مادربردها در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارند، همانطور که در هنگام خرید کامپیوتر خود متوجه خواهید شد. اما چه سایزی را باید انتخاب کرد؟ در حالی که اندازه های مادربرد عمدتاً به لطف استاندارد ATX استاندارد سازی شده، مادربردها هنوز در اندازه های مختلف وجود دارند. همه این اندازه‌ها استاندارد شده‌اند، اما به‌عنوان فردی که تازه وارد ایجاد رایانه شده‌اید، ممکن است با تفاوت بین اندازه‌های مادربرد و اینکه آیا تفاوت‌های دیگری به‌جای اندازه وجود دارد یا خیر، کمی سردرگم شوید.

در حالی که چندین اندازه وجود دارد، اکثر مردم فقط به سه مورد اهمیت می دهند: ATX، Micro ATX و Mini ITX. چقدر بین هر سه تفاوت وجود دارد و کدام یک را باید دریافت کنید؟

ATX: بزرگ و جسور

ATX استاندارد اولیه ای بود که در سال 1995 جایگزین AT و Baby AT شد. این استاندارد توسط اینتل توسعه یافت و به زودی همه چیز را در اختیار گرفت و به سرعت به استاندارد رایج مادربرد تبدیل شد.

اندازه استاندارد ATX از نظر ابعاد به فرمت قدیمی Baby AT نزدیک است. در حالی که Baby AT در واقع 8.5 اینچ در 13 اینچ است، ATX کمی کوتاه تر اما پهن تر است و 9.6 اینچ در 12 اینچ می باشد. یک مادربرد ATX می‌تواند اجزای زیادی مانند یک سوکت پردازنده، حداکثر چهار اسلات رم و چندین اسلات PCI Express و همچنین تمام کانکتورهای برق مورد نیاز منبع تغذیه را در خود جای دهد (که همچنین بخشی از استاندارد ATX هستند زیرا برای این مادربردها ساخته شده است).

مادربردهای ATX معمولاً در داخل یک نیم برج یا یک برج کامل قرار می گیرند، اما در موارد کوچکتر قرار نمی گیرند، چیزی که باید هنگام خرید در نظر بگیرید. در بازار، این اندازه معمولاً برای مادربردهای میان رده تا رده بالا در نظر گرفته شده، زیرا اندازه کافی برای گنجاندن همه چیزهایی که یک کاربر معمولی کامپیوتر یا علاقه‌مند است را دارد.

Micro ATX: هم نژاد میانه

در حالی که این یک تغییر از اندازه اصلی ATX بوده، اما Micro ATX ممکن است در واقع یک منظره رایج تر از ATX استاندارد باشد. Micro ATX در رایانه‌های اداری و دستگاه‌های از پیش ساخته شده غیربازی رایج‌تر است. اما هنوز هم تعداد زیادی مادربرد Micro ATX مبتنی بر بازی وجود دارد و به همراه نکاتی که بعدا به آنها اشاره خواهیم کرد.

Micro ATX از نظر اندازه شبیه به یک مادربرد معمولی ATX است و مقداری اندازه عمودی را حذف می کند و در ابعاد 9.6 اینچ در 9.6 اینچ قرار دارد. بنابراین در حالیکه ATX یک مستطیل بوده، Micro ATX مربع شکل است. شما بسیاری از اجزای مشابه ATX را دارید، از جمله چهار اسلات رم، اما به دلیل کاهش فضا، اسلات های PCI Express کمتری دارید. به غیر از قابلیت توسعه کمتر، می توانید انتظار داشته باشید که بردهای Micro ATX بسیار شبیه به همتایان ATX خود باشند.

Micro ATX می تواند همه موارد همانند ATX را در خود جای دهد، با توجه به اینکه کمی کوچکتر باشد. این اندازه بیشتر برای بردهای رده پایین تا میان رده در نظر گرفته شده و مادربردهای رده بالا در واقع یک منظره کمیاب هستند. هیچ مانع فنی وجود ندارد که سازندگان را از ساخت بردهای Z690 یا X570 Micro ATX باز دارد، اما احتمالاً آنها را از سازندگان اصلی مادربرد پیدا نخواهید کرد.

برخی از رایانه های بازی از Micro ATX استفاده می کنند، اما آنها معمولاً رده پایین یا میان رده هستند. همچنین در رایانه‌های اداری، این یک منظره رایج است، زیرا آنها به جای اینکه یک برج غیرقابل نفوذ باشند، اندازه‌های متوسط‌تری دارند.

Mini ITX: تب SFF

ما فقط در بخش آخر به Mini ITX اشاره کردیم، بنابراین اجازه دهید آن را تجزیه کنیم. این کوچکترین فرم فاکتور در این لیست تا حد زیادی است، اما بسیاری از رایانه های بازی از مادربردهایی با این اندازه تغذیه می شوند. در ابتدا، آنها یک فرم فاکتوری خاص بودند که توسط Via Technologies در سال 2001 توسعه یافتند، اما آنها چندین سال بعد به قدرت رسیدند.

آنها اندازه 6.7 اینچ در 6.7 اینچ دارند، بنابراین یک تکه خوب کوچکتر از Micro ATX هستند. این اندازه شروع به از دست دادن برخی از ویژگی ها می کند. اکثر مادربردهای Mini ITX تنها دارای دو اسلات رم و یک اسلات PCI Express با 16 لاین هستند. همچنین به لطف کامپیوترهایی با فرم فاکتور کوچک (SFF) که در طول سال‌ها محبوب شده‌اند، بخار پیدا کردند. برخی از کامپیوترها تقریباً هم اندازه یا کمی بزرگ‌تر از یک کنسول بازی ساخته شده‌اند، و در حالی که سختی ساخت با کوچک‌تر شدن متفاوت است، یک کیس Mini ITX ضروری است. به همین دلیل، آنها برای همه چیز از سطح پایین تا رده بالا در دسترس هستند.

آیا سایزهای دیگری از مادربرد وجود دارد؟

در حالی که ما قبلاً به سه اندازه رایج مادربرد اشاره کردیم، موارد دیگری نیز وجود دارد که ممکن است بخواهید از آنها آگاه باشید. متأسفانه، اینها معمولاً در خارج از کامپیوترهای سوپر پریمیوم، سرور، یا غیره دیده نمی‌شوند.

  • E-ATX: این استاندارد مخفف Extended ATX است و در واقع بزرگترین اندازه مادربرد موجود است. آنها 13 در 12 اینچ هستند – همان اندازه عمودی ATX اما به طور قابل توجهی گسترده تر. در این مادربردها، یافتن سوکت‌های پردازنده بزرگ‌تر که می‌توانند تراشه‌های سرور/علاقه‌مندان، و همچنین تا هشت اسلات رم را در خود جای دهند، معمول است. شما ممکن است این موارد را بیش از هر چیز در یک زمینه علاقه مندان به سرور/فوق العاده ببینید.
  • Flex ATX: از نظر اندازه، Flex ATX در واقع چیزی بین Micro ATX و Mini ITX بوده و در ابعاد 9 اینچ در 7.5 اینچ قرار دارد. شما واقعاً مادربردهای Flex ATX زیادی را در آنجا پیدا نخواهید کرد، اما ممکن است گاهی اوقات یکی را در داخل یک رایانه ارزان قیمت و از پیش ساخته شده برای چیزی مانند یک دفتر ببینید.
  • Mini/Micro STX: در نهایت، ما کوچکترین اندازه را در این لیست داریم: Mini STX. این استاندارد توسط اینتل توسعه یافته و در ابعاد 5.8 اینچ در 5.9 اینچ قرار دارد. بنابراین در حالی که می تواند اندازه Mini ITX را کاهش دهد، این کار را به قیمت توسعه پذیری انجام می دهد. شما هیچ گونه توسعه PCI Express ندارید (برخی از این مادربردها دارای یک پورت MXM در صورت نیاز به وصل کردن یک دستگاه جانبی PCIe هستند)، و اسلات‌های رم به اسلات‌های SODIMM لپ‌تاپ تنزل داده شده‌اند که هنوز فقط دو مورد از آن‌ها را دارید.

اندازه مادربرد برای همه وجود دارد. واقعاً هیچ انتخاب اشتباهی وجود ندارد، زیرا همه آنها دقیقاً یکسان عمل می کنند. تنها تفاوت ها در اندازه و ویژگی هایی است که شامل می شوند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *