گلکسی A55 جدیدترین گوشی میان رده سامسونگ است که نوید تجربه ای شبیه به یک پرچمدار را بدون قیمتی شبیه به پرچمدار می دهد و از برخی جهات، واقعاً پریمیوم ترین میان رده غول کره ای امروزی است. از طراحی شامل گوریلا گلس ویکتوس پلاس و یک قاب فلزی گرفته تا یک تراشه جدید اگزینوس که دارای پردازنده گرافیکی مبتنی بر معماری AMD مشابه تراشه‌های اگزینوس پیشرفته سامسونگ و حداکثر 12 گیگابایت رم است.

آزمایش نشان داده است که گلکسی A55 حتی بهبودهایی را به همراه دارد که توسط سامسونگ برجسته نشده است. به عنوان مثال، در حالی که A55 دارای حداکثر روشنایی نمایشگر 1000 نیت مانند A54 بوده، می تواند در حالت روشنایی بالا به 1600 نیت، 200 نیت بیشتر از A54 و حدود 150 نیت بیشتر از حتی گلکسی S23 FE برسد! بنابراین آیا باید گلکسی A55 را بخرید؟ آیا تجربه کاربری که در معیارهای مختلف از جمله نمایشگر، دوربین، عملکرد، عمر باتری و نرم افزار ارائه می کند، ارزش پولی را دارد که به سختی به دست آورده اید؟ برای درک این موضوع، درادامه با مقاله نقد و بررسی گلکسی A55 همراه شوید.

مشخصات فنی

  • ابعاد: 161.1 در 77.4 در 8.2 میلیمتر، 213 گرم، پوشش گوریلا گلس ویکتوس پلاس، فریم آلومینیومی، IP67
  • صفحه نمایش: 6.6 اینچی AMOLED، حداکثر روشنایی 1000 نیت، نرخ تازه سازی 120 هرتز، وضوح 1080 در 2340 پیکسل
  • تراشه: اگزینوس 1480، گرافیک Xclipse 530
  • حافظه: 8/12 گیگابایت رم، 128/256 گیگابایت فضای ذخیره سازی
  • نرم افزار: One UI 6.1 مبتنی بر اندروید 14
  • دوربین پشتی: 50 مگاپیکسل اصلی، 12 مگاپیکسل فوق عریض، 5 مگاپیکسلی ماکرو
  • دوربین جلویی: 32 مگاپیکسل
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 25 وات
  • متفرقه: بلوتوث 5.3. 5G، سنسور اثر انگشت (اپتیکال، زیر نمایشگر)

طراحی و کیفیت ساخت

الهامات گلکسی A55 به اندازه طراحی آن مشخص نیست. سامسونگ برای ساخت A55 به طور کامل از پلاستیک خلاص شده و از فریم آلومینیومی استفاده کرده، درحالیکه جلو و عقب با شیشه گوریلا گلس ویکتوس پلاس پوشانده شده است. در مقایسه با گوریلا گلس 5 که در A54 استفاده شده، ویکتوس پلاس دو برابر بهتر از خراش و افتادن محافظت می کند.

این اولین باری است که سامسونگ یک گوشی میان رده را به نسخه ای از گوریلا گلس ویکتوس مجهز می کند، حتی گلکسی اس 23 فن ادیشن دارای شیشه گوریلا گلس 5 در دو طرف است. مانند گلکسی اس 24 و اس 24 پلاس، قاب فلزی گلکسی A55 کاملاً صاف است و هیچ انحنای در لبه‌های نمایشگر یا پنل پشتی ندارد. اما هیچ لبه ناهمواری برای دیده شدن یا احساس شدن وجود ندارد و در استفاده با یک دست یا دو دست هیچ ناراحتی احساس نخواهید کرد.

گلکسی A55 همچنین دارای چیزی است که سامسونگ آن را Key Island می نامد. همانطور که از نام آن پیداست، به اطراف دکمه های صدا و پاور کمک می کند تا از بقیه قاب متمایز شود که با کمی بالا بردن قاب انجام می شود. با این حال، به نظر می رسد این تنها راهی برای سامسونگ است تا طراحی گوشی های میان رده خود را از دستگاه های پرچمدار خود جدا کند.

دسترسی یا استفاده از دکمه های گوشی های سامسونگ هرگز سخت نبوده است. Key Island ممکن است برای دستگاه‌هایی که حسگر اثر انگشت درون دکمه پاور تعبیه شده، مفید باشد. سامسونگ همچنین برای کل قاب به استثنای منطقه Key Island یک روکش بافتی را انتخاب کرده، که بیشتر از آنچه ما دوست داشتیم با برخورد مستقیم نور به آن می درخشد. اما، به طور کلی، گلکسی A55 در دست و در حین استفاده فوق‌العاده است. همچنین در برابر آب و گرد و غبار مقاوم بوده و در اینجا چیزی وجود ندارد که واقعاً بتوانید ایراد بگیرید (به جز حاشیه‌های اطراف نمایشگر، که در اینجا به اندازه گلکسی A54 بزرگ هستند).

صفحه نمایش

گلکسی A54 با صفحه نمایش 6.4 اینچی، کمی کوچکتر از پنل 6.5 اینچی گوشی های قبلی بود، اما برای گلکسی A55، سامسونگ راه برعکس را طی کرده است. صفحه نمایش آن قطری 6.6 اینچی دارد و از آنجایی که سامسونگ هیچ کاری برای کاهش اندازه قاب انجام نداده، ابعاد A55 بزرگتر از دستگاه های قبلی است. به جز اندازه، A55 مشخصات صفحه نمایشی مشابه با A54 دارد و شامل یک پنل Super AMOLED با حداکثر روشنایی 1000 نیت، نرخ تجدید 120 هرتز، رزولوشن 1080 در 2340 پیکسل و پشتیبانی از HDR10+ است.

با بازتولید رنگ عمدتا طبیعی (که می توانید در تنظیمات نمایشگر آن را تغییر دهید) و زوایای دید وسیع، تجربه تماشای گلکسی A55 بسیار عالی است. صفحه نمایش چه در داخل و چه در فضای باز بسیار روشن است و برای تماشای ویدیوهای SDR و HDR عالی است. با این حال، الگوریتم روشنایی خودکار نیاز به کار دارد. در داخل خانه، کمی محافظه کارانه است و باعث می شود صفحه نمایش کمتر از حد انتظار باشد. این چیزی است که ما در سری گلکسی اس 24 نیز متوجه آن شدیم، بنابراین ممکن است سامسونگ عمداً این الگوریتم را در همه گوشی های هوشمند 2024 تنظیم کند.

A55 دارای یک سنسور اثر انگشت اپتیکال در نمایشگر است و عملکردی مشابه با گلکسی A54 دارد. دقت خوبی دارد و بسیار سریع بوده، اما به سرعت سنسورهای اولتراسونیک در گوشی های پرچمدار گلکسی نیست.

کیفیت دوربین

گلکسی A55 دارای سخت افزار دوربین مشابه با گلکسی A54 است (دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی، دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی و دوربین جلوی 32 مگاپیکسلی)، بنابراین بهبودهایی که سامسونگ تبلیغ می کند، مانند بهتر شدن عکس‌های شبانه و تثبیت‌کننده ویدیو، از طریق تغییراتی که در الگوریتم‌های دوربین ایجاد شده است.

اما به نظر می‌رسد که بیشتر آن مربوط به بازاریابی است، زیرا تنها پیشرفتی که متوجه شدیم عملکرد بهتر در شب و در نور کم بود. برای دستیابی به این هدف، سامسونگ کاهش نویز را به گونه ای تهاجمی تر تنظیم کرده که در مورد حذف نویز از عکس ها معجزه می کند. این همچنین تأثیر کمی نرم کردن تصاویر در حالت شب دارد، اگرچه این بیشتر یک مشاهده است تا یک شکایت!

برخلاف گوشی‌های قبلی این سری، گلکسی A55 از لرزشگیر الکترونیکی در فیلم‌برداری 4K@30fps پشتیبانی می‌کند، که توجه کسانی را که عاشق فیلم‌برداری در حین حرکت هستند به خود جلب کرده است. متأسفانه، نتایج چشمگیر نیستند، بخصوص ویدیوهایی که لرزش زیادی را در شب نشان می دهند. به طور کلی، عملکرد دوربین اصلی کاملاً خوب است. تصاویر دارای جزئیات و محدوده دینامیکی خوبی در طول روز هستند، در حالی که تصاویر در شب به لطف کاهش نویز تهاجمی که قبلاً ذکر کردیم تمیزتر هستند.

A55 تمایل دارد در هر موقعیتی که مفید باشد حالت شب را به طور خودکار روشن نمی کند، و توصیه می کنیم در این موارد به صورت دستی به حالت شب تغییر دهید. هنگامی که فاصله بین سوژه و پس‌زمینه به خوبی مشخص نیست، دوربین در حالت پرتره با بوکه مشکل دارد، که در گلکسی A54 یا A53 مشکلی وجود نداشت. سامسونگ همچنین به استفاده از دوربین‌های ماکرو و فوق عریض کاملاً قدیمی در سری A5x ادامه می‌دهد. دوربین فوق عریض در طول روز کار خوبی را انجام می دهد اما در شرایط نور کم و شب بسیار نرم و پر سر و صدا است.

در همین حال، دوربین ماکرو به دلیل رزولوشن پایین و فقدان هر نوع تثبیت کننده مشکل دارد، که گرفتن عکس های بدون لرزش را دشوار می کند، مگر اینکه آرنج شما چیزی برای استراحت داشته باشد. شرم آور است که سامسونگ هنوز دوربین های زوم را در بخش میان رده ارائه نمی دهد. گلکسی A73 دو سال پیش دوربین 3x داشت و در حالی که A55 قیمتی مشابه داشته، دوربین ندارد.

دوربین سلفی نیز در چهار سال گذشته شاهد ارتقاء نبوده است، اما در بیشتر موارد کار قابل تحسینی انجام می دهد. در شرایط کم نور به شما عکس‌های لرزان می‌دهد، به‌خصوص زمانی که از فلاش صفحه نمایش و حالت خودکار شب استفاده می‌کند، اما کیفیت سلفی در طول روز و در تنظیمات داخلی با نور مناسب بیش از حد مطلوب است.

حالت های دوربین زیادی در گلکسی A55، از جمله حالت Pro برای فیلم ها و عکس ها، حرکت آهسته سوپر و استاندارد، هایپرلپس، Single Take، Food و پانوراما موجود است. حالت Dual Rec به شما امکان می دهد همزمان از دوربین جلو و عقب فیلم بگیرید و حالت سرگرم کننده به شما امکان دسترسی به فیلترهای اسنپ چت در برنامه دوربین سامسونگ را می دهد. شما همچنین تعدادی حالت واقعیت افزوده، با گزینه ای برای ایجاد استیکرهای واقعیت افزوده، doodling بلادرنگ هنگام ضبط ویدیوی یک شخص، و موارد دیگر دارید.

عملکرد و کارایی

از نظر عملکرد، گلکسی A55 ما را غافلگیر کرد. ما بارها از گوشی‌های میان‌رده مجهز به اگزینوس سامسونگ که روی کاغذ قدرتمند به نظر می‌رسند، اما در عمل یک آشفتگی بهینه‌نشده هستند، ناامید شده‌ایم، مسئله‌ای که بیشتر در گلکسی A54 سال گذشته مشهود بود. اما گلکسی A55 این مشکلات را ندارد. چراکه اگزینوس 1480 که در داخل این گوشی قرار داشته مجهز به یک GPU جدید بوده که از معماری گرافیکی RDNA AMD استفاده می کند، اما به نظر می رسد سامسونگ امسال بهینه سازی نرم افزار را جدی گرفته است.

به هر دلیلی، گلکسی A55 تجربه کاربری روان و سریعی را ارائه می دهد. مواردی وجود دارد که انیمیشن‌های UI کمی شلوغ هستند، مانند هنگام باز کردن یک برنامه یا سوئیچ بین دو برنامه، اما وقتی همه چیز خوب پیش می رود، A55 می تواند مانند گلکسی اس 23 یا گلکسی اس 24 نرم باشد. این گوشی را همچنین می توان به با 8/12 گیگابایت رم و 128/256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی پیکربندی کرد.

تنها مشکل اصلی ما با عملکرد برنامه دوربین است. تغییر حالت ها می تواند یک یا دو ثانیه طول بکشد، و همچنین متوجه تاخیر در تغییر سطوح زوم در هنگام ضبط ویدیو شدیم. این مشکل مدت‌هاست که در گوشی‌های میان‌رده گلکسی وجود دارد و A55 هیچ کاری برای تغییر آن انجام نمی‌دهد. تا آنجا که به عملکرد پردازنده گرافیکی مربوط می شود، گلکسی A55 به لطف پردازنده گرافیکی Xclipse 530 مجهز به AMD، حداقل در معیارها تا 40 درصد بهبود را نسبت به گلکسی A54 به ارمغان می آورد.

به لطف سیستم خنک کننده 70 درصدی بزرگتر در مقایسه با A54، گلکسی A55 در کنترل دما حتی زمانی که معیارهای فشرده را روی یک حلقه اجرا می کنید، قابل توجه است و گرمایش در استفاده روزمره عملاً وجود ندارد. با این حال، ما نتوانستیم A55 را در بازی ها تا حد ممکن آزمایش کنیم. اگزینوس 1480 یک تراشه جدید است، بنابراین بازی های سختی مانند Call of Duty شما را محدود به گرافیک پایین یا متوسط می کند. بر اساس عملکرد بنچمارک، A55 احتمالاً در انواع بازی‌ها عملکرد خوبی خواهد داشت.

گلکسی A55 شامل مجموعه کاملی از ویژگی‌های ارتباطی، از جمله Wi-Fi 6 و 5G است. این گوشی دارای یک سینی سیم‌کارت هیبریدی است که می‌تواند دو سیم‌کارت فیزیکی یا یک سیم‌کارت و یک کارت microSD را بگیرد.

نرم افزار و رابط کاربری

اگر انتظار داشتید گلکسی A55 ویژگی های نرم افزاری مشابه گلکسی اس 24 را ارائه دهد، ناامید خواهید شد. در حالی که One UI 6.1 مبتنی بر اندروید 14 را اجرا می کند، مانند سری گلکسی S24، تفاوت زیادی با آنچه که با One UI 6.0 در گلکسی A54 یا A53 دریافت می کنید، ندارد. هیچ عملکرد Galaxy AI در اینجا وجود ندارد، و A55 همچنین فاقد ویژگی هایی مانند پشتیبانی از والپیپر در Always On Display است.

علاوه بر این، A55 چهار ارتقاء سیستم عامل اصلی را مانند نسخه های قبلی خود دریافت خواهد کرد. البته جای تعجب نیست که سامسونگ بخواهد برخی چیزها را منحصر به پرچمداران خود نگه دارد و در این زمینه، گلکسی A55 یک تجربه کاملاً با ویژگی One UI را ارائه می دهد. One UI بدون شک بهترین رابط کاربری سفارشی در چشم انداز اندروید است، و در حالی که گفته شده در دستگاه های میان رده دچار لکنت و تاخیر می شود، در گلکسی A55 اینطور نبود.

گلکسی A55 همچنین اولین دستگاه سامسونگ است که از به‌روزرسانی‌های یکپارچه پشتیبانی می‌کند. نصب به‌روزرسانی‌ها دیگر شما را برای چند دقیقه از دستگاه خارج نمی‌کند. به‌روزرسانی‌ها اکنون در پس‌زمینه نصب می‌شوند، به این معنی که می‌توانید به استفاده از تلفن ادامه دهید و بعد از 1-2 دقیقه راه‌اندازی مجدد، می‌توانید از نرم‌افزار به‌روز شده استفاده کنید.

عمر باتری

عمر باتری گلکسی A55 به سادگی فوق العاده است. این گوشی همان باتری 5000 میلی آمپر ساعتی گلکسی A54 را دارد، اما احتمالاً به لطف تراشه جدید اگزینوس و بهینه سازی در بخش نرم افزاری، بسیار کارآمدتر است. با استفاده منظم، از جمله 3 تا 4 ساعت تماشای ویدیو و یک یا دو ساعت بازی در سطوح روشنایی بالا، با ترکیبی از اتصال Wi-Fi و 5G، تلفن می‌تواند یک روز کامل بدون شارژر دوام بیاورد.

با استفاده سبک، و با ویژگی‌هایی مانند “نمایشگر همیشه روشن” خاموش، می‌توانید تنها با شارژ کردن هر دو روز یک‌بار آن را کنار بگذارید. فقط انتظار شارژ فوق العاده سریع را نداشته باشید، حتی اگر سامسونگ دقیقاً از این کلمات برای توصیف سرعت شارژ 25 واتی استفاده کند. شما می توانید تقریباً 40 درصد شارژ باتری را در 30 دقیقه و چیزی بین 65-70 درصد در یک ساعت به دست آورید، اما شارژ کامل تقریباً 85 دقیقه طول می کشد.

اگر از قبل شارژر 25 واتی را ندارید که با دستگاه های سامسونگ کار می کند، با آن را تهیه کنید. تولیدکنندگان دیگر نیز شارژر را به صورت جداگانه  به فروش می گذارند، اما حداقل شما شارژی دریافت می کنید که در واقع بسیار سریع احساس می شود.

جمع بندی

گلکسی A55 یک بازگشت واقعی به فرم است، به خصوص در مورد عملکرد دستگاه! برای اولین بار به نظر می رسد، ما یک گوشی میان رده گلکسی با تراشه اگزینوس داریم که خارج از جعبه بهینه شده و برای عملکرد مانند هر گوشی در بخش خود نیازی به ماه ها به روز رسانی ندارد. بر خلاف گلکسی A54 که در زمان عرضه از استقامت بسیار بالایی برخوردار بود، عمر باتری نیز در خارج از جعبه بسیار عالی است.

همچنین به شکایاتی که برخی از طرفداران سامسونگ برای سال‌ها در مورد گوشی‌هایش نسبت به گوشی‌های ارزان‌تر چینی با قاب فلزی و شیشه گوریلا گلس ویکتوس پلاس با کیفیت بالا کل دستگاه را احاطه کرده، رسیدگی می‌کند. با توجه به قیمت گلکسی A55، تنها تنظیمات دوربین است که در اینجا کمی نامناسب به نظر می رسد. این شرکت نمی‌تواند هر ساله ارتقای عظیمی را برای دستگاه‌های خود انجام دهد، بدون اینکه بر قیمت درخواستی تأثیر بگذارد.

ما از همه چیزهایی که گلکسی A55 ارائه داده، راضی هستیم و می‌توانیم آن را به هر کسی در بازار برای یک گوشی میان‌رده جدید توصیه کنیم. همچنین این اولین تلفنی است که می‌توانیم به‌عنوان یک ارتقاء برای دارندگان گلکسی A52، A52 5G و گلکسی A52s توصیه کنیم.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *