در 11 مارس، ایلان ماسک اعلام کرد xAI چت ربات هوش مصنوعی Grok خود را منبع باز خواهد کرد و اکنون نسخه باز آن در GitHub در دسترس است. این به محققان و توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا بر روی این مدل بنا کنند و بر نحوه به‌روزرسانی xAI Grok در آینده تأثیر بگذارند، زیرا با فناوری رقیب OpenAI، متا، گوگل و دیگران رقابت می‌کند.

یکی از پست‌های وبلاگ شرکت توضیح می‌دهد که این نسخه باز شامل “وزن‌های مدل پایه و معماری شبکه” و مدل ۳۱۴ میلیارد پارامتری Mixture-of-Experts، Grok-1 است. همچنین ادامه می‌دهد که این مدل از یک چک پوینت در اکتبر گذشته است و “برای هیچ کاربرد خاصی، مانند دیالوگ”، تنظیم دقیقی انجام نداده است.

همانطور که VentureBeat اشاره کرده این نسخه تحت مجوز Apache 2.0 منتشر شده که استفاده تجاری را امکان پذیر می کند، اما شامل داده های مورد استفاده برای آموزش آن یا اتصال به X برای داده های بلادرنگ نمی شود. xAI در یک پست نوامبر 2023 گفت که LLM Grok “طی چهار ماه گذشته توسعه یافته است” و برای استفاده در تولید کدنویسی، نوشتن خلاقانه و پاسخ دادن به سوالات هدف قرار گرفته است.

پس از اینکه ماسک توییتر (اکنون X) را خرید، سرانجام کد پشت الگوریتم های آن منتشر شد و ماسک آشکارا از شرکت هایی انتقاد کرد که مدل هوش مصنوعی خود را منبع باز نمی کنند. شرکت ها مدل های منبع باز یا محدود متن باز را برای دریافت بازخورد از سایر محققان در مورد چگونگی بهبود آنها منتشر کرده اند. در حالی که بسیاری از مدل‌های پایه هوش مصنوعی کاملاً منبع باز مانند Mistral و Falcon وجود دارد، مدل‌های پرکاربرد یا منبع بسته هستند یا مجوز باز محدود ارائه می‌دهند.

به عنوان مثال، متا Llama 2، تحقیقات خود را به صورت رایگان ارائه می دهد، اما مشتریان با 700 میلیون کاربر روزانه را وادار به پرداخت هزینه می کند و به توسعه دهندگان اجازه نمی دهد در بالای Llama 2 تکرار کنند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *