موبایل و تبلت

اینفینیکس از کانسپت خنک کننده فعال برای گوشی ها به نام CoolMax رونمایی کرد

از آنجایی که هدف عملکرد گوشی‌های هوشمند بالاتر می‌رود، مهندسان مجبور شده‌اند به راه‌حل‌های خنک‌کننده پیچیده‌تر از جمله خنک‌کننده فعال دست یابند. اینفینیکس در حال ساخت نمونه اولیه یک سیستم به نام CoolMax است. این در یک تلفن بازی مفهومی ساخته شده، بنابراین فقط پیش نمایشی از آنچه ممکن است بیاید، خواهد بود. به گفته این شرکت، CoolMax دمای چیپست را 10 درجه سانتی گراد (50 درجه فارنهایت) کاهش می دهد.

چیپست مورد بحث، مدیاتک دامنسیتی 9300 با چهار هسته Cortex-X4 به جای هسته معمولی است. با کمک CoolMax و پلتفرم مدیریت هوش مصنوعی، اینفینیکس موفق شد دستگاه مفهومی را به رکورد انتوتو 2,215,639 برساند. بنابراین، CoolMax چیست؟ این سیستم ترکیبی از یک خنک کننده ترمو الکتریک (معروف به ماژول Peltier) و یک فن خنک کننده است.

ساختار اولیه آن افزونه‌های خنک‌کننده‌ای است که ممکن است دیده باشید، اما آنها ناکارآمدی قرار دادن پنل پشتی تلفن بین چیپست و خنک‌کننده را دارند. CoolMax یک راه حل داخلی است، بنابراین تنها چیزی که بین چیپست و خنک کننده وجود دارد مقداری خمیر حرارتی است. Red Magic به خاطر گوشی های گیمینگ خود با خنک کننده فعال شناخته شده است. اما این ستاپ کاملاً مشابه CoolMax نیست و Red Magic فقط از یک فن برای عبور هوا از طریق مجرای مسی استفاده کرده تا گرما را از چیپست دور می کند.

کولر ترمو الکتریک در تئوری می تواند دما را بیشتر از خنک کننده هوای خالص کاهش دهد. اثر Peltier یک تفاوت دما ایجاد می کند – یک طرف ماژول خنک تر از دمای محیط بوده و طرف دیگر گرم تر است. با قرار دادن کولر در سمت گرم، دمای قسمت خنک بیشتر کاهش می یابد. اشاره کردیم که دایمنسیتی 9300 دارای چهار هسته Cortex-X4 است، اما آنها برابر نیستند.

یکی از آنها تا 3.25 گیگاهرتز و سه هسته دیگر با فرکانس 2.85 هرتز  کار می کند (و چهار هسته A720 نیز با فرکانس 2.0 گیگاهرتز وجود دارد). یک الگوریتم هوش مصنوعی وظایف را به صورت پویا بین هسته‌ها جابه‌جا می‌کند تا مهم‌ترین کارها روی هسته‌های سریع اجرا شوند، در حالی که وظایف حساس به زمان کمتر به هسته‌های کارآمدتر می‌رسند.

این گوشی گیمینگ مفهومی همچنین دارای یک پردازنده بصری Pixelworks است که با ایجاد فریم های اضافی به گرافیک Immortalis-G720 کمک می کند. به گفته این شرکت، این سیستم می تواند در وضوح فول اچ دی پلاس به 180 هرتز و در کواد اچ دی پلاس به 144 هرتز برسد. اینفینیکس یک تلفن بازی را برای اواخر سال 2024 در دست ساخت دارد، اگرچه در حال حاضر جزئیات نزدیک بودن آن تلفن به این دستگاه مفهومی مخفی مانده است.

قبل از پایان، باید به چند فناوری دیگر اشاره کنیم که اینفینیکس در MWC به نمایش گذاشته است. یکی از آنها AirCharge است؛ یک سیستم شارژ بی سیم که در فاصله کوچک تا 20 سانتی متر (حدود 8 اینچ) کار می کند. AirCharge اجازه می دهد تا شارژر زیر یک میز قرار گیرد، در حالی که شارژرهای معمولی Qi باید نسبتاً نزدیک به تلفن باشند. سخت افزار جالب دیگر باتری Infinix Extreme-Temp است. با یک الکترولیت بیومیمتیک جدید، باتری می تواند در دمای بسیار پایین تا -40 درجه سانتی گراد (40- درجه فارنهایت) کار کند.

این حتی اگر در قطب شمال زندگی نمی‌کنید مفید خواهد بود، زیرا استقامت باتری‌های لیتیومی زمانی که دما به زیر صفر می‌رسد شروع به کاهش قابل توجهی می‌کند. در دمای 20- درجه سانتی گراد (4- درجه سانتی گراد)، باتری Extreme-Temp بین 50 تا 300 درصد استقامت بیشتری نسبت به باتری های لیتیومی معمولی دارد.

منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا