آموزش

چند روش برای رفع کندی زمان بوت در ویندوز 10

یکی از ناراحت کننده ترین مشکلات ویندوز، کندی راه انداز است. زمانی که ویندوز برای همیشه بوت می شود، از روشن کردن یا راه اندازی مجدد رایانه خود می ترسید. خوشبختانه، بوت کردن آهسته یک مشکل قابل حل است. ما رایج‌ترین راه‌حل‌های مشکلات بوت کند ویندوز 10 را گردآوری کردیم که در ادامه می توانید مطالعه کنید.

Fast Startup را غیرفعال کنید

یکی از مشکل سازترین تنظیماتی که باعث کندی بوت شدن ویندوز 10 می شود، گزینه Fast Startup است. این به طور پیش‌فرض فعال است و قرار است با بارگیری اطلاعات بوت قبل از خاموش شدن رایانه، زمان راه‌اندازی را کاهش دهد. (توجه داشته باشید که در حالیکه برای خاموش کردن کاربرد دارد، راه اندازی مجدد رایانه تحت تأثیر این ویژگی قرار نمی گیرد.)

در حالی که این نام امیدوارکننده به نظر می رسد، اما برای بسیاری از مردم مشکلاتی ایجاد می کند. بنابراین، این اولین تنظیمی است که باید در صورت داشتن مشکلات بوت کند تغییر دهید. برای غیرفعال کردن Fast Startup، تنظیمات را باز کنید و به System > Power & sleep بروید. در سمت راست این صفحه، روی Additional power settings کلیک کنید تا منوی Power Options در Control Panel باز شود.

در اینجا، روی Choose what the power buttons در نوار کناری سمت چپ، کلیک کنید. برای تغییر تنظیمات در این صفحه باید مجوز مدیر را ارائه دهید، بنابراین روی متن بالای صفحه کلیک کنید که عبارت Change settings that are currently unavailable خوانده می شود. اکنون تیک Turn on fast startup (توصیه می شود) را بردارید و سپس Save Changes را برای غیرفعال کردن این تنظیم انتخاب کنید.

اگر فست استارتاپ را در اینجا نمی‌بینید، hibernate را فعال نکرده‌اید و در نتیجه نمایش داده نمی‌شود. برای فعال کردن Hibernation، یک Command Prompt یا پنجره PowerShell مدیر را باز کنید. می توانید این کار را با کلیک راست بر روی دکمه Start یا زدن Win + X و انتخاب Command Prompt (Admin) یا Windows PowerShell (Admin) انجام دهید.

دستور powercfg /hibernate on را برای فعال کردن hibernation تایپ کنید، سپس دوباره فست استارتاپ را غیرفعال کنید.

تنظیمات فایل صفحه بندی را پیکربندی کنید

حافظه مجازی نام تابعی است که ویندوز بخشی از درایو ذخیره سازی شما را به عنوان رم تظاهر می دهد – این بخش Paging File نامیده می شود. با رم بیشتر، می توانید وظایف بیشتری را به طور همزمان روی سیستم خود اجرا کنید. بنابراین اگر ویندوز نزدیک به حداکثر کردن رم واقعی باشد، در حافظه مجازی فرو می رود.

برخی از افراد دریافته اند که ویندوز 10 می تواند تنظیمات حافظه مجازی را به تنهایی تغییر دهد و باعث ایجاد مشکلات بوت شود. بنابراین باید به تنظیمات حافظه مجازی خود نگاهی بیندازید و ببینید که آیا می توانید آنها را برای رفع مشکل بوت کند تغییر دهید. برای این کار در منوی Start عبارت Performance را تایپ کرده و گزینه Adjust the appearance and performance of Windows را انتخاب کنید. در زیر تب Advanced، اندازه صفحه بندی فایل را خواهید دید. برای ویرایش روی تغییر کلیک کنید.

در پنجره به دست آمده، آنچه مهم بوده در پایین صفحه قرار دارد. یک مقدار حافظه توصیه شده و یک عدد در حال حاضر اختصاص داده شده را خواهید دید. برخی از کاربرانی که این مشکل را دارند متوجه می شوند که تخصیص فعلی آنها بسیار بیشتر از تعداد توصیه شده است.

اگر مال شما هم به همین شکل به نظر می رسد، برای ایجاد تغییرات، تیک گزینه Automatically management file paging size for all drives را بردارید. سپس Custom Size را انتخاب کنید و مقدار Initial Size و Maximum Size را روی مقادیر توصیه شده ای که برای سیستم شما ظاهر می شود (که ممکن است با تصویر زیر متفاوت باشد) تنظیم کنید. راه اندازی مجدد، و زمان بوت شما باید بهبود یابد.

زیرسیستم لینوکس را خاموش کنید

ویندوز 10 علاوه بر خط فرمان کلاسیک، یک ترمینال کامل لینوکس ارائه می دهد. این برای توسعه دهندگان هیجان انگیز است، اما ممکن است مقصر مشکلات بوت شما نیز باشد. این ویژگی به طور پیش فرض روشن نیست. بنابراین اگر نمی‌دانید Bash چیست، احتمالاً نیازی نیست این مرحله را امتحان کنید، زیرا اگر آن را روشن کرده باشید، می‌دانید.

برای خاموش کردن پوسته لینوکس، Windows features را در منوی استارت تایپ کنید تا منوی روشن یا خاموش کردن ویژگی‌های ویندوز باز شود. به پایین به Windows Subsystem for Linux بروید، تیک آن را بردارید و ریستارت کنید.

اگر با این کار مشکلات بوت کند شما برطرف شد اما همچنان به رابط Bash نیاز دارید، ترمینال جدید ویندوز را برای گزینه دیگری امتحان کنید.

درایورهای گرافیک را به روز کنید

متاسفانه ویندوز 10 با درایورها مشکل دارد. به روز رسانی درایورهای کارت گرافیک گاهی اوقات می تواند مشکلات بوت را برطرف کند، بنابراین باید نگاهی به آن بیندازید. با کلیک راست بر روی دکمه Start (یا زدن Win + X) و با انتخاب Device Manager، آن را باز کنید. به آداپتورهای Display بروید تا ببینید از کدام کارت گرافیک استفاده می کنید (معمولاً Nvidia یا AMD اگر کارت گرافیک اختصاصی دارید).

معمولاً می‌توانید نرم‌افزار سازنده مربوطه را روی رایانه خود باز کنید تا به‌روزرسانی درایورهای گرافیکی را بررسی کنید. اگر نرم افزار را ندارید، باید به وب سایت فروشنده (یا وب سایت سازنده لپ تاپ خود، اگر از گرافیک یکپارچه استفاده می کنید) بروید تا به روز رسانی درایورها را بررسی کنید. هر نسخه جدید موجود را نصب کنید، ریستارت کنید، سپس ببینید آیا زمان بوت شما سرعت می گیرد یا خیر.

وقتی در حال به‌روزرسانی هستید، ایده بدی نیست که به‌روزرسانی‌های ویندوز را در Settings > Update & Security > Windows Update بررسی کنید و هر چیزی را که در انتظار است نصب کنید.

برخی از برنامه های استارتاپ را غیرفعال کنید

شاید زمان پایین بوت شما ناشی از یکی از مشکلات بالا نباشد. اگر بین ورود به سیستم و استفاده از رایانه خود با کندی مواجه شدید، برنامه های زیادی که در هنگام راه اندازی اجرا می شوند می توانند مقصر باشند. پس از نصب، یا حتی گاهی اوقات هنگام به روز رسانی، بسیاری از نرم افزارها به طور خودکار در هنگام راه اندازی اجرا می شوند. اگر به محض ورود ده ها برنامه بارگیری می کنید، این واقعاً می تواند سیستم شما را خراب کند.

SFC Scan را اجرا کنید

دستور SFC یا System File Checker نصب ویندوز شما را برای فایل های سیستمی خراب بررسی می کند و سعی می کند آنها را با کپی های کار جایگزین کند. برای عیب‌یابی مشکل راه‌اندازی، ارزش اجرای این را دارد، زیرا برخی از فایل‌های ویندوز مسئول فرآیند بوت شدن می‌توانند علت کندی راه‌اندازی شما باشند.

اگر همه چیز ناموفق بود، یک ریست انجام دهید

اگر همه راه‌حل‌های بالا را امتحان کرده‌اید و هنوز نمی‌توانید زمان راه‌اندازی خود را افزایش دهید، شاید بهتر باشد ضررهای خود را کاهش دهید و یک نسخه جدید از ویندوز 10 را دوباره نصب کنید. شما چندین گزینه برای تنظیم مجدد کامپیوتر خود دارید. گزینه Refresh داخلی می تواند ویندوز را بدون حذف هیچ یک از فایل های شما دوباره نصب کند. با این حال، هنوز باید قبل از انجام این کار از اطلاعات رایانه خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

به Settings > Update & Security > Recovery رفته و در قسمت Reset this PC to start گزینه Get start را انتخاب کنید.

Storage Drive خود را ارتقا دهید

اگر ویندوز را از روی هارد دیسک اجرا کنید، عملکرد آهسته ای را در سراسر صفحه تجربه خواهید کرد. درایوهای هارد دیسک برای ذخیره مقدار زیادی داده با قیمت پایین عالی هستند، اما برای استفاده به عنوان دیسک اصلی سیستم عامل شما بسیار کند هستند. در صورت امکان در دستگاه خود، باید به دنبال ارتقا به یک SSD باشید که عملکرد ویندوز را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد. این هزینه اضافی را به همراه دارد، اما SSD یک ارتقاء بزرگ است.

امیدواریم که اعمال یک یا همه این اصلاحات برای شما کارآمد باشد. زمان آهسته بوت دردسر بزرگی است، اما خوشبختانه شما گزینه هایی برای مبارزه با آن دارید. اگر هیچ چیز دیگری جواب نداد، منتظر نسخه اصلی بعدی ویندوز 10 باشید یا به‌روزرسانی به ویندوز 11 را در نظر بگیرید، که امیدواریم مشکل را برطرف کند.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا