چندان کاربردی نباشد. در همین حال، باید مراقب شرایط نوری باشید زیرا دوربین ماکرو در صحنه های روشن عملکرد بسیار بهتری دارد. در مورد حالت شب، بهبود روشنایی واقعاً چشمگیر است. اطمینان حاصل کنید که در شرایط نوری کافی حالت شب را بدون مشکل روشن می کنید، زیرا بدون توجه به دوربین اصلی یا اولتراواید، قطعاً تجربه عکسبرداری شما افزایش می یابد. و همچنین می توانیم ببینیم که چگونه تصویر شما را تثبیت کرده و نوردهی و تاریکی را متعادل می کند.

جمع بندی

در مجموع Poco X3 Pro با قیمت 250 یورویی خود محصولی مقرون به صرفه و انتخابی خوب محسوب می‌شود و پیشنهاد آن در این بازار دشوار نیست. این بار بهبود X3 Pro قابل توجه تر از آنچه در X3 بودیم. و این تلفن تقریباً ما را تا حدی به روزهای طلایی Poco بازگرداند، نه فقط به دلیل قیمت بلکه وجود تراشه با کارایی بالا در داخل یک گوشی ارزان قیمت. با این حال، ما هنوز از طراحی آن کمی ناراحت هستیم.

نقاط مثبت

  • درجه IP53 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و پاشش.
  • صفحه نمایش بزرگ با سرعت تازه سازی 120 هرتز و پشتیبانی از HDR10.
  • ماندگاری عالی باتری، شارژ سریع
  • بلندگوهای استریو متعادل، بلندی صدا.
  • عملکرد درجه یک، ثبات برجسته
  • دوربین های قابل اعتماد شبانه روز، سلفی های خوب.
  • کلیپ های 4K خوب، EIS نیز کار می کند.
  • قیمت جذاب

نقاط منفی

  • تا حدودی حجیم.
  • زمان پاسخ پیکسل صفحه ایده آل نیست.
  • طراحی نسبتا تکراری مشابه با مدل استاندارد
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *