گوناگون

ژاپن تا سال 2025 قصد دارد تا انرژی خورشیدی را از فضا بتاباند

ژاپن و JAXA (اداره فضایی این کشور)، دهه‌ها تلاش کرده‌اند تا انرژی خورشیدی را از فضا بتابانند. درحالیکه، دانشمندان JAXA در سال 2015 توانستند 1.8 کیلووات نیرو، انرژی کافی برای تغذیه یک کتری برقی، بیش از 50 متر به یک گیرنده بی سیم، به موفقیت برسانند، اکنون ژاپن آماده است تا این فناوری را یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر کند.

نیکی گزارش داد که یک مشارکت دولتی و خصوصی ژاپنی تلاش خواهد کرد تا اوایل سال 2025 انرژی خورشیدی را از فضا پرتاب کند. این پروژه به رهبری نائوکی شینوهارا، استاد دانشگاه کیوتو که از سال 2009 روی انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا کار می‌کند، تلاش خواهد کرد مجموعه‌ای از ماهواره‌های کوچک را در مدار مستقر کند. سپس آنها سعی خواهند کرد انرژی خورشیدی را که آرایه‌ها جمع‌آوری می‌کنند به ایستگاه‌های دریافتی زمینی صدها مایل دورتر بتابانند.

استفاده از صفحات خورشیدی مداری و امواج مایکروویو برای ارسال انرژی به زمین برای اولین بار در سال 1968 پیشنهاد شد. از آن زمان، چند کشور، از جمله چین و ایالات متحده، زمان و هزینه خود را صرف پیگیری این ایده کرده‌اند. این فناوری جذاب است زیرا آرایه های خورشیدی مداری یک منبع انرژی تجدید پذیر بالقوه نامحدود را نشان می دهند. در فضا، پنل‌های خورشیدی می‌توانند انرژی را بدون توجه به زمان روز جمع‌آوری کنند و با استفاده از امواج مایکروویو برای ارسال نیرویی که تولید می‌کنند، ابرها نیز نگران کننده نیستند.

با این حال، حتی اگر ژاپن با موفقیت مجموعه‌ای از آرایه‌های خورشیدی مداری را مستقر کند، این فناوری همچنان به داستان‌های علمی تخیلی نزدیک‌تر خواهد بود تا واقعیت! به این دلیل که تولید آرایه‌ای که می‌تواند 1 گیگاوات نیرو یا تقریباً خروجی یک راکتور هسته‌ای تولید کند، با فناوری‌های موجود در حال حاضر حدود 7 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا