عکاسان مبتدی اغلب می پرسند که آیا باید از لایت روم یا فتوشاپ استفاده کنند و پاسخ بسیار ساده تر از آن چیزی است که شما انتظار دارید. از لحاظ عملکردی، لایت روم و فتوشاپ همپوشانی های زیادی دارند، اما ابزارهای بسیار متفاوتی دارند که در موقعیت های مختلف عالی هستند.

تفاوت در چیست؟ شاید تعجب آور باشد، اما لایت روم و فتوشاپ شباهت های زیادی با هم دارند. آنها تعداد شگفت انگیزی از ویژگی ها را به اشتراک می گذارند، و اکثر کارهای ویرایش را می توان در هر برنامه تکمیل کرد. اما عکاسان حرفه ای از لایت روم و فتوشاپ استفاده می کنند و این به این دلیل است که این دو نرم افزار برای کارهای مختلف در نظر گرفته شده اند. در حالی که لایت روم در درجه اول ابزاری برای عکاسان است، فتوشاپ یک مجموعه همه منظوره برای ویرایش عکس با جزئیات است.

لایت روم: به سرعت تصاویر را سازماندهی و ویرایش کنید

توجه داشته باشید که دو نسخه از لایت روم وجود دارد. برنامه استاندارد لایت روم نسبتاً ساده است، با Creative Cloud برای ذخیره سازی از راه دور متصل می شود و هم بر روی دسکتاپ و هم در دستگاه های تلفن همراه اجرا می شود. نسخه کلاسیک کمی «حرفه‌ای‌تر» است، با ابزارهای پیچیده‌تر و تأکید بیشتری بر ذخیره‌سازی فایل‌های لوکال.

هنگامی که عکاسان مبتدی برای اولین بار از لایت روم استفاده می کنند، اغلب از تاکید بر پوشه ها، آلبوم ها و سایر سیستم های مدیریت فایل شگفت زده می شوند (یا حتی ناامید می شوند). لایت روم فقط یک ویرایشگر عکس نیست، بلکه یک ابزار سازماندهی است. به نظر ما مدیریت فایل مهمترین بخش لایت روم است. بیایید بگوییم که شما یک عکاس عروسی هستید – اولین وظیفه شما در لایت روم این است که عکس های عروسی را در یک آلبوم بارگذاری کنید. سپس می توانید از طریق این آلبوم نگاه کنید و تصاویر را با استفاده از پرچم ها یا ستاره ها علامت گذاری کنید.

هنگامی که زمان شروع ویرایش فرا می رسد، تصاویر شما قبلاً با هم ترکیب شده اند. حتی می‌توانید در طول فرآیند ویرایش بین تصاویر آلبوم ورق بزنید (با تاخیر صفر در یک کامپیوتر مناسب). ابزارهای سازماندهی در لایت روم به سرعت بخشیدن به کار ویرایش، اطمینان از سازگاری بین عکس‌ها یا حتی اعمال تنظیمات پیش‌فرض روی چندین عکس به طور همزمان کمک می‌کنند (و می توانید با فشار دادن یک دکمه این ویرایش ها را معکوس یا به طور موقت مخفی کنید.)

مرتب نگه داشتن همه چیز در لایت روم به بازیابی عکس نیز کمک می کند و این در عکاسی حرفه‌ای مهم است. اما سازماندهی عکس ویژگی شاخص لایت روم نیست. در هر صورت، این فرآیند ویرایش ساده و شهودی است. البته لایت روم به مهارت نیاز دارد، اما منحنی یادگیری ملایمی دارد. و این باعث می‌شود ویرایش سریع‌تر انجام شود، به‌ویژه زمانی که با فایل سیستم داخلی ترکیب شود.

فتوشاپ فاقد این امکانات است. حتی با Adobe Bridge یا Creative Cloud، سازماندهی یا ورق زدن فایل ها با فتوشاپ دردسرساز است. در حالیکه فتوشاپ می تواند همان ویرایش های لایت روم را انجام دهد، رابط آن برای سرعت طراحی نشده و منحنی یادگیری تند دارد.

فتوشاپ: ویرایش عمیق و خلاقیت

در حالی که لایت روم یک ابزار عکاسی است، فتوشاپ یک مجموعه ویرایش تصویر دیجیتال همه منظوره است. زمانی که باید صدها عکس را در یک جلسه ویرایش کنید، گزینه ضعیفی است، اما برای کارهای پیکسل به پیکسل دقیق، دستکاری تصویر و تغییرات خلاقانه بزرگی که از عکس اصلی شما دور می‌شوند، عالی است. فتوشاپ بر یک سیستم بوم دیجیتال متکی است که می توانید از آن برای ایجاد هنر از ابتدا یا دستکاری تصاویر موجود استفاده کنید.

لایه‌ها ویژگی تعیین‌کننده در اینجا هستند – هر لایه که روی یک تصویر ایجاد می‌کنید می‌تواند حاوی متریال خاص خود باشد، که می‌توانید آن‌ها را جابجا کنید یا آنها را تغییر دهید تا هر چیزی را که می‌خواهید ایجاد کنید. در زمینه عکاسی، فتوشاپ عمدتاً برای کارهای بزرگ یا جزئیات کوچکی که لایت روم قادر به رفع آنها نیست استفاده می شود. در حالی که لایت روم می‌تواند لک‌ها یا قرمزی چشم‌ها را از بین ببرد، فتوشاپ برای حذف اشیا از پس‌زمینه تصویر، پاک کردن موها از روی موهای شخصی، وارونه کردن اخم‌های کودک یا انجام سایر ویرایش‌های دشوار، گزینه بهتری است.

فتوشاپ همچنین حاوی ابزارهای Content-Aware مبتنی بر هوش مصنوعی است. این ابزارها می‌توانند با نگاه کردن به مواردی که از قبل وجود دارد، جزئیات را به تصویر اضافه کنند. برای مثال، اگر یک پرتره فضای سر کافی ندارد، می‌توانید از “Content-Aware Fill” برای اضافه کردن فضای زیادی روی سر سوژه استفاده کنید. این فضا مانند بخشی از اتاقی است که پرتره در آن گرفته شده است.

البته، فتوشاپ به شما امکان می دهد چیزهایی را به عکس های خود اضافه کنید. نه فقط متن یا تصاویر عجیب و غریبی که آنلاین پیدا کردید، بلکه شعله های لنز، درختان، ابرها و خیلی چیزهای دیگر. تسلط بر این ویژگی های باورنکردنی دشوار است. فتوشاپ از لایت روم جزییات تر و کمتر بصری است، که می تواند خوب یا بد باشد.

کدام اپلیکیشن برای شما مناسب است؟

عکاسان مبتدی اغلب تصور می کنند که به فتوشاپ نیاز دارند، که به طور کلی نادرست است. لایت روم تمام ویژگی‌هایی را که برای شگفت‌انگیز کردن عکس‌های خوب به آن نیاز دارید، در خود جای داده است – در سازماندهی عکس عالی است، می‌تواند تقریباً همه جنبه‌های یک تصویر را تنظیم کند، و سیستم از پیش تعیین شده آن به شما امکان می‌دهد به سرعت استایل ها یا مودهای را ثبت کنید.

به علاوه، Lightroom منحنی یادگیری نسبتا ملایمی دارد. چند آموزش یوتیوب شما را در مسیر تبدیل شدن به یک ویرایشگر عکس حرفه ای قرار می دهد. نیازی به گفتن نیست که اکثر عکاسان باید با لایت روم شروع کنند (و ممکن است هرگز نیازی به فتوشاپ نداشته باشند). اما اگر نیاز به ایجاد تغییرات چشمگیر، عجیب یا فوق العاده در تصاویر خود دارید، اینجاست که فتوشاپ وارد عمل می شود. فتوشاپ می تواند همان ویرایش های لایت روم را انجام دهد، اما برای ویرایش مخرب و خلاقانه ساخته شده است. این به معنای افزودن متن زیبا به تصاویر، حذف غریبه های حواس پرت از عکس های خانوادگی یا ایجاد هنر دیجیتال است.

مشکل فتوشاپ این است که کمی غیر قابل درک است. همچنین زمانی که نیاز به سازماندهی و ویرایش چندین تصویر دارید، انتخاب ضعیفی است، حتی اگر از چیزی مانند Adobe Bridge برای ساده‌تر کردن فرآیند استفاده کنید. به همین دلیل است که اکثر عکاسان حرفه ای از لایت روم شروع می کنند و فقط چیزی را برای ویرایش دقیق پیکسل به پیکسل به فتوشاپ منتقل می کنند.

از هر دو اپلیکیشن استفاده کنید و تصاویر را به سطح بالاتری ببرید!

بیایید بگوییم که شما یک عکاس مبتدی هستید. یا اگر شما هم مثل ما هستید برای محل کار عکس های نیمه حرفه ای می گیرید. احتمالاً باید با لایت روم و فتوشاپ آشنا شوید. انجام این کار سرعت و کیفیت گردش کار شما را افزایش می دهد، همه اینها در عین حال سازماندهی شده، اشتراک گذاری آسان و بازیابی آسان است.

همانطور که در طول این مقاله گفته ایم، عکاسان حرفه ای معمولا کار خود را در لایت روم شروع می کنند. آنها یک عکس یا پروژه را وارد می کنند و آن را در یک پوشه اختصاصی می گذارند که به وضوح برچسب گذاری شده است. سپس، آنها تصاویر را نگاه می‌کنند، آنچه را که ارزش نگه‌داشتن دارد پرچم‌گذاری می‌کنند و شروع به تنظیم جنبه‌هایی مانند نوردهی، کنتراست و رنگ می‌کنند.

آنها همچنین این تصاویر را لمس می کنند، لکه ها را از بین می برند یا مطالب بی اهمیت را از پس زمینه پاک می کنند. اما برخی از تصاویر نیاز به ویرایش دقیق دارند. شاید یک لکه بد روی لباس عروس وجود داشته باشد، یا، شاید این عکس قرار است یک جلد آلبوم با فونت های جالب باشد. عکاس پس از بازی با آنها در لایت روم، این عکس ها را به فتوشاپ منتقل می کند. پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه وارد فتوشاپ شوید، نحوه استفاده از لایت روم را یاد بگیرید. اما استفاده از هر دو اپلیکیشن عکاسی شما را به سطح بالاتری می برد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *