سرانجام ناسا در صبح کریسمس، تلسکوپ فضایی جیمز وب را پس از 14 سال توسعه و تعدادی تاخیر، از بندر فضایی اروپا در گویان فرانسه با موشک Arianespace Ariane 5 پرتاب کرد. ناسا عملیات پرتاب این تلسکوپ عظیم را که با بودجه 10 میلیارد دلار ساخته شده بود، به طور زنده پخش کرد. این درحالی است که تاکنون عملیات پرتاب این ابزار فضایی گرانقیمت چند بار به تاخیر افتاده است.

این تلسکوپ فضایی پیشرفته، امروز چهارم دی ماه در ساعت 7:20 صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (15:50 به وقت تهران) از پایگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه (مستعمره‌ای در شمال آمریکای جنوبی و در همسایگی کشور برزیل) به فضا پرتاب شد تا در نقطه لاگرانژ 2 قرار بگیرد و ما را با خود به نخستین روزهای تشکیل جهان ببرد. این تلسکوپ در مدار خورشید و در فاصله‌ی 1.5 میلیون کیلومتری از زمین قرار خواهد گرفت.

ناسا برای توسعه این پروژه با آژانس های فضایی اروپا و کانادا همکاری کرد. جیمز وب در طول تاریخ طولانی خود با تاخیر مواجه بوده است. ناسا در ابتدا امیدوار بود که آن را در سال 2007 پرتاب کند، اما هزینه های مارپیچی مهندسان را بر آن داشت تا در سال 2005 دوباره به تلسکوپ فکر کنند. JSWT سپس در سال 2016 آماده اعلام شد، اما این پروژه بار دیگر به دلیل پیچیدگی های ساخت و ساز متوقف شد. این تلسکوپ در سال 2019 مونتاژ شد، اما پس از آن همه‌گیری COVID-19 رخ داد و منجر به تاخیر در آزمایش و حمل و نقل شد. پس از اینکه JWST سرانجام به فرودگاه فضایی رسید، ناسا تاریخ پرتاب را 18 دسامبر تعیین کرد. اما به دلیل بازرسی های لحظه آخری و نبود آب و هوای مساعد، پرتاب را تا امروز به تعویق انداخت.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *