سخت افزار

رونمایی آرم از هسته های Cortex-X3 و Cortex-A715

هسته های پردازنده های نسل دوم ARMv9 به تازگی توسط شرکت مادر – Cortex-X3 و A715 – معرفی شدند. هسته کوچک A510 نیز کمی اصلاح شده و طراحی جدید باعث افزایش عملکرد، بهبود کارایی و پیکربندی‌های جدید و قدرتمندتر می‌شود.

بیایید با Cortex-X3 شروع کنیم. به گفته ARM، این سومین سال رشد دو رقمی IPC است. مانند نسل های قبلی خود، X-core بر عملکرد اوج تمرکز دارد. در مقایسه با بهترین چیپست‌های اندروید در حال حاضر (که از Cortex-X2 استفاده می‌کنند)، هسته جدید جهش 25 درصدی در عملکرد ارائه می‌کند (میانگین بهبودهایی که در Geekbench 5 و دو تست SPECint نشان داده شده است). در مورد ویندوز در طراحی های ARM (که کمی از تراشه های گوشی های هوشمند عقب هستند)، پیشرفت های مورد انتظار 34 درصد خواهد بود.

توجه داشته باشید که این بهبود به ازای هر هسته است، ARM سخت افزار پشتیبانی را دوباره طراحی کرده تا بتوان از هسته های CPU بیشتری در چیپست های عملکرد محور استفاده کرد. هسته جدید Cortex-A715 انتقال ARM از پردازنده های 32 بیتی را تکمیل می کند (تا جایی که به گوشی های هوشمند مربوط می شود). این به تیم مهندسی اجازه می دهد تا سخت افزار رمزگشای دستورالعمل را 4 برابر کوچکتر کند. در حالی که X2 قبلاً فقط یک هسته 64 بیتی بود، ARM زمان بیشتری برای کار و بهبود طراحی X3 برای تطبیق بهتر با مجموعه دستورالعمل ARMv9 داشت (که شرکت می گوید از ARMv8 قابل پیش بینی تر و منظم تر است).

به A715 برگردیم، با همان عملکرد 20 درصد انرژی کمتری نسبت به A710 دارد. یا می تواند 5 درصد عملکرد بیشتر را برای مصرف انرژی یکسان ارائه دهد (به این صورت است که هسته ها روی همان گره ساخته شده اند). هسته کوچک جدیدی وجود ندارد، اما ARM با چند بهینه سازی موفق شد Cortex-A510 را در مقایسه با مدل سال 2021 آن 5 درصد مصرف انرژی بیشتری داشته باشد.

بیایید از سطح اصلی بزرگنمایی کنیم و به کل چیپست نگاه کنیم. ARM سیستم DynamIQ Shared Unit خود را مجدداً کار کرد تا حداکثر پردازنده‌های 12 هسته‌ای را با 16 مگابایت حافظه کش L3 فراهم کند – قدرتمندترین طراحی ها دارای 8x Cortex-X3 و 4x Cortex-A715 بدون هسته کوچک خواهند بود. طراحی های 1+3+4 مانند تراشه های پرچمدار فعلی همچنان امکان پذیر خواهد بود، همانطور که 1+4+4 و 2+2+4 ممکن است. این به مشتریان ARM (کوالکام، سامسونگ، مدیاتک) اجازه می‌دهد تا تراشه‌هایی طراحی کنند که کاملاً متناسب با عملکرد و قدرت خاصی باشد.

منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا