آموزش

بهترین منابع رایگان جهت آمادگی برای +CompTIA Linux

امتحان +CompTIA Linux بسیار چالش برانگیز است. اگر نمی توانید برای هزاران کتاب و دوره های آنلاین اختصاصی هزینه کنید، احتمال قبولی در آزمون اصلاً غیرممکن به نظر می رسد. با این حال، مجبور نیستید از رویاهای خود برای دریافت گواهینامه لینوکس دست بکشید.

بسیاری از کارشناسان لینوکس در سراسر وب منابع یادگیری خوبی را به عنوان پروژه های پرشور ایجاد کرده اند. اگر آموزش ها و چالش های ارائه شده توسط این منابع را تکمیل کنید و خودتان را برای مطالعه استفاده کنید، می توانید به یک کاربر ماهر تبدیل شوید و در کمترین زمان خود را برای آزمون +Linux آماده کنید.

ساختار +CompTIA Linux

درک ساختار آزمون +CompTIA Linux مهم است زیرا به شما امکان می دهد زمان خود را به طور موثر تقسیم کنید. برای قبولی در آزمون چهار بخش وجود دارد که باید با آنها آشنا شوید:

بخش ها وزن در امتحان
مدیریت سیستم 32 درصد
عیب یابی 28 درصد
امنیت 21 درصد
اسکریپت، کانتینرها و اتوماسیون 19 درصد

هر بخش دارای زیرمجموعه هایی است. به عنوان مثال، مدیریت سیستم شامل اصول لینوکس، مدیریت فایل و پیکربندی ذخیره سازی به عنوان استاندارد است. در بخش زیر فهرستی جامع از منابع برای همه بخش‌ها و زیر مجموعه‌ها ارائه می‌شود.

1. منابع مطالعه برای مدیریت سیستم

دسته اول، مدیریت سیستم، گسترده‌ترین دسته‌بندی در بین تمام دسته‌های موجود در آزمون است. همچنین شامل بزرگترین بخش سوالاتی است که در امتحان با 32 درصد با آن مواجه خواهید شد، بنابراین مطالعه کامل مدیریت سیستم برای قبولی در امتحان ضروری است. یکی از بهترین منابع برای آشنایی با اصول لینوکس، Linux Journey است. این دوره رایگان بسیاری از استانداردهای 1.0 را پوشش می دهد، از جمله استاندارد سلسله مراتبی سیستم فایل (FHS)، فرآیند اولیه بوت، مدیریت بسته، و اصول اولیه شبکه های لینوکس.

همچنین نمی توانید استفاده از فلش کارت را فراموش کنید. در حالی که تجربه عملی حیاتی است، فلش کارت ها برای به خاطر سپردن دستورات عالی هستند و اگر به طور مداوم خود را در مطالعه فلش کارت ها بکار ببرید، کمتر و کمتر در CLI گیر خواهید کرد. Quizlet و Anki بهترین برنامه های فلش کارت هستند که می توانید از آنها برای موثرتر کردن یادگیری خانگی استفاده کنید.

Quizlet مجموعه‌های فلش کارت جامع +Linux دارد که دسترسی به آنها در وب با تبلیغات رایگان است. Anki دک های زیادی در دسترس ندارد، اما می توانید مجموعه های خوب زیادی را برای دانلود از طریق AnkiWeb Decks پیدا کنید. Anki به ویژه برای مطالعه مفید است زیرا از تکرار فاصله دار استفاده می کند. به عبارت دیگر، تشخیص می دهد که با کدام کارت ها دست و پنجه نرم می کنید و این کارت ها را بیشتر از کارت هایی که با آنها آشنا هستید به شما نشان می دهد. بهترین بخش در مورد Anki این است که حتی می توانید دک های Quizlet را با استفاده از افزونه واردکننده دانلود کنید.

2. منابع مطالعه برای امنیت

بخش دومی که در امتحان با آن مواجه خواهید شد، امنیت است، مبحثی که 21 درصد از سوالات آزمون را شامل می شود. خوشبختانه، هدف امنیتی تا زمانی که بتوانید با هر یک از پنج زیرمجموعه آشنا شوید، تمرکز نسبتاً محدودی دارد. می توانید برخی از مفاهیم مهم امنیتی را به صورت رایگان در Cybrary یاد بگیرید. دوره Linux Hardening آن‌ها در بسیاری از مفاهیم امنیتی عمیق است و شامل آزمایشگاه‌های سرگرم‌کننده در موضوعاتی مانند ایمن‌سازی هسته و کاهش سطح حمله روی سرور است.

آنها همچنین دوره ای با عنوان اصول لینوکس برای متخصصان امنیتی ارائه می دهند. در حالی که به اندازه دوره Linux Hardening عمیق نیست، موضوعات مفیدی مانند Public Key Infrastructure (PKI) و تشخیص نفوذ را پوشش می‌دهد. همچنین می توانید از طریق چالش Upskill Linux در GitHub با بسیاری از مفاهیم حیاتی در بخش امنیت امتحان تمرین کنید. این بازی مهارت موضوعاتی مانند مدیریت کاربر و مدیریت سیستم از راه دور را پوشش می دهد. همچنین می‌توانید از ویدیوهای رایگان یویتوب برای آشنایی با بسیاری از مهم‌ترین مفاهیم در بخش امنیت استفاده کنید.

3. منابع مطالعه برای اسکریپت، کانتینرها و اتوماسیون

دسته سوم در آزمون +CompTIA Linux اسکریپت نویسی، کانتینرها و اتوماسیون است. این مبحث تنها 19 درصد از سوالات امتحان را نشان می‌دهد، اما نباید آن را دست کم گرفت – بسیاری از زیرمجموعه‌های بخش 3.0 از پیچیده‌ترین بخش‌های امتحان هستند. درک کامل پوسته برای این بخش از امتحان حیاتی است. در حالی که برای پوشش همه مفاهیم در آزمون طراحی نشده است، می توانید با تکمیل بازی Bandit wargame در OverTheWire، سطح بالایی از آشنایی با کار در پوسته ایجاد کنید.

همچنین باید سه دوره رایگان اصول لینوکس را در TryHackMe امتحان کنید. این دوره گیمیفی شده همچنین تکیه بر CLI را تشویق می کند و شما را با موضوعاتی از SSH تا تعامل با سیستم فایل آشنا می کند. حتماً یک دوره آموزشی در مورد اسکریپت نویسی پوسته نیز بگذرانید. edX دوره برنامه نویسی شل را ارائه می دهد که می توانید به صورت کاملا رایگان آن را بررسی کنید. این دوره به شما این امکان را می دهد که در عرض چند هفته تجربه عملی با ابزارهای پوسته و اسکریپت های awk به دست آورید.

4. منابع مطالعه برای عیب یابی

آخرین قسمتی که در آزمون +Linux با آن مواجه خواهید شد عیب یابی است که بیش از 28 درصد از سوالات امتحان را نشان می دهد. بخش عیب‌یابی امتحان تمرکز موضوعی گسترده‌ای دارد و نیاز به استدلال عمیق دارد، بنابراین مطالعه کامل آن مهم است. اگر می خواهید مستقیماً در عیب یابی شیرجه بزنید، یکی از بهترین برنامه هایی که می توانید استفاده کنید Trouble-Maker است. این برنامه به طور تصادفی یک مشکل را از یک لیست از پیش تعیین شده انتخاب می کند و باعث می شود که در سیستم شما اتفاق بیفتد. شما با وظیفه حل آن باقی مانده اید.

البته، شما با این برنامه کاملاً تنها نیستید. همچنین یک دایرکتوری /tmp/trouble-maker با فایل هایی که برای کمک به شما هستند ایجاد می کند. فایل‌های /rescue/DETAILS و /rescue/TROUBLE-SCRIPT جزئیات کارهایی را که با سیستم شما انجام شده را ارائه می‌دهند، اگر متوجه شدید که نمی‌توانید آن را بفهمید و باید آن را معکوس کنید. حتی اگر قادر به حل چند مشکل اولیه که Trouble-Maker به تنهایی تولید می‌کند، نباشید، انجام مراحل رفع آنها با مستندات به شما کمک می‌کند تا مراحل مهم در فرآیند عیب‌یابی را به خاطر بسپارید.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا