سخت افزار

رونمایی AMD از پردازنده های سری Ryzen 7000 با ریزمعماری Zen 4

تراشه های Ryzen 7000 آینده AMD نقطه عطف مهم دیگری را برای این شرکت رقم خواهند زد: آنها اولین پردازنده های دسکتاپ خواهند بود که دارای هسته های 5 نانومتری هستند. لیزا سو، مدیرعامل AMD، در جریان سخنرانی اصلی کامپوتکس 2022 خود، تایید کرد که تراشه‌های Ryzen 7000 در پاییز امسال عرضه خواهند شد.

در قلب آنها، دارای دو هسته 5 نانومتری Zen 4 و همچنین یک هسته ورودی/خروجی 6 نانومتری بازطراحی شده خواهند بود که شامل گرافیک RDNA2، کنترلرهای DDR5 و PCIe 5.0 و معماری کم مصرف است. در اوایل این ماه، این شرکت برنامه‌های خود را برای تراشه‌های لپ‌تاپ Ryzen 7000 رده بالا «Dragon Range» که انتظار می‌رود در سال 2023 عرضه شود، به نمایش گذاشت.

از آنجایی که این فقط یک نگاه اجمالی به کامپوتکس است، AMD هنوز جزئیات زیادی درباره Ryzen 7000 ارائه نکرد. این شرکت می گوید در مقایسه با Ryzen 5950X، جهش عملکردی 15 درصدی را در بنچمارک های تک رشته ای Cinebench ارائه خواهد کرد. با این حال، شنیدن عملکرد چند رشته ای جالب تر خواهد بود، به خصوص با توجه به پیشرفتی که اینتل با پردازنده های نسل دوازدهم خود داشته است. شما می توانید 1 مگابایت حافظه نهان L2 در هر هسته، و همچنین حداکثر سرعت تقویت فراتر از 5 گیگاهرتز و شتاب سخت افزاری بهتر برای وظایف هوش مصنوعی را انتظار داشته باشید.

AMD همچنین مادربردهای سوکت AM5 را در کنار پردازنده پرچمدار جدید خود معرفی کرد. این شرکت به سمت سوکت 1718 پین LGA حرکت می کند، اما همچنان از خنک کننده های AM4 پشتیبانی می کند. اگر قبلاً مقدار زیادی را در راه اندازی خنک کننده خود سرمایه گذاری کرده باشید، این یک مشکل بزرگ است. مادربردهای جدید حداکثر 24 کانال PCIe 5.0 تقسیم شده در حافظه و گرافیک، حداکثر 14 پورت USB SuperSpeed با سرعت 20 گیگابیت بر ثانیه و حداکثر 4 پورت HDMI 2.1 و DisplayPort 2 را ارائه می دهند.

آنها را در سه طعم مختلف خواهید یافت: B650 برای سیستم های اصلی، X650 برای علاقه‌مندانی که PCIe 5.0 را برای فضای ذخیره‌سازی و گرافیک می‌خواهند و X650 Extreme برای سخت‌گیرترین افراد. با توجه به اینکه اینتل هنوز یک تراشه دسکتاپ 7 نانومتری تا سال آینده نخواهد داشت (بدون هرگونه تاخیر اضافی)، به نظر می رسد AMD آماده است تا یک بار دیگر رهبری عملکرد را برای یک نسل دیگر به دست گیرد. اما با توجه به اینکه فرآیند هیبریدی اینتل برای تراشه‌های نسل دوازدهم چقدر خوب عمل کرده، جالب است که ببینیم اینتل قصد دارد چه واکنشی نشان دهد. در هر صورت، مطمئناً دیدن دوباره رقابت واقعی در فضای CPU خوب است.

در حالی که Ryzen 7000 تمرکز اصلی AMD برای بقیه سال خواهد بود، این شرکت همچنین در سه ماهه چهارم با پردازنده‌های 6 نانومتری “Mendocino” آینده خود، به لپ‌تاپ‌های اصلی کمک می‌کند. این تراشه ها دارای چهار هسته 6 نانومتری Zen 2 و همچنین گرافیک RDNA 2 هستند که آنها را برای سیستم هایی با قیمت بین 399 تا 699 دلار ایده آل می کند. مطمئناً این موضوع چندان هیجان‌انگیز نیست، اما حتی ماشین‌های اولیه مانند Ideapad 1 لنوو نیز شایسته عملکرد مناسب هستند.

منبع
theverge
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا