سخت افزار

انویدیا: تراشه گرافیکی جدید H100 دیتاسنتر تا 6 برابر سریع‌تر از گذشته است

در پایان سال گذشته، انویدیا Grace، اولین پردازنده دیتاسنتر خود را معرفی شد. در آن زمان، این شرکت فقط چند نکته از اطلاعات مربوط به تراشه را به اشتراک گذاشت و به عنوان مثال اشاره کرد که از فناوری NVLink خود برای ارائه سرعت انتقال داده تا 900 گیگابایت بر ثانیه بین قطعات استفاده می‌کند.

حال در رویداد روز سه شنبه GPU 2022، انویدیا از سوپرچیپ Grace CPU، اولین پردازنده مجزای انویدیا که قصد دارد به عنوان بخشی از سری Grace خود منتشر کند، رونمایی کرد. Superchip CPU Grace که بر اساس معماری v9 اخیراً معرفی شده ARM ساخته شده، در واقع دو CPU Grace است که از طریق فناوری اتصال NVLink فوق الذکر این شرکت به هم متصل شده اند.

به طوریکه 144 هسته ARM خیره کننده را در یک سوکت ادغام می کند و تقریباً 500 وات برق مصرف می کند. همچنین حافظه بسیار سریع LPDDR5x تعبیه شده در تراشه، سرعت پهنای باند تا 1 ترابایت در ثانیه را فراهم می کند. در حالی که آنها تراشه های بسیار متفاوتی هستند، یک راه مفید برای مفهوم سازی سیلیکون جدید انویدیا این است که به M1 Ultra اخیراً معرفی شده اپل فکر کنید. به عبارت ساده تر، M1 Ultra از دو تراشه M1 Max تشکیل شده که از طریق فناوری اپل به نام UltraFusion به هم متصل شده اند.

وقتی انویدیا ارسال سوپرچیپ Grace CPU را برای مشتریانی مانند وزارت انرژی در نیمه اول سال 2023 آغاز می کند، به آنها این امکان را می دهد که آن را به عنوان یک سیستم CPU مستقل یا به عنوان بخشی از یک سرور با حداکثر هشت پردازشگر گرافیکی مبتنی بر Hopper پیکربندی کنند. این شرکت ادعا می کند تراشه جدیدش دو برابر سریعتر از سرورهای سنتی است. انویدیا تخمین زده که در بنچمارک های SPECrate®2017_int_base به امتیاز تقریباً 740 امتیازی دست خواهد یافت که آن را در پردازنده‌های مرکز داده رده بالایی قرار می‌دهد.

در کنار سوپرچیپ Grace CPU، انویدیا معماری مورد انتظار Hopper GPU خود را معرفی کرد. این معماری که به نام دانشمند کامپیوتر پیشگام گریس هاپر نامگذاری شده، جانشین معماری فعلی Ampere این شرکت است. اکنون قبل از اینکه هیجان زده شوید، بدانید که انویدیا هیچ پردازنده گرافیکی اصلی را در GTC معرفی نکرده است. در عوض، باید پردازنده گرافیکی H100 را ببینیم. این یک غول ترانزیستوری 80 میلیاردی است که با استفاده از فرآیند 4 نانومتری پیشرفته TSMC ساخته شده است. در قلب H100، موتور ترانسفورماتور جدید انویدیا قرار دارد که به ادعای شرکت به آن اجازه می‌دهد تا زمانی که نیاز به محاسبه مدل‌های ترانسفورماتور دارد، عملکردی بی‌نظیر ارائه دهد.

در چند سال گذشته، مدل‌های ترانسفورماتور در بین دانشمندان هوش مصنوعی که با سیستم‌هایی مانند GPT-3 و AlphaFold کار می‌کنند، بسیار محبوب شده‌اند. انویدیا ادعا می کند که H100 می تواند زمان لازم برای آموزش مدل های بزرگ را به چند روز و حتی چند ساعت کاهش دهد. H100 اواخر امسال عرضه خواهد شد.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا