رپورتاژ آگهی

تفاوت پچ کورد و کابل شبکه در چیست؟

کابل های شبکه در انواع مختلفی تولید می شوند که هر یک کاربرد خاصی دارند. از تجهیزات بسیار مهم راه اندازی شبکه، کابل شبکه است که باید هنگام خرید آن انتخاب درست دقیقی داشت. یکی از بهترین کابل های شبکه، کابل شبکه ایرانی است که برندهای مختلفی در داخل ایران به تولید آن مشغول هستند. کابل شبکه هر نوع کابل به منظور انتقال اطلاعات در شبکه های گوناگون  است و پچ کورد با داشتن ویژگی طول کوتاه و کانکتور در انتهای خود به عنوان زیر مجموعه ای از کابل شبکه در نظر گرفته می شود.

کابل شبکه چیست؟

برای راه اندازی شبکه در یک مجموعه یا ساختمان از سیم ها و کابل هایی مانند کواکسیال و فیبرنوری به کار می رود که به آن ها کابل شبکه گفته می شود. نام های دیگر این کابل ها شامل کابل شبکه cat 6 و cat5 و cat5e است.

پچ کورد شبکه (Patch Cord) چیست؟

یکی از تجهیزات اصلی پسیو شبکه پچ کورد شبکه است که با هدف اتصال اجزای شبکه به کار می رود. برای مثال تجهیزات اکتیو مثل سوییچ، روتر، کامپیوتر یا سرور به کمک پچ کورد به پچ پنل یا به یکدیگر متصل می شوند. پچ کورد نوعی کابل شبکه کوتاه در اندازه از 0.5 تا 20 متر است که در دو سر آن یک سوکت RJ45 نصب شده است. پچ کوردها همانند کابل های شبکه از نظر انواع روکش ‌ها و مغزی‌ های جفت سیم داخل خود به دسته های مختلفی تقسیم می شوند.

انواع پچ کورد

پچ کوردها را از لحاظ نوع کابل، نوع سوکت و Category کابل شبکه دسته بندی می کنند.

پچ کورد بر اساس دسته بندی یا Category

بیشتر تجهیزات شبکه مانند کابل های شبکه با استانداردهای خاصی که از نظر پهنای باند و سرعت با هم متفاوت هستند ساخته می شوند. این استانداردهای ویژه cat نام دارد و کابل های شبکه از cat1  تا  cat8  دسته بندی شده اند که در حال حاضر در ساخت کابل شبکه از استانداردهای cat1 تا cat4 استفاده نمی شود. دسته بندی های cat6، cat5e و cat6a از طبقه بندی های عمومی و پرکاربرد کابل شبکه هستند. در کابل شبکه و پچ کورد نوعی پوشش به نام شیلد وجود دارد که سیم های داخل آن ها را نویزهای احتمالی حفظ کرده و در مسافت های طولانی مانع از دست رفتن اطلاعات می شوند. پچ کورد و سوکت آن در برابر امواج الکترومغناطیسی و نویز مقاومت بالایی دارند.

انواع پوشش پچ کورد

پوشش های کابل شبکه در دو دسته بدون شیلد یا U (Unshielded) و شیلد دار یا  S (Shielded) دسته بندی می شوند. دقت کنید که همه‌ پچ کورد ها به غیر از U/UTP  دارای سوکت شیلدار هستند.

  1. پچ کورد U/UTP یا UTP: این پچ کورد فاقد هر گونه شیلدی برای جفت سیم ها و کل 4 جفت است.
  2. پچ کورد FTP یا F/UTP: در این نوع پچ کورد جفت سیم ‌های بهم تابیده شده توسط یک فویل محافظت می شوند.
  3. پچ کورد S/UTP: این پچ کورد دور همه جفت سیم ها یک شیلد بافته‌شده کلی یا Braid Screen دارد ولی برای هر جفت سیم پوششی در آن وجود ندارد.
  4. پچ کورد SFTP یا SF/UTP: این پچ کورد ترکیبی از F/UTP و S/UTP  است و در آن همه جفت سیم ها توسط فویل و Braid Screen  پوشش داده می شوند.
  5. پچ کورد S/FTP: به طور کلی در این نوع پچ کورد جفت سیم ‌های بهم تابیده شده با Braid Screen پوشیده شده و به طور اختصاصی نیز هر جفت سیم یک فویل دارد.
  6. پچ کورد F/FTP یا FFTP: در این پچ کورد  تمام جفت سیم ها و هر جفت سیم با فویل پوشیده شده اند.
  7. پچ کورد U/FTP: برای هر جفت سیم در این پچ کورد فویل وجو دارد و همه جفت سیم ها توسط شیلدی پوشیده نده اند.

چرا باید از پچ کورد استفاده کنیم؟

همانطور که گفتیم از پچ کورد برای اتصال تجهیزات شبکه استفاده می شود و در برخی مواقع نیز می توان دو سر کابل شبکه را سوکت زد و اتصالات شبکه را انجام داد؛ ولی این کار با مشکلاتی همراه است.

  1. سوکت زدن کابل شبکه زمان و انرژی زیادی را هدر می دهد در حالی که استفاده از پچ کورد سبب از هزینه اضافی و صرف زمان زیاد جلوگیری می کند.
  2. در صورتی که سوکت زدن کابل شبکه اشتباه پانچ شود در انتقال داده مشکل ایجاد می شود. در حالی که پچ کوردها در کارخانه تولید شده و روی آن ها تست های مختلفی انجام می گیرد تا کیفیت اتصالات افزایش پیدا کند.
  3. به دلیل وجود تنوع رنگی زیاد در پچ کوردها باعث ایجاد تمایز در کابل کشی سازمان یافته می کنند و می توان از طریق رنگ ها اتصال مورد نظر را راجت تر پیدا کرد.
  4. معمولا پچ کوردها طول کوتاهی دارند و به همین دلیل اتلاف کمتری داشته و روی آن ها احتمال تاثیر نویز کم است.
  5. در پچ کوردها سوکت ها به وسیله دستگاه پانچ می شوند بنابراین از لحاظ ظاهری شیک تر هستند.

تفاوت کابل شبکه و پچ کورد شبکه چیست؟

در مورد تفاوت های کابل شبکه و پچ کورد باید بگوییم که مهم ترین تفاوت این دو کابل در نوع محصول و طول آن ها است که در بازار وجود دارند.

  1. طول کابل پچ کورد نسبت به کابل شبکه کوتاه تر است. این کمتر بودن متراژ به دلایل مختلفی چون افزایش سرعت رد و بدل شدن اطلاعات، دست و پا گیر نبودن و راحتی کار در بستر شبکه ها در نظر گرفته می شود.
  2. تفاوت دیگر این دو کابل در نحوه فروش و عرضه این کابل ها است که کابل شبکه به صورت چند 100 متری و کابل پچ در متراژی حدود نیم متر تا کمتر از ۲۰ متر در بازار عرضه می شوند.
  3. سوکت سر کابل موضوع دیگری در بحث تفاوت پچ کورد و کابل شبکه است به طوری که در کابل های شبکه به دلیل متراژ بالای آن ها سوکت وجود ندارد ولی به دلیل مصرفی بودن پچ کوردها با سوکت و آماده در بازار عرضه می شوند.

کاربرد پچ کورد patch cord چیست؟

همانطور که در می دانیم پچ کورد شبکه نوعی کابل کوتاه است که در دو انتهای خود رابط یا کانکتور دارد. کاربرد این سوکت ها یا کانکتورها برای متصل کردن یک دستگاه یا پایانه به منبع تغذیه یا منبع سیگنال است. پچ‌ کورد فیبر نوری و پچ کورد cat6 همانند کابل های شبکه اترنت هستند و بیشترین  کاربرد این پچ کوردها در در دفاتر اداری و قفسه های الکتریکی مانند پچ پنل ها است که برای مسافت های کوتاه مورد استفاده قرار می گیرند.

آیا می توان از کابل پچ کورد و کابل شبکه اترنت به جای یکدیگر استفاده کرد؟

با توجه به اینکه پچ‌ کورد و کابل شبکه از لحاظ میزان انتقال سیگنال در مسافت طولانی با یکدیگر تفاوت دارند، پاسخ این سوال مثبت است و می توان از این دو کابل به جای هم استفاده کرد. در برخی مواقع این کابل شبکه و کابل پچ کورد هم رده می توانند عملکرد یکسانی را ارائه دهند؛ زیرا در هر دو کابل از کانکتورهای یکسانی استفاده می شود. نکته مهم در اینکه کاربر باید در عملیات سوکت زنی کابل شبکه مهارت لازم را داشته باشد.

سلب مسئولیت: ایستگاه آی تی صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی بوده و سایت مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا