بررسیموبایل و تبلت

بررسی گوگل پیکسل 6 و 6 پرو

سری پیکسل 6 جذاب ترین گوشی است که گوگل در سال های اخیر ساخته است. نه تنها بازگشتی به طراحی برتر با رنگ های چشم نواز و صفحه نمایش تا 120 هرتز است، بلکه از اولین پردازنده موبایل این شرکت – Tensor – نیز پشتیبانی می کند. با آن، گوگل قول بهبودهای جدی در عملکرد هوش مصنوعی و عکاسی، از جمله تشخیص بهتر صدا و ویژگی های دستیار را می دهد.

گوگل همچنین سرانجام به جای تکیه بر هوشمندی های پردازشی خود، سخت افزار دوربین پیکسل را ارتقا داد. این بدان معنا نیست که امسال نرم افزار نادیده گرفته شده است. پیکسل 6 تا لبه با حالت های عکاسی خاص پر شده است. با این حال، بهترین چیز در مورد سری پیکسل 6، قیمت شروع به‌طور شگفت‌آور پایین است، و ایرادات کمی را راحت‌تر می‌بخشد. اکنون در این مقاله به نقد و بررسی گوشی های پیکسل 6 و 6 پرو گوگل می پردازیم.

مشخصات پیکسل 6 پیکسل 6 پرو
نمایشگر 6.4 اینچ LTPO OLED، وضوح 2400 در 1080 پیکسل، نرخ تازه سازی 90 هرتز، تراکم 411ppi 6.7 اینچ LTPO OLED، وضوح 3120 در 1440 پیکسل، نرخ تازه سازی 120 هرتز، تراکم 512
ابعاد و وزن
158.6 در 74.8 در 8.9 میلیمتر؛ 207 گرم
163.9 در 75.9 در 8.9 میلیمتر؛ 210 گرم
تراشه، رم و حافظه ذخیره سازی
گوگل تنسور با تراشه کمکی امنیتی Titan M2
8 گیگابایت LDDR5 رم؛ 128/256 گیگابایت UFS 3.1
گوگل تنسور با تراشه کمکی امنیتی Titan M2
12 گیگابایت LDDR5 رم؛ 128/256/512 گیگابایت UFS 3.1
دوربین پشتی
اصلی 50 مگاپیکسل PD Quad Bayer، اندازه 1/1.31 اینچ، 1.2 میکرون پیکسل، دیافراگم f/1.85؛ اولتراواید 12 مگاپیکسل، 1.25 میکرون پیکسل، میدان دید 114 درجه و f/2.2
اصلی 50 مگاپیکسل PD Quad Bayer، اندازه 1/1.31 اینچ، 1.2 میکرون پیکسل، دیافراگم f/1.85؛ اولتراواید 12 مگاپیکسل، 1.25 میکرون پیکسل، میدان دید 114 درجه و f/2.2؛ تله فوتو 8 مگاپیکسل، زوم اپتیکال 4 برابر، 0.8 میکرون پیکسل
دوربین جلویی 8 مگاپیکسل, 1.12 میکرون پیکسل، f/2.0، زاویه دید 84 درجه 11.1 مگاپیکسل, 1.22 میکرون پیکسل، f/2.2، زاویه دید 94 درجه
باتری
4,614 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 30 وات، تاییدیه chargerQi، شارژ سریع بیسیم، اشتراک باتری
5,003 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 30 وات، تاییدیه chargerQi، شارژ سریع بیسیم، اشتراک باتری
سنسور و اتصالات سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر، دوسیم کارت (یک نانو و یک eSIM)، وای فای 6E، بلوتوث 5.2 و NFC سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر، دوسیم کارت (یک نانو و یک eSIM)، وای فای 6E، بلوتوث 5.2 و NFC و تراشه Ultra-wideband
ضدآب IP68 IP68

طراحی و کیفیت ساخت

در مقایسه با گوشی‌های قبلی سری، سری پیکسل 6 پرو مشخصاً از طراحی جدیدی بهره‌مند شده که گوگل را طی سال‌های گذشته در زمینه گوشی‌های هوشمند برای اولین به تیتر اخبار رساند. پالت دو رنگ زیبا است، به خصوص در پیکسل 6 کوچکتر، که گزینه های رنگی سرگرم کننده تری دارد. همچنین دارای صفحه‌نمایش تخت با روکش مات در کناره‌هایش است، در حالی که پرو دارای لبه‌های خمیده و براق بوده و بسیار شبیه گلکسی نوت 20 اولترا است.

بدنه هر دو گوشی از جنس آلیاژ فلز ساخته شده که با اضافه شدن یک شیشه منحنی به بخش پشت، ترکیب قابل توجه از فلز و شیشه روی دست کاربران خودنمایی می‌کند. جنس شیشه از پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس است. دوربین های پشتی، نه تنها سنسورهای بزرگ‌تری را در خود جای داده است، بلکه طراحی متقارن‌تری نسبت به دوربین گوشه‌ای در هر پرچم‌دار دیگر ایجاد می‌کند.

درگاه سیم‌کارت در قسمت چپ دستگاه قرار گرفته است که به هصورت همزمان از یک سیم‌کارتی فیزیکی و یک سیم‌کارت الکترونیکی هم پشتیبانی می‌کند. در قسمت زیرین دستگاه می‌توانید درگاه USB-C را مشاهده کنید که در میان دو روزنه جای گرفته است. افزون بر گوریلا گلس ویکتوس که برای محافظت در برابر ضربه در قسمت پشتی دستگاه قرار گرفته، این محصول در برابر نفوذ آب هم مقاوم است. پیکسل 6 پرو به این ترتیب با پشتیبانی از استاندارد IP68 به جمع گوشی‌هایی وارد می‌شود که در مقابل ورود گرد و غبار و آب تا عمق 1.5 متر به مدت 30 دقیقه مقاوم است.

پیکسل 6 با 207 گرم (یا 7.3 اونس)، سنگین تر از گلکسی اس 21 و آیفون 13 است. اگرچه پیکسل دارای صفحه نمایش بزرگتر 6.4 اینچی است و ای کاش کوچکتر بود زیرا نسل های قبلی (و سایر شرکت ها) همه اندازه یک دست را ارائه می دهند. در همین حال، پیکسل 6 پرو 210 گرم وزن دارد که بسیار سبک تر از آیفون 13 پرو مکس و گلکسی اس 21 اولترا است.

نمایشگر، صوتی و سنسور اثر انگشت

هر دو پیکسل 6 و 6 پرو دارای صفحه نمایش OLED دوست داشتنی هستند. مدل استاندارد دارای یک پنل 6.4 اینچی 1080p است که با نرخ تازه سازی 90 هرتز کار می کند، در حالی که مدل پرو از یک صفحه نمایش 6.7 اینچی استفاده کرده که بسته به کاری که انجام می دهید بین نرخ تازه سازی 10 تا 120 هرتز تغییر پیدا می کند.

اکثر گوشی های پرچمدار تاکنون از OLED استفاده کرده اند و به طور کلی کیفیت تصویر عالی را ارائه می دهند. مرز جدید برای نمایشگرها نرخ تازه سازی است و صفحه نمایش 120 هرتزی پیکسل 6 پرو مانند آیفون 13 پرو و گلکسی اس 21 اولترا است. پیمایش در توییتر، اینستاگرام و مقالات در اینترنت بسیار سریع است. نرخ تازه‌سازی 90 هرتزی پیکسل 6 باعث می‌شود کمی کندتر به نظر برسد، اما اگر صفحه‌های 120 هرتزی شما را خراب نکرده باشند، متوجه نخواهید شد.

اگر در حال ارتقاء از یک گوشی قدیمی هستید، پنل 90 هرتز یک پیشرفت آشکار خواهد بود. به علاوه، قیمت این محصول فقط 600 دلار است، بنابراین هیچ مشکلی در اینجا وجود ندارد، به خصوص که آیفون 13 200 دلار بیشتر است و با فرکانس 60 هرتز کار می کند. پیکسل 6 پرو به بلندگوهای استریو مجهز است. گوگل در مشخصات رسمی این محصول حرفی از فناور‌ی های ویژه صدا از جمله Dolby Atmos نزده است اما صدای خوبی از این بلندگوها تولید می‌شود. در واقع نه تنها بلندگوها صدای خوبی تولید می‌کنند، بلکه کیفیت صدا هم در تمامی محدوده‌ها بالا و قابل توجه است.

روش‌های بایومتریک بازگشایی قفل دستگاه به حسگر اثر انگشت زیرنمایشگر دستگاه محدود می‌شوند. متاسفانه هیچ سیستمی برای بازگشایی قفل دستگاه با تشخیص چهره در این گوشی به کار نرفته است. فرایند فعال کردن حسگر تشخیص اثر انگشت هم خسته کننده و زمان‌بر است. اصلاً بعید نیست که در این بین مجبور شوید که مراحل فعال کردن حسگر را دوباره تکرار کنید. شاید بتوان بخشی از این را به محدوده اسکن محدود دستگاه نسبت داد. همچنین در مقایسه با حسگرهای مدرن سایر گوشی‌ها، به نظر می‌رسد که پیکسل 6 پرو سریع‌ترین عملکرد ممکن را ارائه نمی‌دهد.

اندروید 12 و ویژگی های اسیستنت

چیزی که واقعاً تجربه پیکسل 6 را تعریف می‌کند، نرم‌افزار آن است – حوزه‌ای که گوگل همیشه در آن برتر بوده است. با رابط کاربری Material You جدید اندروید 12، پیکسل 6 ها به همان اندازه که در بیرون ظاهر می‌شود، در داخل نیز زیبا هستند. بارزترین شکوفایی، توانایی آن در قالب بندی کل رابط کاربری حول یک پالت رنگی است که از والپیپر شما استخراج می کند.

اندروید 12 بسیاری از ویژگی‌های جدید را ارائه می‌کند که قبلاً آزمایش کرده‌ایم، مانند ویجت‌های به‌روزرسانی شده، کلیدهای حریم خصوصی دوربین و میکروفون، اما این شرکت به‌روزرسانی‌هایی دارد که مختص پیکسل‌ها نیز هستند. تاثیرگذارترین آنها الگوریتم های تشخیص گفتار ارتقا یافته است. رونویسی‌ها دقیق‌تر هستند، ترجمه‌ها در بخش‌های بیشتری از سیستم‌عامل ادغام شده‌اند و استفاده از صفحه‌کلید بدون دست راحت‌تر است.

ویژگی جدید اپلیکیشن تماس تجربه نامناسب تماس‌های خدمات مشتریان را به شکل جالب توجهی بهبود می‌بخشد. طبق ادعای گوگل اپلیکیشن تماس اندروید اکنون می‌تواند مقدار زمان انتظار 1800 شماره را حتی پیش از تماس گرفتن با آن‌ها به شما بگوید. بازه زمانی تغییر این زمان در طول هفته هم به شما نمایش داده خواهد شد که در نوع خود بی‌سابقه است.

صفحه کلید جدید همچنین رفع اشتباهات را آسان تر می کند. شما نمی توانید این کار را دخالت دست انجام دهید مگر اینکه بخواهید همه چیز را پاک کنید و دوباره شروع کنید، اما حداقل لازم نیست از حالت تایپ صوتی برای انتخاب اشتباه تایپی خارج شوید و سپس روی دکمه گفتار ضربه بزنید تا دوباره دیکته را شروع کنید. میکروفون روشن خواهد ماند تا بتوانید چیزی را با تلفظ دقیق تری تکرار کنید و می توانید از دستوراتی مانند “حذف” برای خلاص شدن از شر کلمات سرگردان استفاده کنید.

بهبود دستورات صوتی مخصوصاً برای افرادی که دارای معلولیت جسمی یا حرکتی هستند مهم است، و این ممکن است در صورت محدودیت حرکت، برقراری ارتباط را آسان‌تر کند. گوگل همچنین قابلیت عبارت‌های سریع خود را گسترش داد که به شما امکان می‌دهد در پاسخ به زنگ‌ها یا تماس‌ها، چیزهایی مانند Stop یا Answer را بگویید. این ویژگی ابتدا در بلندگوها و نمایشگرهای گوگل به کار گرفته شد و اکنون در پیکسل 6 نیز می‌توانید بگویید Stop ،Snooze، Answer و Decline.

یکی دیگر از مزایای پیکسل‌ها نسبت به گوشی های دیگر، ویژگی‌های صرفه‌جویی در زمان گوگل مانند Duplex و Call Screening است. در پیکسل 6، گوگل ابزارهای Wait Time و Direct My Call جدیدی را معرفی می‌کند که به شما می‌گوید چه مدت باید برای یک نماینده خدمات مشتری منتظر بمانید و منوهای مبتنی بر صدا را به گزینه‌های روی صفحه تبدیل می‌کند.

این شرکت همچنین موتور ترجمه خود را در بخش‌های بیشتری از پیکسل 6 مانند Live Transcript و صفحه کلید ادغام کرده است. دیگر لازم نیست از برنامه یا موتور جستجو برای ترجمه آنچه که نیاز دارید قبل از کپی و چسباندن آن در پیام استفاده کنید. این ویژگی تنها چند زبان مانند آلمانی، چینی (ساده شده)، ژاپنی، فرانسوی، هندی، اسپانیایی، پرتغالی، لهستانی، روسی و انگلیسی در حال حاضر پشتیبانی می شوند. اکثر اپلیکیشن های چت مانند واتس اپ، سیگنال، لاین، توییتر، گوگل چت، اسنپ چت و اندروید مسیج نیز سازگار هستند.

قسمت دیگری که ترجمه در آن انجام می شود، Live Captions است، که زیرنویس هایی را برای هر چیزی که از طریق بلندگوهای گوشی شما پخش شده، ارائه می دهد. به طور کلی، ترجمه های گوگل هنوز خیلی دقیق نیستند و جملات به هم می‌ریزند. تراشه تنسور گوشی همه این موارد را به سرعت انجام می دهد، و از آنجایی که همه این کارها روی دستگاه انجام می شود، می توانید بدون اتصال به اینترنت از ویژگی ها استفاده کنید.

لنز به‌ویژه در شناسایی شخصیت‌های کره‌ای در یک کتاب و حروف بزرگ کردن نام نویسنده بسیار سریع بود. و اگرچه با حروف چینی دست‌نویس مشکل داشت، اما هنوز هم در نشان دادن ترجمه انگلیسی خود بسیار سریع بود. در بخش امنیت، اندروید 12 دارای دو ویژگی جدید Anti-Malware و Phishing tool است. هنگامی که شخصی پیام مشکوکی را در واتس اپ، فیس بوک یا اینستاگرام برای شما ارسال می کند، گوگل مانند کروم یک صفحه اخطار ایجاد می کند و به شما یادآوری می کند که اطلاعات حساس را به صورت آنلاین به افرادی که ممکن است آن چیزی که شما فکر می کنید نیستند منتقل نکنید.

این مانع از رسیدن این پیام‌ها به شما نمی‌شود، اما حداقل یک یادآوری است که باید مراقب باشید. همچنین یک مرکز امنیتی جدید وجود دارد که به شما کمک می کند تشخیص دهید چه اپلیکیشن هایی بیشتر از داده های شخصی شما استفاده می کنند.

کیفیت دوربین

نرم افزار گوگل به آن کمک کرده تا از دوربین های قدیمی پیکسل های قدیمی خود حداکثر استفاده را ببرد، اما این بار شرکت پرچمداران خود را با سخت افزار بسیار بهتری عرضه کرد. پیکسل 6 دارای یک سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی است که با استفاده از ترکیب پیکسل برای دستیابی به وضوح نزدیک به 12 مگاپیکسل (که بزرگتر هستند و نور بیشتری وارد می کنند) است. همراه این یک دوربین 12 مگاپیکسلی با زاویه دید گسترده با میدان دید 114 درجه است و مدل پرو یک لنز تله فوتو 48 مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 4 برابر به ترکیب اضافه می‌کند.

همچنین نسخه پرو دارای یک دوربین سلفی 11.1 مگاپیکسلی با زاویه دید عریض بوده که با کیفیت 4K عکاسی می کند، در حالیکه پیکسل 6 دارای سنسور 8 مگاپیکسلی با وضوح 1080p است. این حسگرها نه تنها واضح‌تر بوده، بلکه بزرگ‌تر و با پیکسل‌های بزرگ‌تر هستند که باعث می‌شود عکس‌های روشن‌تر و تمیزتری به‌دست آورید.

تقریباً در هر موقعیتی، عکس‌های پیکسل 6 پرو اساساً با آیفون 13 پرو برابری می‌کردند و مقایسه در اینجا به ترجیحات شخصی خلاصه می‌شود. هر دوی آنها تصاویر واضح و رنگارنگ ایجاد می کنند. اپل تمایل دارد تصاویر اشباع‌تر را با رنگ‌های سبز-زرد ارائه کند، در حالی که گوگل ظاهر خنثی‌تری دارد. پیکسل 6 همچنین دارای پردازش Real Tone گوگل است  و بخشی از برنامه Image Equity این شرکت بوده که بر اساس تحقیقات و بازخورد عکاسان و افراد رنگین پوست برای دریافت نوردهی دقیق تر برای رنگ های مختلف پوست ساخته شده است. این قابلیتی نیست که بتوانید آن را خاموش کنید، بنابراین دشوار است که ببینید چقدر موثر است.

گوگل علاوه بر قرار دادن Real Tone در الگوریتم‌های خود، مجموعه‌ای از ویژگی‌های ویژه دوربین از جمله Magic Eraser، Motion Mode، Face Unblur و بهبود گفتار را برای ویدیوهای سلفی معرفی کرده است.ویژگی Face Unblur، از تصاویر دوربین اصلی و عریض استفاده می‌کند تا هر بار عکس‌ها را با چهره‌های واضح به هم بچسبانند. انتظار نداشتیم شگفت زده شویم، اما Face Unblur به خوبی کار کرد. بقیه به‌روزرسانی‌ها، مانند بهبود گفتار، پاک‌کن جادویی، Long Exposure و Action Pan در حالت Motion Mode، فقط در شرایط مناسب کار می‌کنند.

به طور کلی، مانند حالت عکاسی نجومی گوگل، این ویژگی‌ها فقط در موقعیت‌های خاصی مفید هستند که اغلب مردم اغلب با آن‌ها مواجه نمی‌شوند. ابزارهایی که تأثیر بیشتری روی عکس‌های شما می‌گذارند، پاک‌کن جادویی و رفع محو شدن چهره هستند، و علی‌رغم برخی ویژگی‌ها، هر دو کاملاً مؤثر هستند.

عمر باتری

با وجود اینکه Tensor اولین تراشه موبایل گوگل بوده، عملکرد آن به طرز شگفت آوری خوب است. در حین کار به سختی متوجه تفاوت بین پیکسل 6 ها و آخرین پرچمداران اپل و سامسونگ شدیم و در حین ضبط صفحه بدون مشکل، League of Legends: Wild Rift را مدیریت کرد.

با توجه به بنچمارک‌های پردازنده گیگ بنچ5، آیفون 13 پرو با تراشه A15 Bionic و سرعت 3.2 گیگاهرتز بسیار سریع‌تر از پیکسل 6 (با سرعت 2.8 گیگاهرتز) بود و امتیاز چند هسته‌ای 4809 را نسبت به 2802 گوگل کسب کرد. سرفیس دوئو 2 با پردازنده اسنپدراگون 888 (2.84 گیگاهرتز) 3485 امتیاز داشت.

با دو هسته ARM X1 “پرایم”، دو هسته بزرگ و چهار هسته کوچک با راندمان بالا، طراحی Tensor شبیه اسنپدراگون 888 پیشرفته کوالکام است، هرچند با یک هسته X1 اضافی. اما نکته مهم در اینجا TPU یا واحد پردازش تنسور گوگل است که نسخه کوچک شده ای از آنچه این شرکت در مراکز داده خود بکارگرفته، بوده و برای سرعت بخشیدن به وظایف هوش مصنوعی طراحی شده است. اگر بخواهیم منصف باشیم، اپل و کوالکام به ترتیب پردازنده‌های مشترک مشابهی ارائه می‌کنند: Neural Engine و Hexagon.

اما گوگل تجربه بسیار بیشتری در زمینه هوش مصنوعی نسبت به رقبای خود دارد، و در حالی که ما اعداد سختی برای پشتیبان گیری از آن نداریم، به نظر می رسد Tensor در این زمینه از رقبا پیشی گرفته است. درخواست‌های اسیستنت روی دستگاه، تایپ صوتی و ترجمه کاراکترهای خارجی در لنز، همه در یک لحظه اتفاق افتادند.

هر دو باتری پیکسل 6 و 6 پرو دوام فوق العاده زیادی دارند. در تست راندمان ویدیو، پیکسل 6 حدود 20 ساعت و 30 دقیقه دوام آورد، درحالیکه این میزان در نسخه پرو حدود 17 ساعت و 13 دقیقه بود. در استفاده روزمره نیز، پیکسل 6 پرو معمولاً بیش از یک روز ماندگار بود و هرگز به فکر شارژ کردن آن نبودیم.

جمع بندی

هر نسخه ای را که مد نظر داشته باشید، سری پیکسل 6 یک بازگشت عالی به فرم است. گوگل به وضوح می‌داند که نقاط قوت آن در نرم‌افزارهای هوشمند و عکاسی عالی نهفته است، و اینها قسمت‌هایی هستند که پیکسل 6 ها بیشترین عملکرد را دارد. این شرکت همچنین از اصول اولیه مانند عمر باتری و نمایشگر غافل نشد. بهتر از همه، گوگل همه این ویژگی های شاخص را با صدها کمتر از رقبا به شما ارائه می دهد.

نقاط مثبت

  • دستیار هوشمند و نرم افزار صوتی
  • سبک تر از رقبا
  • دوربین عالی
  • قیمت رقابتی

نقاط منفی

  • عملکرد ضعیف سنسور اثر انگشت
منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا