سخت افزار

AMD از اولین پردازنده لپ تاپ با 3D V-Cache رونمایی کرد

AMD اولین پردازنده بازی موبایل خود را با فناوری 3D V-Cache رونمایی کرد. همانطور که از نام آن پیداست، 3D V-Cache شرکت AMD را قادر می سازد تا حافظه کش بیشتری را در بالای تراشه قرار دهد. این فناوری سال گذشته روی پردازنده‌های دسکتاپ وارد شد و به زودی می‌توانید لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده 3D V-Cache انتخاب کنید.

این رویکرد به AMD اجازه می دهد تا 64 مگابایت حافظه کش L3 را روی Ryzen 9 7945X3D قرار دهد (در مجموع 144 مگابایت). این به کاهش احتمال از دست دادن حافظه کش کمک می کند. اگر سیستم شما نتواند اطلاعات مورد نظر خود را در حافظه کش پیدا کند، باید به حافظه سیستم برود. به گفته AMD، این می تواند منجر به انجام فرآیندها 10 برابر طولانی تر شود. این شرکت ادعا می کند که رویکرد 3D V-cache می تواند به افزایش نرخ فریم بازی ها کمک کند.

AMD با حرکت عمودی به جای اضافه کردن حافظه کش بیشتر روی صفحه دو بعدی معمولی پردازنده، می‌تواند اندازه حافظه کش را بدون نیاز به بزرگ‌تر یا طولانی‌تر کردن تراشه افزایش دهد. در اصل، این شرکت می‌تواند عملکرد بیشتری را از یک CPU دریافت کند و در عین حال از افزایش املاک افقی که در مادربرد می‌گیرد، اجتناب کند.

این شرکت ادعا می کند که این سریع ترین پردازنده بازی موبایل روی کره زمین بوده و به طور متوسط بیش از 15 درصد سریعتر از Ryzen 9 7945HX است. پردازنده جدید دارای 16 هسته، 32 رشته، سرعت بوست تا 5.4 گیگاهرتز و 55 وات توان حرارتی بوده و بر پایه معماری Zen 4 ساخته شده است. برای گرفتن لپ‌تاپی که از Ryzen 9 7945X3D استفاده می‌کند، نیازی نیست خیلی منتظر بمانید. دستگاه Strix Scar 17 X3D ROG در 22 آگوست در دسترس خواهد بود.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا