رپورتاژ آگهی

فیبوناچی چیست؟

معامله‌گران فعال در بازار سرمایه، تلاش می‌کنند دارایی‌های مختلف را در قیمتی ارزنده خریداری کرده و در قیمت بالاتری به فروش برسانند. لازمه کسب بازده ناشی از این اختلاف قیمت، تحلیل و بررسی کامل وضعیت دارایی و خرید و فروش آن در نواحی قیمتی مناسب است.

سرمایه‌گذارانی که قصد فعالیت مستقیم در بورس دارند، از روش‌های مختلفی برای تحلیل اوراق بهادار استفاده می‌کنند. از جمله این روش‌ها می‌توان به تحلیل بنیادی، تابلوخوانی و تحلیل تکنیکال اشاره کرد. در تحلیل بنیادی با مطالعه صورت‌های مالی شرکت و تجزیه و تحلیل نسبت‌های مالی آن، به بررسی وضعیت و تخمین ارزش ذاتی سهام آن پرداخته می‌شود. در روش تابلوخوانی، با استفاده از اطلاعات موجود در تابلوی معاملاتی نمادها، جریان ورود و خروج سرمایه را رصد کرده و معاملات خود را بر طبق این اطلاعات انجام دهند.

روش سوم تحلیل دارایی‌ها به تحلیل تکنیکال قیمت اوراق بهادار شهرت دارد. در این روش، تحلیل‌گران با بررسی نمودار قیمتی، الگوهای پرتکرار از رفتار قیمت را در گذشته آن نمودار پیدا می‌کنند. معامله‌گران تلاش می‌کنند با استفاده از سبک‌ها و ابزارهای متفاوت تحلیل تکنیکال، رفتار احتمالی قیمت یک دارایی را پیش‌بینی کرده و متناسب با آن، معاملات خود را انجام دهند.

برخی معامله‌گران از الگوهای کلاسیکی همچون الگوهای سر و شانه، پرچم و هارمونیک استفاده می‌کنند. عده‌ای دیگر به کمک اندیکاتورهایی مانند RSI، MACD، ایچیموکو و میانگین‌های متحرک، وضعیت قیمت دارایی‌ها را بررسی کرده و نقاط ورود یا خروج مناسب را پیش‌بینی می‌کنند.

کاربرد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

فیبوناچی دنباله‌ای از سری اعداد (…،1،1،2،3،5،8) است که با دو عدد یک آغاز شده و اعداد بعدی آن، مجموع دو رقم قبل خود هستند. دلیل شهرت و اهمیت زیاد سری فیبوناچی، کاربرد گسترده آن در نظام طبیعت یا آثار باستانی ساخت بشر است.

در بازار سرمایه، از اعداد فیبوناچی برای تحلیل تکنیکال دارایی‌های مختلف استفاده می‌شود. معامله‌گران به کمک ابزارهای مختلف فیبوناچی، روند احتمالی قیمت و نواحی مهم حمایتی و مقاومتی را شناسایی کرده و معاملات خود را بر این اساس انجام می‌دهند. فیبوناچی اصلاحی، اکستنشن، منطقه زمانی فیبوناچی، کانال فیبوناچی و کمان و … از جمله ابزارهای فیبوناچی به شمار می‌روند.

در ادامه مطلب، برخی از مهم‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای فیبوناچی معرفی خواهند شد.

ابزارهای اصلی فیبوناچی

فیبوناچی اصلاحی (Retracement)

پس از پایان یک روند صعودی یا نزولی قیمت، با استفاده از ابزار فیبوناچی اصلاحی، سطوح مهم برای پایان اصلاح و برگشت قیمت به ادامه روند اصلی خود به دست می‌آیند. این سطوح به ترتیب عبارتند از «23.6٪»، «38.2٪»، «50٪»، «61.8٪» و «78.6٪» که نشان‌دهنده درصدی از کل یک روند قیمتی هستند.

برای مثال در یک روند صعودی فرضی، قیمت از نقطه A با قیمت 1000 تومان، به نقطه B با قیمت 2000 تومان رسیده و پس از آن وارد یک روند اصلاحی می‌‌شود. معامله‌گران به کمک ابزار فیبوناچی اصلاحی، سعی می‌کنند نواحی حمایتی مهم برای بازگشت قیمت به روند صعودی خود را پیش‌بینی کنند. در این مثال، اولین سطح فیبوناچی برای واکنش احتمالی قیمت، سطح 23.6 درصد یا قیمت 1764 تومان است.

فیبوناچی اکستنشن (Extension)

فیبوناچی گسترشی یا اکستنشن، برای پیش‌بینی سطوح قیمتی مهم پس اتمام اصلاح و در ادامه یک روند صعودی یا نزولی به کار می‌رود. زمانی که احتمال اتمام اصلاح یک روند قیمتی و ادامه روند اصلی می‌رود، از سطوح فیبوناچی اکستنشن برای شناسایی نواحی حمایتی یا مقاومتی مهم بر سر راه قیمت استفاده می‌شود. سطوح «161.8٪»، «261.8٪»، «361.8٪» و «423.6٪»، به عنوان اصلی‌ترین سطوح فیبوناچی در این ابزار به شمار می‌روند.

منطقه زمانی فیبوناچی (Time-Zone)

این ابزار محدوده‌‌های زمانی مستعد برای وقوع تغییر در یک روند اصلی را نشان می‌دهد. برخلاف دو ابزار قبلی، مناطق زمانی ارتباطی به قیمت نداشته و تنها مربوط به بازه‌های زمانی می‌شوند. این مناطق توسط خطوطی افقی نمایش داده می‌شوند و یک تخمین کلی از زمان تغییر روند را ارائه می‌دهند. با استفاده از این ابزار به عنوان مکمل سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال، احتمال دست‌یابی به نتایج مناسب‌ بیشتر خواهد بود.

ابزارهای متعدد دیگری نیز برای تحلیل تکنیکال قیمت دارایی‌ها به کار گرفته می‌شوند. هر فرد می‌تواند متناسب با ترجیحات شخصی و استراتژی معاملاتی خود از آن‌ها استفاده کند. برای آشنایی با انواع ابزارهای فیبوناچی، ویژگی‌ها، کاربردها و نحوه شخصی‌سازی تنظیمات هر یک از آن‌ها، می‌توانید از مقالات تخصصی موجود در سایت https://learning.emofid.com/ استفاده کنید.

سلب مسئولیت: ایستگاه آی تی صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی بوده و سایت مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا