بررسیموبایل و تبلت

بررسی تبلت هواوی میت پد پرو 12.6

هواوی اولین تبلت بالا رده خود را با نام میت پد پرو 12.6 به همراه سیستم عامل هارمونی 2.0 ارائه کرد. با توجه به اینکه هنوز راهی بازار نشده، اما نسخه هایی از آن در اختیار برخی از رسانه های قرار گرفته است. از مهمترین و قابل توجه‌ترین ویژگی‌های میت پد پرو 12.6 می‌توان به تراشه کرین 9000E، پشتیبانی از قلم دیجیتالی M-Pencil و صفحه کلید آهنربایی هوشمند و همچنین بهره‌مندی از صفحه نمایش اولد 12.6 اینچی اشاره کرد. اکنون در این مقاله به نقد و بررسی این تبلت جدید هواوی می پردازیم.

مشخصات سخت افزاری میت پد پرو 12.6

  • بدنه: 286.5 در 184.7 در 6.7 میلی متر، فریم آلومینیوم، پشتیبانی از استایلوس (مغناطیسی)
  • نمایشگر: 12.6 اینچ، اولد، رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل، تراکم 240ppi، نسبت ابعاد 5.63:9
  • تراشه: کایرین 9000E، گرافیک Mali-G78 MP22
  • حافظه: 8 گیگابایت رم، 128 یا 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی؛ پشتیبانی از میکرو اس دی (تا 256 گیگابایت)
  • سیستم عامل: HarmonyOS 2.0
  • دوربین پشتی: اصلی 13 مگاپیکسلی f/1.8 + اولتراواید 8 مگاپیکسلی f/2.4 + عمق TOF 3D
  • دوربین جلویی: 8 مگاپیکسل f/2.0
  • باتری: 10050 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 40 وات، شارژ معکوس 5 وات، شارژ بیسیم 27 وات و شارژ معکوس بیسیم 10 وات

در داخل جعبه میت پد پرو هم، علاوه بر خود تبلت، یک کابل USB، شارژر 40 وات و یک مبدل USB به جک 3.5 میلی متری قرار دارد. هواوی می گوید بسته ممکن است در بازارهای مختلف متفاوت باشد، بنابراین اگر علاقه مند هستید – ممکن است بخواهید وب سایت بومی هواوی خود را بررسی کنید. خیلی خوب بود که M-Pencil همراه با این مدل پرو را ببینید.

دو لوازم جانبی وجود دارد که می توانید برای MatePad Pro 12.6 خود خریداری کنید. اولین مورد احتمالاً باید باشد – M-Pencil؛ این همانند S-Pen گلکسی تب S7 است – قلم قابل شارژ، که می تواند به صورت مغناطیسی روی خود تبلت متصل و شارژ شود. و دوم صفحه کلید مغناطیسی هوشمند؛ این دقیقاً همان چیزی است که نام آن را نشان می دهد – یک پوشش/پایه صفحه کلید که به صورت مغناطیسی قابل اتصال است.

طراحی و کیفیت ساخت

خوب، میت پد پرو 12.6 یک تبلت بسیار خوب و خوش ساخت است. چیزی که احتمالاً این تبلت را از سایر تبلت های گلکسی و آیپد متمایز خواهد کرد، قاب فلزی منحنی است که با گوشه های گرد ترکیب شده، ظاهری زیبا و برجسته ای را ایجاد می کند. میت پد پرو 12.6 دارای پنل جلویی صاف با روکش شیشه است. پنل عقب یا شیشه ای است یا پلاستیکی، واقعاً نمی توانیم تشخیص دهیم. اما آنچه ما می دانیم این است که دارای یک پوشش مات خنک بوده که لمس آن را دلپذیر و چسبندگی کافی را برای احساس امنیت در دست شما فراهم می کند.

همچنین فریم آلومینیومی بوده که با روکش مات همگام سازی شده است. از سوی دیگر این تبلت کمی خمیده بوده، اما این تأثیر منفی در گرفتن ندارد. بیاید دوباره نگاهی به پنل جلوی تبلت بیندازیم. حاشیه های اطراف صفحه نمایش 12.6 اینچ OLED دارای گوشه های گرد، کاملاً نازک و در همه طرف ها یکنواخت هستند.

در اینجا علاوه بر صفحه نمایش، دو مورد جالب وجود دارد. اولین دوربین جلو 8 مگاپیکسلی است؛ حفره آن در حاشیه بالایی (نمای منظره) متمرکز شده است و یکی از ریزترین سنسورهای جلویی است که دیده ایم. در کنار آن یک چراغ LED اعلان کوچک پنهان شده است – برای اعلان ها و یا دستگاه کامل شارژ بوده به رنگ سبز چشمک زده و یا هنگام شارژ یا هنگامی که باتری کم است قرمز می شود. اگر دوست ندارید می توانید آن را خاموش کنید.

به طرز عجیبی، هواوی میت پد پرو 12.6 هیچ نوع امنیت بیومتریک را ارائه نمی دهد – نه سنسور اثر انگشت وجود دارد و نه سنسور اسکن صورت سه بعدی. البته می توانید از پین یا تشخیص چهره دو بعدی بسیار ایمن استفاده کنید. پنل عقب نیز تخت و با روکش مات است. یک بار دیگر – مطمئن نیستیم که این شیشه است یا پلاستیک، اما به سمت مورد دوم تمایل دارد. تنظیمات دوربین سه گانه در اینجاست، کمی در گوشه بالا سمت راست تعبیه شده است. کناره های میت پد پرو 12.6 بسیار جالب توجه هستند. اول، در مجموع هشت بلندگو در پشت چهار مشبک پنهان شده است. اسپیکرها توسط Harman/Kardon تنظیم شده و طبق اولین برداشت ما، صدای خروجی فوق العاده است.

در سمت راست دو مشبک بلندگو و کلیدهای Power/Lock نیز در وجود دارد. سمت چپ درگاه USB-C را به همراه دو پنجره مشبک دیگر جای می دهد. پایین آن سینی کارت حافظه Nano است. اگر مدل 5G را فعال کنید، در اینجا یک اسلات سیم کارت نانو نیز پیدا خواهید کرد. سرانجام، بیایید نگاهی به قسمت بالای آن بیندازیم زیرا بیشتر از آنچه که به چشم می خورد، به آن علاقه داریم. دکمه تنظیم صدا اینجاست و صادقانه بگوییم دو روز طول کشید تا به این واقعیت عادت کنیم که این کلید پاور نیست. سه سوراخ میکروفون موجود بوده که بخشی از تنظیم 4 میکروفن برای صدای هوش مصنوعی متمرکز با حذف نویز هستند.

هواوی میت پد پرو با اضافه کردن قلم دیجیتالی و صفحه کلید هوشمند به آن، می‌توان به یک دستگاه لپ تاپ مانند تبدیل شده و انجام برخی کارها را راحت‌تر کند. قبل از اینکه بخواهید از قلم M-Pencil استفاده کنید، باید آن را با میت پد پرو جفت کنید. هر زمان هم که کارتان با قلم تمام شد می‌توانید آن را به کناره تبلت چسبانده (به صورت آهنربایی) و همواره در دسترس داشته باشید. هواوی وعده عمر 10 ساعته را برای باتری M-Pencil داده و هر موقع که این قلم را به کناره تبلت وصل کنید، به صورت خودکار شروع به شارژ شدن می‌کند. در مجموع، کار کردن با این قلم لذت بخش است و می‌تواند یکی از نقاط قوت اصلی میت پد پرو باشد.

برای کسانی که ترجیح می‌دهند از کلیدهای فیزیکی برای تایپ کردن استفاده کنند، صفحه کلید مغناطیسی هوشمند یک ابزار عالی است. ابعاد این صفحه کلید کاملاً مناسب بوده و فشردن کلیدهای آن نیز حس بسیار خوبی دارد. برخی از میانبرهای رایج مانند Alt + Tab برای سوییچ کردن بین برنامه‌ها و یا Apps + D که مشابه Win + D در ویندوز عمل کرده و صفحه اصلی را باز می‌کند، در این صفحه کلید به راحتی قابل اجرا هستند و سرعت کار با تبلت را بسیار بیشتر می‌کنند.

صفحه نمایش

در بخش نمایشگر، همانطور که از نام این تبلت نیز مشخص است یک پنل 12.6 اینچی از نوع OLED به کار رفته که نسبت تصویر بسیار جذاب 90 درصدی را با فناوری FullView و حاشیه‌های حداقلی، در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همچنین پنل این تبلت رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل، تراکم 240ppi و نسبت ابعاد 5.63:9 دارد. این نمایشگر با داشتن کنتراست بسیار بالا و پشتیبانی از HDR10 و پوشش 100 درصدی فضای رنگ DCI-P3 می‌تواند گزینه ایده‌آل برای طراحان باشد.

همچنین دریافت گواهینامه‌ مراقبت از چشم TÜV Rheinland Full Care Display 2.0 نیز نشان‌دهنده توجه بالای هواوی به استانداردهای سلامتی این نمایشگر است که امکان کار کردن در مدت زمان طولانی با آن را فراهم می‌کند. نرخ تازه سازی صفحه نمایش در 60 هرتز ثابت است و اگرچه می توانیم بدون چندرسانه ای HDR زندگی کنیم، اما مطمئن نیستیم که کمبود HRR چیزی است که می توانیم به راحتی آن را ببلعیم. و متأسفانه چنین گزشهای بزرگی در حال انباشته شدن است.

عمر باتری

هواوی میت پد پرو 12.6 ممکن است فقط 6.7 میلی متر نازک باشد، اما دارای یک باتری عظیم 10050 میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سیمی 40 وات و شارژ بی سیم تا 27 وات است. با توجه به این که این تبلت رفرش ریت 60 هرتزی دارد، تنها در این حالت تست شده است. همچنین نسخه تست شده از سیم کارت پشتیبانی نمی‌کند. در همین راستا، نتیجه دوام در حالت تماس 3G ثبت نشده است. به هر حال، دو رقم مهم را در بخش وب گردی و پخش فیلم داریم. در بخش وب گردی، این تبلت حدود 10:45 ساعت دوام را ثبت می‌کند. در بخش پخش فیلم نیز میت پد پرو 12.6 موفق شد که تا 15 ساعت به این عمل بپردازد و خاموش نشود.

این میزان، به طور ملموسی بیشتر از رقبایی مانند گلکسی Tab S7 Plus است. در بخش عمر باتری، عملکرد نسبتاً مناسبی را در این تبلت شاهد بودیم. جدیدترین تبلت پرچمدار هواوی، به شارژری سیمی با توان 40 وات مجهز شده است. خوشبختانه، این شارژر در قلب جعبه میت پد پرو 12.6 جای گرفته است. این تبلت همچنین از شارژ بی سیم تا 27 وات پشتیبانی می کند که با استفاده از شارژر بی سیم 27 وات خود هواوی که به طور جداگانه به فروش شده، به دست می آید. میت پد پرو 12.6 از شارژ بی سیم معکوس نیز پشتیبانی می کند – می توانید گوشی، ساعت یا هدفون خود را در پشت آن شارژ کنید (باید آن را از تنظیمات باتری فعال کنید).

سرعت شارژ شدن میت پد پرو 12.6 نسبتاً زیاد است. در نیم ساعت اول اتصال شارژر به تبلت، 33 درصد از ظرفیت باتری غول پیکر آن شارژ شده است. در ادامه، زمان تکمیل ظرفیت شارژ باتری یا به اصطلاح فول شارژر در این تبلت، به 130 دقیقه می‌رسد. در کل، از این بخش از تبلت هواوی میت پد پرو 12.6 می‌توان رضایت مند بود.

نرم افزار و رابط کاربری

در این تبلت خبری از اندروید نیست و هواوی از سیستم عامل اختصاصی خود با نام هارمونی او اس 2.0 در آن استفاده کرده است. البته، سیستم عامل جدید تغییر بزرگی ایجاد نکرده و تجربه کاربری این تبلت کاملاً مشابه با مدل‌های اندرویدی است (اما بدون پشتیبانی از سرویس‌های گوگل!).

رابط کاربری اصلی در میت پد پرو 12.6 بسیار شبیه به تبلت‌های اندرویدی یا حتی آیپدهای اپل است. در صفحه اصلی و در قسمت پایین نوار برنامه‌های پرکاربرد و برنامه‌هایی که اخیراً باز شده‌اند، دیده می‌شوند. با کشیدن صفحه به سمت (از گوشه بالای سمت چپ) صفحه اعلانات باز می‌شود و اگر از سمت راست صفحه را پایین بکشید، امکان دسترسی به تنظیمات سریع و گزینه‌های مختلف آن را خواهید داشت.

شما در این تبلت می‌توانید همزمان چهار برنامه را باز کرده و روی صفحه مشاهده کنید (البته فقط برنامه‌های پشتیبانی شده). با اینکه میت پد پرو از سیستم عامل اندروید استفاده نکرده و طبیعتاً از سرویس‌های گوگل بی‌بهره است، اما همچنان امکان نصب برخی اپلیکیشن های اندرویدی به طرق مختلف وجود دارد! شما می‌توانید این اپلیکیشن ها را از اپ گالری هواوی نصب کرده یا حتی برخی برنامه‌ها را به صورت فایل APK دانلود کرده و اقدام به نصب آن‌ها روی تبلت خود کنید.

بازده و کارایی

میت پد پرو 12.6 با چیپست کایرین 9000E 5G کار می کند که دارای 2 هسته گرافیک کمتر از تراشه Kirin 9000 5G است که در Mate 40 Pro با آن روبرو شده ایم. ما نمی دانیم چرا هواوی استفاده از این نسخه E را به جای نسخه قدرتمندتر انتخاب کرده، اما به هر حال این تفاوت زیادی در کاربران نهایی نخواهد داشت.

کایرین 9000E 5G دارای یک هسته کورتکس A77 با سرعت 3.13 گیگاهرتز، سه هسته دیگر کورتکس-A77 با سرعت 2.54 گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس-A55 با 2.04 گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی یک تراشه 22 هسته ای Mali-G78 است و این موارد باید به اندازه کافی برای بازی باشند. نسخه غیر E تراشه دارای 24 هسته است. شما می توانید از بین نسخه های 5G و Wi-Fi میت پد پرو 12.6 یکی را انتخاب کنید. طبیعتاً 5G در کنار مودم Nano شامل مودم 5G و اسلات سیم کارت نانو خواهد بود.

این تبلت در دو پیکربندی حافظه 128 گیگابایتی و 256 گیگابایتی حافظه UFS3.1 ارائه می شود و هر دو مدل 8 گیگابایت رم دارند. میت پد پرو 12.6 دارای حالت عملکردی در تنظیمات باتری است که تمام پتانسیل چیپست را از حالت قفل خارج می کند – در غیر این صورت، عملکرد نسبتا کمی دارد.

کیفیت دوربین

در پشت این تبلت سه دوربین سه گانه، متشکل از سنسور اصلی 13 مگاپیکسلی (دیافراگم f/1.8 با حالت شبانه و فوکوس خودکار)، اولتراواید 8 مگاپیکسلی (دیافراگم f/2.4، پیکسل های 1.4 میکرون و فوکوس ثابت) و سنسور 0.1 مگاپیکسلی ToF برای حالت پرتره، در یک طراحی مستطیلی شکل کنار هم قرار گرفته اند.  دوربین جلو دارای یک سنسور 8 مگاپیکسلی با پیکسل 1.12 میکرون با دیافراگم f/2.0 است.

عکس های 13 مگاپیکسلی از دوربین عقب اصلی این تبلت به اندازه کافی واضح و دقیق هستند و نویز کاملاً پایین نگه داشته می شود. عکس ها رنگ های دقیق را نشان می دهند، کنتراست نیز بسیار خوب است و دامنه پویایی نیز همیشه عالی است. برخی از مناطق با پیچیدگی بالا، مانند شاخ و برگ های پیچیده و پرده های ساختمان وجود دارد، که به دلیل کاهش تهاجمی نویز یا در نتیجه انباشته شدن تصویر نه چندان صالح، به خوبی نمایش داده نمی شوند. عکس های اولتراواید 8 مگاپیکسلی با وضوح خوب و نویز کم برای چنین دوربینی جزئیات کامل دارند و دامنه دینامیکی یک بار دیگر عالی است.

رنگ ها خوب بوده، هرچند کمی سردتر از آنچه که باید باشند، هستند و کنتراست به اندازه دوربین اصلی چشمگیر نیست. هنوز هم این موارد برای شبکه های اجتماعی بسیار مفید هستند. پرتره ها با کمک دوربین اصلی و دوربین ToF عکاسی می شوند و شما می توانید از بین بسیاری از جلوه های تاری عکس یکی را انتخاب کنید. به لطف سخت افزار ToF، تفکیک موضوع مهارت دارد و پس از آن تاری واقعا خوب به نظر می رسد. عکس های پرتره رنگ پوست متعادل، وضوح خوب و انتقال دلپذیر بین شخص و پس زمینه را نشان می دهد.

عکس های گرفته شده در نور کم از دوربین اصلی اشباع رنگ خوب و نوردهی متعادل را ارائه می دهند. هرچند که آنها از نظر جزئیات فاصله زیادی ندارند. عکس ها نرم هستند و از کاهش بیش از حد تهاجمی نویز آسیب می بینند.  حالت شب هواوی در دسترس است و عکسبرداری ها معمولاً حدود 10 ثانیه طول می کشد، به این معنی که شما باید برای مدت زمان طولانی دستان خود را ثابت نگه دارید. این باعث شده که نوردهی کلی را بهبود بخشیده و جزئیات بیشتری را در پس زمینه و آسمان در معرض دید قرار می دهد. عکس های سلفی 8 مگاپیکسلی در سراسر صفحه عالی هستند – عکس ها جزئیات، با رنگ های عالی و دقیق دارند. دامنه دینامیکی مناسب است و نوردهی برای عکس های سلفی مناسب است.

جمع بندی

در مجموع میت پد پرو 12.6 یکی از تبلت های دوست داشتنی برای طراحی جذاب، صفحه نمایش OLED عالی، عملکرد سریع، بلندگوهای قدرتمند، دوام باتری باورنکردنی و HarmonyOS توانمند در بین کاربران است. M-Pencil نیز بسیار عالی عمل می کند و اگر دوست دارید نقاشی بکشید، نحوه انجام آن در MatePad Pro را دوست خواهید داشت.

با اینکه حرف و حدیث‌ها در مورد سیستم عامل هارمونی او اس بسیار زیاد است و به نظر می‌رسد هواوی نتوانسته انتظارات را در بخش نرم افزاری برآورده کند، اما میت پد پرو 12.6 از لحاظ سخت افزاری یکی از بهترین تبلت‌های بازار است و به لطف قلم و صفحه کلید اختصاصی می‌تواند کار یک لپ تاپ کوچک و جمع‌وجور را هم برای شما انجام دهد.

نقاط مثبت

  • صفحه نمایش بزرگ OLED، وضوح بالا، HDR10.
  • طراحی زیبا با رنگ مات، رنگ زیتونی عالی است.
  • ماندگاری عالی باتری، شارژ سریع
  • تنظیم برجسته بلندگو
  • دوربین های قابل اعتماد در هر دو طرف
  • HarmonyOS بهتر از حد انتظار ، مبتنی بر اندروید است و اکثر اپ ها را اجرا می کند.
  • ویژگی هواوی Collaboration بسیار امیدوارکننده است.
  • M-Pencil عالی کار می کند، زیبا کلیک می کند و از نظر قلم S-Pen قابل رقابت است.
  • مودم اختیاری 5G، اسلات حافظه نانو، +Wi-Fi 6

نقاط منفی

  • صفحه فاقد نرخ تازه سازی بالا است.
  • قاقد سنسور اثر انگشت
  • M-Pencil جداگانه فروخته می شود.
  • حالت دسک تاپ مانند دستگاه های EMUI گذشته وجود ندارد.
  • بدون جک 3.5 میلی متری (آداپتور ارائه شده است).
  • HarmonyOS آینده نامشخصی دارد.
  • AppGallery تبلیغات تمام صفحه دارد!
منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا