آموزشامنیت

چگونه بفهمیم دوربین امنیتی هک شده است؟

دوربین های امنیتی با اجازه دادن به شما برای نظارت بر خانه یا دارایی خود آرامش خاطر را به شما ارائه می دهند. می‌توانید از دوربین‌ها برای بررسی بازی فرزندتان در اتاقش، تماشای حیوانات خانگی و حتی دیدن مزاحمان استفاده کنید. با این حال، در صورت به خطر افتادن، آنها می توانند به چشم ناظر هکرها تبدیل شوند و به آنها اجازه می دهند زندگی خصوصی شما را تماشا کنند و به مکالمات شما گوش دهند.

در اینجا، علائمی را که اگر مشکوک هستید دوربین امنیتی شما هک شده را بررسی کنیم. همچنین نکاتی را برای جلوگیری از وقوع هک در وهله اول ارائه خواهیم داد.

6 نشانه که دوربین امنیتی شما هک شده است

با وجود تمام پیشرفت‌های تکنولوژیکی، دوربین‌های امنیتی همچنان قابل هک هستند. دانستن اینکه کدام نشانه‌ها را باید در نظر بگیرید به شما کمک می‌کند تا در صورت وجود تخلف سریع واکنش نشان دهید. بنابراین، در ادامه نحوه تشخیص اینکه دوربین امنیتی شما هک شده یا احتمال هک شدن وجود دارد، را به شما ارائه خواهیم کرد.

1. صداهای مختلف و عجیب از دوربین

بسیاری از دوربین های امنیتی از مکالمه دو طرفه پشتیبانی می کنند. دوربین امنیتی Defender Guard Pro 2K Wi-Fi نمونه ای است که از صدای دو طرفه پشتیبانی می کند و به شما امکان می دهد از طریق دوربین صحبت کنید و گوش دهید. اگر صداهای غیرمعمول یا حتی صداهایی می شنوید که سعی در تحریک گفتگو دارند، بدانید که چیزی درست نیست. این احتمال وجود دارد که شخصی سیستم امنیتی شما را نقض کرده باشد و از طریق دوربین هک شده از شما جاسوسی کرده باشد.

2. چرخش یا کج شدن

در حالی که بسیاری از دوربین ها ثابت هستند و می توانند یک منطقه نسبتاً بزرگ را ببینند، تعداد کمی از آنها درجه چرخش را ارائه می دهند. برخی از دوربین های مدرن می توانند با چرخش و حرکت در جهات مختلف بهترین فیلم یا تصویر را ثبت کنند. یکی از نشانه های آشکار هک شدن سیستم امنیتی شما این است که دوربین تغییر مکان داده است. افراد معمولاً موقعیت دوربین را از طریق یک برنامه یا رایانه کنترل می کنند. اگر متوجه شدید که دوربین به خودی خود حرکت می کند، شخص دیگری – احتمالاً یک هکر – آن را کنترل می کند.

3. رمز عبور تغییر کرده است

هنگام نصب دوربین امنیتی برای اولین بار، معمولاً از شما خواسته می شود که یک حساب کاربری جدید با ارائه دهنده ایجاد کنید. با این حال، زمانی که اپلیکیشن دوربین امنیتی به طور ناگهانی از شما می‌خواهد رمز عبور خود را وارد کنید، احتمالاً به این دلیل است که شخصی دوربین را هک کرده است. در حالی که ممکن است ایمیلی دریافت کنید که می گوید شخصی رمز عبور شما را تغییر داده، اما همیشه این اتفاق نمی افتد.

4. افزایش مصرف داده

دوربین‌های امنیتی معمولاً داده‌های زیادی را مصرف می‌کنند که ویدیوی زنده را در فضای ابری پخش می‌کنند. اگر دوربین هوشمند شما حجم عظیمی از داده را منتقل می کند، به خصوص زمانی که به آن دسترسی ندارید، احتمالاً به خطر افتاده است. برخی از برندهای دوربین به شما امکان می دهند از طریق تنظیمات دوربین به نمودارهای مصرف داده دسترسی داشته باشید و ببینید چه زمانی ترافیک سنگین اتفاق می افتد.

همچنین می توانید با دسترسی به تنظیمات برخی از روترها، میزان انتقال داده را بررسی کنید. و با روترهای خاص، می‌توانید هم ترافیک داده و هم زمان‌هایی که در طول روز افزایش می‌یابد را کنترل کنید. به طور مشابه، می توانید یک اپلیکیشن فایروال را روی رایانه خود نصب کنید تا سیستم امنیتی خود را حفظ کند و هر زمان که انتقال داده افزایش یافت به شما اطلاع دهد.

5. سابقه ورود مشکوک 

برخی از دوربین‌های امنیتی دارای برنامه‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند تاریخچه ورود حساب خود را نظارت کنید. ورود به سیستم اضافی، مخصوصاً از مکان‌ها یا دستگاه‌های مختلف را بررسی کنید، چراکه ممکن است به افرادی که به طور غیرقانونی به دوربین شما دسترسی دارند، روشن شود.

6. چراغ LED چشمک زن

چراغ های LED یک عنصر بصری مهم برای آگاه کردن مردم هستند. برخی از برندهای دوربین دارای چراغ های LED هستند که وقتی شخصی به دوربین دسترسی پیدا می کند چشمک می زند. اگر از دوربین امنیتی خود استفاده نمی کنید، اما چراغ های LED به سرعت چشمک می زند، ممکن است نشانه ای باشد که کسی سعی می کند به دوربین متصل شود.

چگونه از هک شدن دوربین های امنیتی خود جلوگیری کنیم؟

دوربین امنیتی شما ممکن است به دلایل مختلفی به خطر بیفتد، اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از هک شدن انجام دهید. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.

1. سیستم عامل دوربین خود را به روز کنید

به روز نگه داشتن فریمور دوربین امنیتی خود یک راه عالی برای جلوگیری از سوء استفاده هکرها از اشکالات و آسیب پذیری هایی است که قبلاً در به روز رسانی فریمور اخیر وصله شده اند. برخی از دوربین‌های امنیتی بروزرسانی‌های خودکار را اجرا می‌کنند، بنابراین لازم نیست این کار را به خاطر بسپارید. برخی دیگر از شما می خواهند که بروزرسانی ها را بررسی کرده و آنها را نصب کنید.

2. نام کاربری و رمز عبور پیش فرض را تغییر دهید

دوربین‌های امنیتی با نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض بدون تغییر بیشتر در معرض هک هستند. استفاده از رمز عبور طولانی و سخت می تواند از دسترسی سریع هکرها به سیستم امنیتی شما جلوگیری کند. هنگام تنظیم رمز عبور، از ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ، نمادها و اعداد استفاده کنید. توصیه می کنیم از یک مدیر رمز عبور برای تولید رمزهای عبور تصادفی قوی استفاده کنید.

3. احراز هویت دو مرحله ای را روشن کنید

در صورتی که دوربین امنیتی شما از آن پشتیبانی می‌کند، تأیید دو مرحله‌ای را تنظیم کنید، که یک لایه محافظتی اضافی ایجاد می‌کند. با فعال بودن احراز هویت دو مرحله ای، یک هکر برای ورود به حساب کاربری شما بیش از رمز عبور و نام کاربری شما نیاز دارد. سازندگانی مانند Ring احراز هویت دو مرحله ای را هنگام ورود به حساب کاربری شما اجباری می کنند.

4. خرید دوربین با رمزگذاری پیشرفته

همیشه قبل از خرید دوربین امنیتی تحقیق کنید و سراغ برندهای معتبر بروید. شرکت‌های معتبر تمایل دارند به مشکلات فریمور و نرم‌افزار رسیدگی کنند و اغلب بروزرسانی‌ها را برای رفع اشکالات و آسیب‌پذیری‌های شناخته شده منتشر می‌کنند. برندهای معتبر برای تولید برخی از شناخته شده ترین سیستم های امنیتی در فضای باز مورد استقبال قرار می گیرند. مارک های دوربین آنها اغلب دارای ویژگی های رمزگذاری امنیتی مانند رمزگذاری WPA2-AES و SSL/TLS است که هک آنها را سخت می کند.

5. تعداد دستگاه های مورد استفاده برای دسترسی به سیستم امنیتی خود را محدود کنید

دسترسی به سیستم امنیتی خود را به چند دستگاه محدود کنید، در حالت ایده آل یک یا دو دستگاه. همچنین از کامپیوترهای عمومی برای مشاهده دوربین امنیتی خود استفاده نکنید. استفاده از VPN را برای محدود کردن دستگاه‌هایی که می‌توانند به سیستم دوربین امنیتی شما دسترسی داشته باشند برای جلوگیری از حملات احتمالی در نظر بگیرید. شما همچنین می توانید به کاربرانی که دارای یک معیار خاص هستند مجوز بدهید. به عنوان مثال، فقط به آدرس های IP انتخاب شده اجازه دسترسی به سیستم امنیتی خود را بدهید.

مانند هر دستگاه مدرن دیگری، دوربین های امنیتی را می توان هک کرد که منجر به نقض غیرمنتظره حریم خصوصی می شود. نتایج یک دوربین هک شده می تواند فاجعه آمیز باشد. مهاجمان می توانند از راه دور به دوربین امنیتی شما دسترسی داشته باشند، فیلم ضبط کنند و درخواست باج کنند. چندین شاخص وجود دارد که دوربین امنیتی شما هک شده است. چرخش های غیرعادی، چشمک زدن چراغ های LED و صداهای عجیب دوربین همگی نشانه هایی از هک احتمالی هستند. خوشبختانه، استفاده از دوربین امنیتی مناسب، هوشیار ماندن و اقدامات احتیاطی می تواند از دسترسی هکرها به دوربین شما جلوگیری کند.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا