بررسیلپ تاپ

بررسی لپ تاپ (VAIO Z (2021

بسیاری از کاربران برند Vaio را زیر مجموعه سونی می دانند، ولی این برند در سال 2014 از سونی جدا و به صورت مستقل کار می کند. سازنده مشهور لپ تاپ ژاپنی با طراحی فوق العاده قابل حمل مانند SX12 اخیر که در ژاپن، ایالات متحده و برزیل فروخته می شود، بازگشته است. اما شاید معروف ترین لپ تاپ ساخته شده آن VAIO Z باشد – لپ تاپ برتر که آخرین بار در سال 2017 دیده شده است. VAIO Z اکنون برای سال 2021 بازگشته است. در این مطلب به نقد و بررسی لپ تاپ جدید VAIO Z 2021 خواهیم پرداخت.

لپ تاپ های ویندوزی به دسته های مختلف تقسیم می شوند. به طور کلی، اولترابوک ها سبک، نازک و به ندرت دارای GPU گسسته هستند. آنها همچنین از پردازنده های سری U اینتل 15 وات یا 28 واتی استفاده می کنند. ورک استیشن ها و لپ تاپ های گیمینگ، مانند Dell XPS 15 یا Lenovo X1 Extreme pack beefier پردازنده های سری H 35 تا 45 وات، اما گزینه گرافیکی گسسته NVIDIA را دارند. تعداد کمی از لپ تاپ ها از هر دو دسته عبور می کنند، و این همان چیزی است که VAIO Z انجام می دهد.

با وجود اینکه لپ تاپ مورد بحث وزنی معادل 1.06 کیلوگرم دارد، دارای پردازنده سری H است که در لپ تاپ های گیمینگ یا ورک استیشن ها می توان یافت. این یک ترکیب خوب، برای کاربران حرفه ای که بدنبال پردازنده قدرتمند بوده و در عین حال به بخش عمده ای از گرافیک RTX نیازی ندارند. در ادامه با مشخصات لپ تاپ جدید VAIO Z 2021 آشنا خواهید شد.

سیستم عامل ویندوز 10 پرو
صفحه نمایش 14 اینچ UHD (3840 x 2160) HDR
16:9 DCI-P3 100%
Anti-glare, non-touch
پردازنده Intel Core i7-11375H (35W TDP) up to 5GHz
گرافیک Intel Iris Xe Graphics
حافظه رم حداکثر تا 32 گیگابایت LPDDR3x (4,266 MHz)
فضای ذخیره سازی Up to 2TB PCIe Gen 4 SSD
دوربین جلویی 720P HD with Time-of-Flight sensor
Privacy shutter (manual)
امنیت Windows Hello IR (face)
Fingerprint reader (power button)
ارتباطات Wi-Fi 6
بلوتوث 5.0
پورت ها 1x HDMI
2x USB Type-C with Thunderbolt 4
Mic/Headphone
صوتی Dual speakers
باتری 53 WHr (Up to 10 hours)
65-watt Type-C AC charger
ابعاد و وزن 16.9 در 220.8 میلیمتر؛ 1.06 کیلوگرم
رنگ مشکی
قیمت 3,580 تا 4,180 دلار

طراحی و کیفیت ساخت

VAIO از مهندسی فوق العاده ای برای VAIO Z استفاده می کند. در حالی که لنوو از الیاف کربن در بسیاری از لپ تاپ های تینک پد خود بکارگرفته، VAIO از یک روش جدید “قالب سازی سه بعدی” استفاده کرده و به طور موثر کل شاسی لپ تاپ را به جای فقط درب و پایین، از فیبر کربن ساخته است. VAIO اکنون می تواند فیبر کربن را به جای ساختار پنل های دو بعدی مسطح، در لبه ها به صورت ساختارهای سه بعدی منحنی کند. این توانایی به VAIO Z این امکان را می دهد که به طرز باورنکردنی سبک، در عین حال سخت و محکم باشد. همچنین به احتمال زیاد گران بودن آن بسیار ناخوشایند است.

در واقع، VAIO لپ تاپ های خود را از طریق آزمایش کیفیت فوق العاده نظیر تست خم، افت و انعطاف پذیری قرار داده و VAIO Z مطابق با استاندارد MIL (MIL-STD-810 H) است. علاوه بر پردازنده قدرتمند سری H، این شرکت از PCIe Gen 4 SSD استفاده کرده که سرعت خواندن و نوشتن اولترابوک سنتی را بیش از دو برابر افزایش می دهد. حافظه رم از 16 گیگابایت LPDDR4 شروع می شود اما می تواند تا 32 گیگابایت افزایش یابد.

صفحه نمایش دستگاه، وضوح  4K UHD داشته و ضدبازتاب و بدون لمسی است. رنگ های نمایشگر بسیار دقیق و از HDR برای رنگ هایی با کنتراست بالاتر و محتوای ویدیویی برخوردار است. صفحه نمایش می تواند 180 درجه به عقب متمایل شود و کاملاً صاف قرار بگیرد. با استفاده از کلید میانبر (Fn + 2) می توان صفحه نمایش این لپ تاپ را چرخاند. پورت ها فقط با دو USB Type-C (Thunderbolt 4) و یک درگاه HDMI کامل اندک هستند که هنوز هم در ژاپن و در بازارهای تجاری که هدف آن است بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

طراحی کلی با سری VAIO آشنا است، با مکانیزم بالابر عقب که اجازه می دهد هوای بیشتری در زیر لپ تاپ وجود داشته باشد و تجربه تایپ زاویه دار را داشته باشد. می توانید VAIO Z را با یک دست نیز باز کنید، که حس خوبی است. دریچه با فن های دوتایی و ورودی سمت راست و خروجی سمت چپ با برخی از تهویه های باقیمانده در عقب منحصر به فرد است. VAIO دارای برخی از لوله های حرارتی مسی برای خنک نگه داشتن پردازنده 35 واتی است.

نمایشگر، کیبورد و ترک پد

لپ تاپ VAIO Z 2021 دارای صفحه نمایش 14 اینچی 4K HDR با وضوح نمایش 3840 در 2160 پیکسل است. در حالی که این روزها نمایشگر های 16:10 یا 3:2 موجود هستند، 4K UHD 16:9 در VAIO Z فوق العاده است. دقت رنگ 100 درصد sRGB و 87 درصد AdobeRGB و 99 درصد DCI-P3 برای لپ تاپ های این کلاس بالاترین میزان دقت را دارد.

روشنایی به حداکثر 408 نیت می رسد، و این لپ تاپ را هنگامی که با طراحی ضد خیرگی ترکیب می شود در فضای باز بسیار قابل استفاده می کند. HDR و گستره رنگی گسترده نیز پشتیبانی می شود، و باعث می شود محتوای ویدیویی و تصویربرداری جذاب تر شود.

صفحه کلید گسترده، وسیع، دارای نور پس زمینه است و برای استفاده بین المللی (آمریکا) تنظیم شده است. ترک پد از لحاظ غیر فیزیکی بودن منحصر به فرد است و در عوض برای کلیک کردن به دو دکمه کوچک چپ و راست متکی است. این یک اندازه مناسب (تغییر در بسیاری از لپ تاپ های ژاپنی) با Microsoft Precision Drivers است. هنگامی که درب لپ تاپ را باز می کنید، لپ تاپ به عقب بلند شده و تجربه تایپ ارگونومیک زاویه دار را می توان تجربه کرد.

VAIO همچنین از “پوشش ماورا بنفش حاوی فلورین” جدید استفاده کرده که به شما در جلوگیری از لکه اثر انگشت روی صفحه کلید کمک می کند. در نتیجه، برخلاف تینک پد ها، VAIO Z به طور قابل ملاحظه ای بدون لکه باقی می ماند. شناسایی چهره مادون قرمز با Widows Hello بدون نقص عمل کرده، گرچه وب کم در رزولوشن 720P کاملاً خوب است. این لپ تاپ همچنین مجهز به سنسور ToF بوده، که بسته به اینکه در مقابل آن ایستاده اید، به طور خودکار دستگاه قفل و باز شود.

سنسور ToF به طور فزاینده ای از ویژگی های رایج دستگاه های سری نسل یازدهم اینتل است. از آنجا که ضمن بهبود امنیت دستگاه، تجربه ای کاملاً هندزفری را فراهم کرده، بسیار جذاب است. اگر تشخیص چهره از کار بیفتد یا شاتر حریم خصوصی آن فعال باشد، VAIO یک سنسور اثر انگشت به دکمه پاور (بالای سمت راست صفحه کلید)، که دارای LED سبز نیز بوده، اضافه کرد.

بازده و عملکرد

عملکرد جایی است که VAIO Z را در مقایسه با سایر اولترابوک ها سربلند بیرون می آورد. تراشه i7-11375H موجود در لپ تاپ Vaio Z عملکردی مشابه لپ تاپ مخصوص بازی مانند Lenovo Legion 5i 15 یا Razer Blade Pro 17 دارد و از اولترابوک های 14 اینچی دیگر کاملا جلوتر است. در کنار این پردازنده، از 8 گیگابایت رم استفاده شده که می توان مقدار آن را تا 32 گیگابایت افزایش داد. حافظه این لپ تاپ 256GB PCIe Gen.4 SSD که می توان مقدار آن را نیز تا 2 ترابایت SSD افزایش داد. PCIe 4.0 SSD سامسونگ با 6،517 مگابایت بر ثانیه خواندن پی در پی و 4،388 مگابایت در ثانیه نوشتن عملکرد خوبی را از خود نشان می دهد.

حرارتی عالی است؛ VAIO Z به ندرت بیش از 102 درجه فارنهایت (39 درجه سانتیگراد) به اوج خود می رسد، این یک عارضه جانبی خوب برای استفاده بسیار از فیبر کربن است. در آزمایش 3Dmark Time Spy Stress این لپ تاپ نمره 97 را کسب کرد. دوام باتری بسته به میزان سختی پردازشگر 35 واتی متغیر است. در تست ضعف باتری PCMark (Modern Office) با 150 نیت روشنایی، VAIO Z در 10 ساعت و 42 دقیقه خوب عمل می کند. اما با توان بیشتر پردازنده، نمایشگر 4K و روشنایی 400 نیت حدود 5 تا 6 ساعت قابل استفاده بود.

در کل VAIO Z مشکلی ندارد، اما مناطق ضعیف ممکن است برخی از کاربران را آزار دهد. پخش صدا در این لپ تاپ خیلی خوب نیست، اگرچه از لپ تاپ های قبلی VAIO بهتر است. VAIO دو بلندگوی رو به جلو را در لبه جلویی قرار داده است (درست در زیر کف دست). در حالی که VAIO کار فوق العاده ای انجام داد تا یک پردازنده قدرتمند 35 واتی را در VAIO Z قرار دهد، فن های دوتایی آن می توانند در حالت کارایی و تحت فشار قرار دادن پردازنده تحت بار ثابت، با صدای بلند (57+ دسی بل) صدا دربیاورد. VAIO دارای نرم افزاری است که به شما امکان می دهد حرارت، فن ها و ملایمت را شخصی سازی کنید.

این لپ تاپ دارای درگاه های USB-C، HDMI و جک هدفون است. در نهایت، قیمت VAIO Z 2021 به چند نسخه مختلف متکی است. به طوریکه قیمت لپ تاپ VAIO Z 2021 نسخه 1080p با Core i5-11300H، 8GB رم و 256GB SSD، 272.580 ین یعنی تقریبا 2.574 دلار است. قیمت لپ تاپ VAIO Z SIGNATURE EDITION با صفحه نمایش 1080p، Core i7-11375H، 16GB رم و 256GB SSD، 366.080 ین یعنی تقریبا 3.580 دلار است. لپ تاپ سری Signature Edition یک ورژن صفحه نمایش 4K نیز دارد که برای آن باید 22.000 ین یعنی تقریبا 207 دلار اضافه بپردازید.

جمع بندی

با توجه به اینکه، هیچ لپ تاپی وجود نداشته که سبکی فوق العاده را با این پردازنده 35 واتی ترکیب و VAIO Z را به یک اولترابوک تقریباً یک نوع تبدیل کند، ولی تعداد زیادی لپ تاپ وجود دارد که از راه های دیگر با هزینه های بسیار کمتری به رقابت می پردازند. Razer Book 13 برای کلاس خود عملکردی قدرتمند دارد اما با صفحه کلید بدتر تقریباً یک پوند سنگین تر است. شما صدای بسیار بهتر، پورت Type-A (به علاوه HDMI)، نمایشگر بلندتر 16:10 دریافت می کنید و قیمت آن از 1200 دلار شروع شده، که دسترسی آن را بسیار بیشتر می کند.

یوگای تیتانیوم جدید Lenovo ThinkPad X1 به قلمرو نازک، سبک و بسیار انعطاف پذیر دیوانه برمی گردد. این یک کانورتیبل واقعی 2 در 1 است، از inking پشتیبانی کرده و دارای 5G LTE اختیاری است و در عین حال افراط در طراحی و قیمت گذاری را با شروع از 2900 دلار تحت فشار قرار می دهد. اما پردازنده آن در مقایسه با VAIO Z کم توان است.

VAIO Z جدید متمایز از همه اولترابوک های بازار بوده، اما دارای یک قیمت سنگین است. مهندسی و طراحی در اینجا بسیار قابل احترام است. باید گفت که در استفاده از VAIO Z یک چیز راضی کننده وجود دارد. صفحه نمایش فوق العاده، تایپ کردن با آن عالی و سبک و قابل حمل بوده، و یک لپ تاپ عالی است.

نقاط مثبت

  • پردازنده فوق العاده سبک اما قدرتمند 35 وات
  • صفحه نمایش 4K HDR خارق العاده
  • تایپ کردن عالی
  • طراحی منحصر به فرد و خیره کننده

نقاط ضعف

  • فوق العاده گران
  • فقط گرافیک Intel Iris Xe Graphics
  • می تواند پر سر و صدا شود
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا