امروز تیم کوالکام از پرچمدار جدید خود یعنی چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 رونمایی کرد. عملکرد در همه ابعاد در مقایسه با مدل نسل 1 بهبود یافته است. این تراشه به طور رسمی با نام SM8550-AB شناخته می شود و بر روی یک لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده است.

هسته ها و گرافیک

کوالکام روی بهبود بهره وری انرژی تمرکز کرده، اما تراشه جدید همچنان سرعت قابل توجهی را به همراه دارد. سه هسته جدید Kryo تا 35 درصد عملکرد بالاتر به همراه 40 درصد راندمان بالاتر ارائه می دهد. سرعت کلاک مشابه با 8نسل پلاس 1 است، اما ترکیب هسته اینطور نیست؛ این تراشه جدید از یک هسته Kryo Prime (بر اساس Cortex-X3) با فرکانس 3.2 گیگاهرتز (به طور دقیق 3.1872 گیگاهرتز) کار می کند تا عملکرد تک رشته ای بالایی را ارائه دهد.

با این حال، این بار از چهار هسته عملکردی (به جای سه) پشتیبانی می شود تا بارهای کاری چند رشته ای را بهتر مدیریت کند؛ این هسته ها با فرکانس 2.8 گیگاهرتز کار می کنند. در نهایت، سه هسته (نه چهار) کارآمد در 2.0 گیگاهرتز وجود دارد. نسل 2 از فناوری‌های حافظه جدید و سریع‌تر پشتیبانی می‌کند. برای رم با LP-DDR5X تا 4200 مگاهرتز کار می کند (از LP-DDR5 در 3200 مگاهرتز). برای ذخیره سازی می تواند از فرمت جدید UFS 4.0 (بالاتر از UFS 3.1) استفاده کند.

گرافیک جدید Adreno تا 25 درصد عملکرد بهتر و 45 درصد بازده انرژی بالاتر را وعده می دهد. همچنین پشتیبانی از سخت‌افزار رهیگری پرتوهای شتاب‌دار را به پلتفرم اسنپدراگون ارائه می‌کند. اکنون که سخت‌افزار رهگیری پرتو از تولیدکنندگان اصلی چیپست برای اندروید در دسترس است، ممکن است شاهد استقبال توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایل از فناوری جدید مانند رایانه و کنسول باشیم. همچنین، این اولین پردازنده گرافیکی است که از Vulkan 1.3 (به همراه OpenGL ES 3.2) پشتیبانی می کند.

اسنپدراگون 8 نسل 2 می‌تواند نمایشگرهای روی دستگاه با وضوح +QHD تا 144 هرتز یا 4K تا 60 هرتز را هدایت کند. همچنین از نمایشگرهای اکسترنال تا 4K با فرکانس 60 هرتز (با گستره رنگ 10 بیتی Rec. 2020، HDR10+ و Dolby Vision برای بوت شدن) پشتیبانی می کند. کوالکام همچنین رمزگشایی ویدیوی AV1 را فعال کرد؛ پخش استریم تا 8K با سرعت 60 فریم در ثانیه (با HDR) پشتیبانی می‌شود.

دوربین ها

کوالکام می بالد که حسگرهای سونی با همپوشانی دیجیتال HDR (DOL-HDR) و 200 مگاپیکسل سامسونگ HP3 برای کار با ISP اسنپدراگون بهینه شده اند. مانند نسل قبلی خود، نسل 2 یک ISP سه گانه 18 بیتی را ارائه می دهد که می تواند تا سه دوربین 36 مگاپیکسلی (30 فریم در ثانیه) را به طور همزمان اداره کند یا برای یک دوربین تا 200 مگاپیکسل می رسد.

سنسورهای 108 مگاپیکسلی با تاخیر شاتر صفر پشتیبانی می‌شوند. برای ویدیو، چیپست می تواند فیلم 8K HDR با سرعت 30 فریم بر ثانیه (و گرفتن عکس های 64 مگاپیکسلی به طور همزمان)، 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه و همچنین فیلم‌های اسلوموشن (720p با سرعت 960 فریم در ثانیه) ضبط کند. به علاوه از چندین فرمت HDR از جمله HDR10+، HLG و Dolby Vision پشتیبانی می کند. با استفاده از حسگرهای DOL، می‌تواند تا چهار نوردهی را برای هر فریم ویدیو ثبت کند.

ارتباطات

اسنپدراگون 8 نسل 2 به مودم جدید اسنپدراگون X70 ارتقا یافته است، البته از mmWave و زیر 6 گیگاهرتز 5G پشتیبانی می کند. حداکثر سرعت دوان لینک آن 10 گیگابیت بر ثانیه و اوج آپ لینک 3.5 گیگابیت در ثانیه (شبیه به نسل قبلی خود) است. این مودم از عملکرد Dual-SIM، Dual-Active (DSDA) پشتیبانی می کند که در آن دو سیم کارت 5G (یا 5G+4G) به طور همزمان فعال هستند.

به لطف سیستم جدید FastConnect 78000، اتصال محلی ویژگی‌های استاندارد Wi-Fi 7 آینده (802.11be) را به ارمغان می‌آورد و سرعت آن 5.8 گیگابیت در ثانیه است (از 3.6 گیگابیت بر ثانیه در تراشه قبلی). استاندارد جدید علاوه بر سرعت، تأخیر را نیز کاهش می دهد. مانند قبل، سیستم FastConnect دارای اتصال بلوتوث 5.3 است. با جدیدترین سیستم صدای اسنپدراگون می‌تواند پخش موسیقی بدون افت 48 کیلوهرتز و همچنین کمترین تأخیر 48 میلی‌ثانیه را برای بازی ارائه دهد.

چیز زیادی برای گزارش دادن برای اتصال سیمی وجود ندارد – تراشه USB 3.1 را با شارژ سریع 5 (که فقط یک بسته بندی در اطراف استاندارد USB Power Delivery است) انجام می دهد.

هوش مصنوعی

پردازنده جدید Hexagon برای اولین بار در تراشه کوالکام موبایل از فرمت جدید INT4 پشتیبانی می کند. این نوید 60 درصد عملکرد بهتر در هر وات نسبت به تکنیک های قبلی را می دهد. Hexagon به طور کلی سریعتر است و کوالکام ادعا می کند که عملکرد هوش مصنوعی 4.35 برابر افزایش یافته است. همچنین قدرت را می‌توان با تشخیص اینکه کدام قسمت‌های تصویر چهره، مو، لباس، پس‌زمینه و غیره است و اعمال پردازش متفاوت روی آن‌ها به دوربین کمک کرد.

اسنپدراگون 8 نسل 2 توسط سازندگان بزرگ اندروید به کار گرفته خواهد شد، کوالکام در بیانیه مطبوعاتی خود مواردی همچون ایسوس راگ، شیائومی، میزو، سونی، ویوو، رد مجیک، شارپ، اوپو، نوبیا، زد تی ای، وان پلاس، موتورولا، آنر و iQOO را اشاره کرده است. شرکت در ادامه می‌گوید که اولین گوشی‌های مبتنی بر نسل 2 قبل از پایان سال جاری در دسترس خواهند بود، اما نمی‌گویند کدام سازنده اول خواهد بود. خبری از سامسونگ و سری S23 آینده نیست.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *