سخت افزار

اپل از M1 Ultra، قدرتمندترین تراشه خود رونمایی کرد

اپل با تراشه M1 خود دنیای محاسبات را تکان داد، اولین سخت افزار “Apple Silicon” که مک بوک ایر، مک مینی و سایر رایانه ها را به نیروگاه های قابل حمل تبدیل کرد. سال گذشته، این شرکت آن را با M1 Pro و M1 Max دنبال کرد که عملکرد بیشتری را برای مک بوک پرو 14 و 16 اینچی ارائه کردند. اکنون اپل عضو جدیدی را به این خانواده به نام M1 Ultra اضافه کرده است.

به بیان ساده، M1 Ultra به مانند دو تراشه M1 Max در کنار هم هستند، که آن را حتی برای برنامه های خلاقانه فشرده مانند ویرایش ویدیو و رندر سه بعدی مناسب تر می کند. در جریان مراسم معرفی امروز، اپل فاش کرد که تراشه‌های M1 Max دارای یک ویژگی مخفی هستند: یک اتصال متقابل با نام «UltraFusion» که به آن امکان اتصال چند تراشه را می‌دهد. از نظر مفهومی، شبیه به Infinity Fabric شرکت AMD است که ارتباط سریع بین CPU، GPU و سایر اجزا را تضمین می کند.

اپل می گوید که اتصال UltraFusion می تواند پهنای باند تا 2.5 ترابایت در ثانیه را مدیریت کند، بنابراین نباید منجر به کاهش سرعت عملکرد بین دو قالب M1 Max شود. در مجموع، M1 Ultra دارای 114 میلیارد ترانزیستور است و تا 128 گیگابایت حافظه یکپارچه با پهنای باند 800 گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می کند. همانطور که انتظار دارید، مشخصات آن اساساً زمانی است که دو تراشه M1 Max را ساندویچ می کنید: نسخه اولترا دارای یک پردازنده 20 هسته ای (16 هسته با کارایی بالا و 4 هسته بهره وری ) و یک پردازشگر گرافیکی 64 هسته ای است.

با توجه به اینکه M1 Ultra برای اولین بار در مینی دسکتاپ مک استودیو اپل معرفی خواهد شد، این شرکت اصلاً نیازی به نگرانی در مورد عمر باتری نداشت. با این حال، اپل می گوید Ultra حداقل کارآمدتر از رقبا است، زیرا تا 65 درصد انرژی کمتری نسبت به تراشه 10 هسته ای x86 مصرف می کند. به طور طبیعی، اپل فاش نکرد که M1 Ultra را با کدام CPU مقایسه کرده، اما با توجه به آنچه تاکنون از M1 Max دیده‌ایم، اعداد منطقی هستند.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا