سخت افزار

تراشه جدید 5G مدیاتک بزودی برای گوشی‌های ارزان قیمت ارائه می شود

اگرچه هنوز در ابتدای راه فناوری 5G هستیم، ولی اگر نگاهی به بازار گوشی‌های هوشمند بیندازید می‌توانید ببینید که در این زمینه تراشه‌های کوالکام حرف زیادی برای گفتن دارند. حالا در این میان، مدیاتک هم می‌خواهد با عرضه‌ی تراشه ارزان‌تر، این فناوری را برای تعداد بیشتری از گوشی‌ها به ارمغان بیاورد.

تراشه مدیاتک M70 نوعی SOC (سیستم-روی-چیپ) بوده که براساس فناوری تایپوگرافی 7 نانومتری ساخته شده است.  لازم به ذکر است که این نخستین تراشه مبتنی بر معماری Cortex-A77 و Mali-G77 شرکت ARM محسوب می‌شود که به تازگی معرفی شده‌اند. Cortex-A77 جانشین معماری A76 به حساب می‌آید که در مقایسه با آن از ۲۰ درصد سرعت بیشتری بهره می‌برد و مطمئنا نسل بعدی تراشه پرچم‌دار کوالکام هم مبتنی بر آن خواهد بود.

همچنین این تراشه از سنسور دوربین های تا 80 مگاپیکسل پشتیبانی کرده و به‌لطف بهره‌گیری از واحد اختصاصی هوش مصنوعی، در زمینه‌ی پردازش‌های یادگیری ماشینی هم حرف بیشتری برای گفتن دارد. به گفته مدیاتک، این تراشه قادر است تا سرعت دانلود ۴.۲ گیگابیت بر ثانیه و آپلود ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه ارائه دهد، البته از باندهای پایین تر از 6 گیگاهرتز پشتیبانی می کند. این بدان معناست که اپراتورهایی نظیر AT&T و ورایزون (از فرکانس های mmWave برای شبکه 5G استفاده می کنند)، تراشه جدید مدیاتک گزینه مناسبی نباشد.

ولی ممکن است برای اپراتورهای دیگر نظیر T-Mobile و Sprint که از باند های کمتر 6 گیگاهرتز یا 2.5 گیگاهرتز استفاده می کنند، گزینه مناسبی برای گوشی باشد و این امر باعث می شود که مدیاتک را در موقعیت خوبی برای رقابت با کوالکام قرار می دهد. این تراشه قرار است در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۰ روانه‌ بازار شود و شرکت‌هایی که می‌خواهند گوشی‌های ۵G مقرون به صرفه را تولید کنند، مطمئنا به استفاده از این تراشه روی می‌آورند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا