بررسیموبایل و تبلت

بررسی ایسوس ذن فون 10

زمانی که ایسوس تصمیم گرفت با ذن فون 8 مسیر جمع و جور را طی کند، بسیاری از مردم متوجه نشدند که واقعاً این تلفن کوچک چقدر عالی است. سپس یک سال بعد ذن فون 9 وارد بازار شد و ناگهان شرکت تایوانی خود را در کانون توجه قرار داد. این پرچمدار در سراسر اینترنت مورد تحسین قرار گرفت و در میان منتقدان فناوری خوب به نظر می رسید. در فضای جمع و جور پرچمدار جای خالی وجود داشت و ذن فون 9 در زمان مناسب وارد بازار شد.

حال ایسوس از پرچمدار جدیدش با ظاهری شبیه به نسل قبل، اما با عملکرد بهتر، به ذن فون 10 رونمایی کرد. محصول جدید در زمینه های کلیدی که مردم نسبت به نسل قبلی به آن توجه داشته اند، بهبود یافته است. جدیدترین چیپست با همان اندازه جمع و جور دارد و اکنون با شارژ بی سیم آنبورد عرضه می شود. اکنون در این مقاله به نقد و بررسی این گوشی خواهیم پرداخت تا ببینیم در مقایسه با نسل قبل چه قدر تغییر کرده است. پس در ادامه با ایستگاه آی تی همراه باشید.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 146.5 در 68.1 در 9.4 میلیمتر، 172 گرم، فریم آلومینیوم، پشت پلاستیک و جلو شیشه
  • صفحه نمایش: 5.92 اینچ سوپر امولد، نرخ 144 هرتز، وضوح 1080 در 2400 پیکسل، روشنایی 1100 نیت
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 2، گرافیک Adreno 740
  • حافظه: 8/16 گیگابایت رم، 128/256/512 گیگابایت فضای ذخیره سازی UFS 4.0
  • سیستم عامل: اندروید 13
  • دوربین پشتی: اصلی 50 مگاپیکسلی f/1.9، فوق عریض 13 مگاپیکسلی f/2.2
  • دوربین جلویی: 32 مگاپیکسل f/2.5
  • باتری: 4300 میلی آمپر ساعت؛ سیمی 30 وات، بی سیم 15 وات، سیم معکوس 5 وات
  • قابلیت اتصال: 5G، دو سیم کارته، وای فای 7، BT 5.3، aptX HD، aptX Adaptive، NFC، جک 3.5 میلی متری
  • متفرقه: خواننده اثر انگشت (نصب شده در کنار)؛ بلندگوهای استریو

Zenfone 10 در مقایسه با مدل سال گذشته تغییر چندانی در ارائه نکرده است – این همان جعبه تمام اندازه است، البته در رنگ خاکستری متفاوت و با آرم‌های مثلثی امضای امسال. در داخل جعبه، آداپتور معمولی 30 واتی ایسوس و یک کابل USB-C برای همراهی آن دریافت خواهید کرد. همچنین شامل یک قاب محافظ محکم می‌شود که باعث می‌شود گوشی فضای بیشتری را در جیب اشغال کند، اما محافظت زیادی را ارائه می‌دهد.

 

طراحی و کیفیت ساخت

بزرگترین تغییر در اینجا عدم تغییر است؛ Zenfone 10 تقریباً مشابه مدل قبلی خود است و تغییرات طراحی بسیار جزئی دارد. یکی از این تغییرات حلقه های اطراف دو دوربین در پشت است که اکنون به رنگ مشکی یکدست هستند. در مدل قبلی، لهجه های نقره ای در قسمت بیرونی حلقه ها وجود داشت.

به غیر از این، تقریباً مشابه است؛ یک صفحه نمایش جمع و جور 5.9 اینچی با پانچ سلفی در گوشه سمت چپ بالا، یک قاب آلومینیومی با اسکنر اثر انگشت دراز/دکمه پاور ZenTouch در سمت راست، یک 3.5 میلی متری جک، پشتی اسفنجی که لاستیکی و کمی برآمده است و دو دایره بزرگ در گوشه سمت چپ برای دوربین اصلی.

امسال رنگ جدیدی وجود دارد؛ سبز نعنایی خنک که ایسوس آن را سبز شفق قطبی می‌نامد و به رنگ‌های سیاه نیمه‌شب، آبی ستاره‌ای، سفید دنباله‌دار و قرمز گرفتگی می‌پیوندد. خوب است که رنگ‌های پر جنب و جوش و خشخاش را ببینید، اگرچه گزینه قرمز کمی صورتی به نظر می‌رسد. Aurora Green تازه و مناسب برای تابستان آینده است.

صفحه نمایش

در مقایسه با نسل قبلی، تغییرات عمده ای را در صفحه نمایش Zenfone 10 مشاهده نخواهید کرد – این صفحه نمایش هنوز یک پنل 5.9 اینچی OLED با وضوح تصویر 1080×2400 پیکسل در نسبت تصویر 20:9 است. یکی از مشخصاتی که بهبود یافته، نرخ تازه‌سازی است، اگرچه در خارج از بازی‌ها حداکثر 144 هرتز را دریافت نخواهید کرد – در غیر این صورت نمایشگر روی 120 هرتز محدود شده است.

در روشنایی نیز پیشرفت های پیشگامانه ای وجود ندارد – ما هنگام تنظیم دستی روشنایی 442 نیت و در حالت روشنایی تطبیقی با گوشی قرار داده شده در زیر نور روشن، کمی بیش از 800 نیت اندازه گیری کردیم. از این نظر، Zenfone 10 اکنون در پشت منحنی قرار دارد و رقبا به هزار یا حتی 1200 نیت می‌رسند. موضوع این نیست که در زیر نور خورشید خیلی کم نور است، فقط روشنایی دیگر رقبا بیشتر است.

ایسوس حالت های رنگی Zenfone را در زیر گزینه Splendid در تنظیمات نمایشگر گروه بندی می کند، که اگر این اولین برخورد شما با Zenfone باشد، ممکن است فکر نکنید به زیر آن نگاه کنید. طبق معمول، 4 حالت رنگی از پیش تعیین شده با یک لغزنده دمای اضافی، به علاوه یک حالت «Customized» اضافی با نوار لغزنده مخصوص به خود که اساساً اشباع را کنترل می کند، دریافت می کنید.

همه حالت‌ها به جز حالت استاندارد، طیف وسیعی را پوشش می‌دهند، در حالی که استاندارد برای فضای رنگی باریک‌تر sRGB طراحی شده است. استاندارد میانگین بسیار خوب dE2000 1.8 را برای ما به ارمغان آورد – که نسبت به مدل سال گذشته بهبود یافته است، و حالت سینمایی به طور مشابه برای محتوای DCI-P3 دقیق بود (متوسط 1.9 dE2000). برعکس، حالت بهینه پیش‌فرض و حالت طبیعی دقیق نبودند، در حالی که تغییرات آبی قوی را نیز نشان می‌دادند. Zenfone 10 از HDR10 و HDR10+ پشتیبانی می کند، اما فاقد قابلیت Dolby Vision است.

عمر باتری

ایسوس ظرفیت باتری ذن فون امسال را تغییر نداده و همان انرژی 4300 میلی آمپر ساعتی دارد. اسنپدراگون 8 نسل 2 نسبت به نسل قبلی تراشه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر است، با این حال، ذن فون 9 در حال حاضر از نظر طول عمر عملکرد بسیار خوبی داشت، بنابراین انتظار داشتیم که از ذن فون 10 نیز اعداد قابل قبولی داشته باشیم.

در واقع، ما می‌توانیم پیشرفت‌ها را در تمام تست‌های فعال گزارش کنیم، تنها در حالت آماده‌باش تا حدودی ضربه خورده است. ما بیش از 30 ساعت تماس صوتی داشتیم که 4 ساعت بیشتر از نتیجه ذن فون 9 است. نتیجه پخش ویدیو نیز، اکنون در 21:04 ساعت است. در وبگردی، افزایش 1.5 ساعتی را تا 16:37 ساعت ثبت کردیم.

همه این پیشرفت‌ها عمدتاً با 20 درصد کوتاه‌تر نتیجه آماده به کار (که واقعاً به خودی خود نیمه بد نیست) خنثی می‌شوند. با این حال، در 109 ساعت، ذن فون 10 رتبه استقامت کلی طولانی‌تری نسبت به ذن فون 9 دارد، البته فقط یک ساعت. چند نسل است که ذن فون ها با همان آداپتور 30 واتی عرضه می‌شود. در آزمایش ما، قدرت سنج کمی بیش از 24 وات به اوج خود رسید که به نظر عددی نزدیک به قابلیت شارژ نامی است.

در آزمایش ما، ذن فون 10 منحنی شارژ کمی متفاوتی را در مقایسه با ذن فون 9 نشان داد، و رسیدن به 100 درصد کمی بیشتر طول کشید، اما در مراحل اولیه کمی سریعتر بالا رفت. در مجموع، هم 60 درصد در نیم ساعت و هم زمان 1:21 ساعت برای شارژ کامل، نتایج متوسطی در میان رقبای احتمالی ذن فون و همتراز با اعداد گلکسی S23 هستند.

نرم افزار و رابط کاربری

اندروید 13 مدیریت تمام قدرت سخت افزاری را بر عهده دارد، اما نکته غم انگیز این است که شما فقط دو سال به روز رسانی نرم افزاری اصلی (و چهار سال به روز رسانی امنیتی) دریافت می کنید. درمان معمولی ZenUI، با تکه‌های مفید اینجا و آنجا وجود دارد.

رابط ZenTouch ارتقا یافته و اکنون می‌توانید از دکمه روشن/خاموش طولانی برای کشیدن انگشت و اسکرول وب‌سایت‌ها، همراه با گزینه پایین آوردن سایه اعلان‌ها استفاده کنید. می‌توانید آن را به مدت طولانی فشار دهید یا دوبار فشار دهید تا اکشن های مختلف را فراخوانی کنید یا یک برنامه را راه‌اندازی کنید، و گزینه‌های سفارشی‌سازی بیشتری در دسترس هستند.

یک ابزار جدید Edge وجود دارد که شبیه به کاری است که اکسپریا با ویژگی Side Sense خود انجام می دهد. نوار کوچکی در نزدیکی لبه صفحه نمایش، میانبرها و تنظیماتی را در خود جای می دهد که به راحتی می توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

از نظر تئوری، این یک افزودنی خوب است، اما در عمل، زمانی که تلفن در حال حاضر بسیار جمع و جور است، نیازی به چنین «بهبودی» وجود ندارد، و درست مانند Side Sense، نمی‌توانید آن را به‌قدری ثابت بیرون بیاورید که از آن استفاده کنید. هر گونه استفاده واقعی، و احتمالاً پس از چند بار خرابی، آن را غیرفعال خواهید کرد.

عملکرد و کارایی

Zenfone 10 از پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 بهره می برد و تا به حال این تراشه هیچ کس را غافلگیر نکرده است. جدیدترین سیلیکون رده بالای کوالکام که با لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده، دارای چیدمان هسته 1+2+2+3 است و از حافظه ذخیره سازی UFS 4.0 و RAM LPDDR5X پشتیبانی می کند.

ذن فون 10 در چندین پیکربندی حافظه در دسترس خواهد بود، که از 8/128 گیگابایت گرفته تا 16/512 گیگابایت می رسد. شایان ذکر است که ایسوس بر خلاف گلکسی S23 که از UFS 3.1 برای نسخه پایه 128 گیگابایتی استفاده می کرد، به صراحتاً نسخه 128 گیگابایتی را مشخص کرده که دارای حافظه UFS 4.0 نیز باشد.

این گوشی در کنار دیگر پرچمداران اسنپدراگون 8 نسل 2 قرار دارد و حتی در برخی از بنچمارک‌های مصنوعی آن‌ها را کنار زده است. خبر خوب این است که 8 نسل 2 در مدیریت انرژی و حرارت بهتر است و گوشی به اندازه نسل قبلی خود داغ نمی شود. عملکرد در سناریوهای واقعی عالی است، گوشی فوق العاده سریع و خوب به نظر می رسد (شما می توانید سرعت انیمیشن UI را تغییر دهید تا آن را حتی سریعتر کنید).

کیفیت دوربین

ایسوس در مورد سیستم دوربین زنفون 10 تصمیم بسیار جالبی گرفت. امروزه که گوشی‌های هوشمند بسیار شبیه هم هستند، دوربین یکی از زمینه‌های بالقوه برای ارتقا است و سازندگان توجه خود را بر روی سنسورهای 1 اینچی، انواع جدید لنزها، دیافراگم متغیر و موارد جالب دیگر متمرکز می‌کنند.

با کمال تعجب، ذن فون 10 دقیقاً همان سخت افزار دوربین اصلی خود را مانند سلف این سری دارد. دوربین اصلی بر روی سنسور سونی IMX766 با وضوح 50 مگاپیکسل و دیافراگم f1.9 قرار دارد. این دوربین دارای لرزشگیر گیمبال 6 محوره بهبود یافته است و با توجه به اینکه چقدر تحت تاثیر نسخه 1.0 قرار گرفتیم، انتظار داریم نتایج عالی از این ارتقاء کوچک داشته باشیم.

حتی اگر ذن فون 10 تمایل جزئی به نوردهی بیش از حد عکس ها را نشان می دهد، تصاویر مناسب هستند. سطح جزئیات بسیار خوب است، اما در شرایط نوری بسیار روشن، برخی از مشکلات برش و مصنوعات هاله وجود دارد. به طور کلی، کیفیت تصویر خوب است اما نه دقیقاً در حد پرچمدار، چه به سنسور IMX766 یا الگوریتم های محاسباتی مربوط شود.

دوربین اولتراواید نسبت به سال گذشته بسیار عریض تر شده است. ذن فون 10 اکنون می تواند تصاویر 120 درجه FOV بگیرد (آخرین نسل قادر به 113 درجه بود). محدوده دینامیکی به طور کلی خوب بوده و تونالیته آن مشابه دوربین اصلی است. احتمالاً به دلیل مشکلات فوکوس با میدان دید گسترده، جزئیات در گوشه‌های تصویر از بین می‌رود، اما نتایج نهایی با عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی مطابقت دارد.

دوربین تله فوتو اختصاصی در ذن فون 10 وجود ندارد و این یکی از فداکاری های اصلی ایسوس برای جمع و جور نگه داشتن گوشی است. جای تعجب نیست که تصاویر زوم تماشایی نیستند، حداقل، هیچ راهی برای دور زدن اپتیک از دست رفته در اینجا وجود ندارد. عکس‌های دیجیتال 2X مشکلی ندارند، اما 8X تقریبا غیرقابل استفاده است.

حالت پرتره بسیار خوب بوده و با سطح مناسبی از جزئیات و رنگ های طبیعی همراه می باشد. گاهی اوقات مشکلات نوردهی وجود دارد، اما به طور کلی، می توانید در این حالت چند عکس بوکه زیبا بگیرید. عکس های شبانه ترکیبی هستند، از یک طرف، الگوریتم ها نسبت به سال گذشته بهبود یافته به نظر می رسند. تصاویر کاملا روشن و با جزئیات هستند.

زمانی که ذن فون 9 یک سال پیش عرضه شد، بسیاری از افراد تحت تاثیر به اصطلاح لرزشگیر گیمبال در دوربین اصلی قرار گرفتند. سیستم 6 محوره روی ذن فون 9 عالی عمل کرد و اکنون در این مدل حتی بهتر عمل می کند. ایسوس این ویژگی قوی را ارتقا داد و در این مدل به 2.0 رساند. در عمل، این بدان معنی است که یک حالت لرزشگیر تصویر پویا (ایسوس آن را Adaptive EIS می نامد) وجود دارد که به طور خودکار برش را بر اساس لرزش ویدیوی شما تنظیم می کند. می‌توانید آن را تنظیم و فراموش کنید یا از HyperSteady (ترکیبی از تثبیت‌کننده نوری 6 محوره و برش الکترونیکی) برای پایدارترین نتایج استفاده کنید.

در مورد کیفیت ویدیو، ما حالت 1080p در 60 فریم بر ثانیه را توصیه می کنیم. بسیار روان است و سطح جزئیات خوبی دارد، به علاوه شما می توانید از پتانسیل کامل سیستم EIS تطبیقی در این حالت استفاده کنید. ویدیوهای 4K نیز عالی هستند، اگرچه برخی از انتقال‌ها بین صحنه‌های تاریک و روشن کاملاً روان نیستند.

جمع بندی

ما بسیار خوشحالیم که، علیرغم همه شایعات، ایسوس تصمیم گرفت به ایده جمع و جور Zenfone 10 پایبند باشد. برخی از افشاگری‌ها حاکی از آن بود که این شرکت قصد دارد فلسفه “پرچمدار کامپکت” را کنار بگذارد و بزرگ‌تر شود. خوشبختانه، ما پرچمدار کامپکت بعدی خود را داریم، و حتی اگر برخی از افراد ممکن است آن را Zenfone 9S یا 9.5 بنامند، هنوز هم یکی از بهترین گوشی های کامپکت اندرویدی موجود در بازار است.

وضعیت دوربین احتمالاً ناامیدکننده‌ترین وضعیت است و امتیاز عالی ذن فون 10 را از بین می‌برد. زمانی که دیگر سازندگان در این بخش به سرعت به جلو حرکت می کنند، چسبیدن به سخت افزار کم و بیش یکسان، Zenfone 10 را کاهش می دهد. همان‌طور که گفته شد، لرزشگیر گیمبال هنوز هم یکی از بهترین‌های موجود در بازار است، و افزودن حالت تطبیقی به کاربران امکان می‌دهد تقریباً در هر سناریو ممکن ویدیوهای شگفت‌انگیزی تولید کنند.

به طور کلی، Zenfone 10 یک گوشی کوچک عالی است: قدرتمند، زیبا، استفاده آسان، با باتری بادوام و طراحی متمایز. توانایی رقابت با گلکسی ها و آیفون‌های امروزی را دارد و اگر ایسوس بتواند بازی خرده‌فروشی خود را تا حدی تقویت کند، ذنفون می‌تواند به یک تهدید واقعی تبدیل شود.

مزایا

  • اندازه جمع و جور و چیپست قدرتمند
  • بلندگوهای استریو خوب
  • عمر باتری خوب و شارژ بی سیم
  • جک 3.5 میلی متری هدفون
  • اسکنر اثر انگشت سریع و دقیق
  • نرخ تازه سازی صفحه 144 هرتز در بازی ها
  • دوربین سلفی عالی
  • حفاظت از آب و گرد و غبار IP68

معایب

  • طراحی مشابه سال گذشته است
  • سیستم دوربین اصلی در سطح پرچمدار نیست
  • صفحه نمایش می تواند روشن تر باشد
  • بدون دوربین تله فوتو
  • فقط دو به روز رسانی اصلی سیستم عامل
منبع
phonearenagsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا