بررسیموبایل و تبلت

بررسی پوکو ایکس 4 پرو 5G

شیائومی در سال های گذشته توانسته است میزان محبوبیت و فروش محصولات خود را در سراسر جهان گسترش دهد. در این میان جدیدترین مدل سری پوکو X یعنی پوکو ایکس 4 پرو 5G ارائه شده که نسبت به نسخه قبلی خود بسیار ارتقاء یافته و این ارتقاء افزون بر طراحی، بر بخش فنی و ویژگی‌های آن هم تاثیر گذاشته است. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی تخصصی گوشی پوکو ایکس 4 پرو بپردازیم.

گوشی هوشمند پوکو ایکس 4 پرو 5G در واقع همان ردمی نوت 11 پرو 5G با بدنه‌ متفاوت است. خبر خوب این است که این گوشی پوکو به ردمی ترجیح داده می‌شود؛ زیرا ارزان‌تر است و خبر بد آن است گوشی‌های بسیار بهتری با این قیمت وجود دارند. مطمئناً، پوکو ایکس 4 پرو 5G چیزهای زیادی برای ارائه دارد؛ از صفحه نمایش بزرگ OLED با کیفیت بالا گرفته تا طراحی دوست‌داشتنی ضد آب و یک باتری بزرگ با شارژ فوق‌العاده سریع.

اما مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که بازار گوشی های میان‌رده نسبت به قبل بسیار رقابتی‌تر شده است. پس سوالی که اینجا به وجود می‌آید این است که آیا پوکو آن‌‌قدری خوب است که گوی رقابت را از گوشی‌های میان‌رده دوست داشتنی‌‌ دیگر بدزدد؟ برای درک این موضوع، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 164.2 در 76.1 در 8.1 میلی متر، 205 گرم؛ محافظ گوریلا گلس 5، پشت بدنه شیشه، فریم پلاستیکی؛ IP53، مقاوم در برابر گرد و غبار و پاشش آب.
  • صفحه نمایش: 6.67 اینچ AMOLED، نرخ تازه سازی 120 هرتز، روشنایی 700 نیت، روشنایی حداکثر 1200 نیت، وضوح 1080 در 2400 پیکسل، نسبت تصویر 20:9، تراکم پیکسلی 395ppi.
  • چیپست: 6 نانومتری کوالکام اسنپدراگون 695؛ گرافیک Adreno 619.
  • حافظه رم/داخلی: 6/8 گیگابایت رم، 128/256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی؛ microSDXC؛ UFS 2.2
  • نرم افزار: اندروید 11، MIUI 13 برای پوکو.
  • دوربین: واید (اصلی) 108 مگاپیکسل، f/1.9، 26 میلی‌متر، 1/1.52 اینچ، 0.7 میکرومتر، PDAF؛ اولتراواید 8 مگاپیکسل، f/2.2، 118˚؛ سنسور ماکرو 2 مگاپیکسل، f/2.4.
  • دوربین سلفی: 16 مگاپیکسل، f/2.5، (واید)، 1/3.06 اینچ 1.0 میکرومتر.
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 67 واتی، Power Delivery 3.0، کوییک شارژ 3 پلاس.
  • ویژگی‌های دیگر: حسگر اثرانگشت (نصب شده در کنار)؛ پورت مادون قرمز؛ جک 3.5 میلی متری

جعبه خرده فروشی پوکو ایکس 4 پرو شامل یک شارژر 67 واتی شیائومی و یک کابل با رتبه 6A است. این همان شارژری است که این روزها با اکثر گوشی های جدید شیائومی دریافت می کنید. باندل همچنین شامل یک قاب شفاف نرم و یک لایه محافظ نازک برای نمایشگر است.

طراحی و کیفیت ساخت

پوکو ایکس 4 پرو 5G به راحتی از ردمی نوت 11 پرو 5G قابل تشخیص است. در حقیقت ماژول دوربین پوکو ایکس 4 پرو مدل 5G در قسمت بالا قرار دارد و از سمت چپ به راست کشیده شده است. سه سنسور دوربین در سمت چپ و عبارت POCO به صورت بزرگ در سمت راست آن درج شده که اصالت دستگاه را نشان می‌دهد.

کل بحث طراحی این گوشی بیشتر به قسمت پشتی آن ختم می‌شود که اکنون یک الگوی انکساری را به نمایش می‌گذارد که نور را دریافت کرده و به آن حالت سوسوی خاصی می‌دهد و البته شبیه نورافکن‌هایی که از قسمت پایینی گوشی، نور را به بخش بالایی آن جاری می‌کنند نیز هستند. چنین حالتی به طور مشابه روی برآمدگی دوربین این گوشی هم وجود دارد و از محل قرارگیری لنز 108 مگاپیکسلی آن، سوسوی نوری به قسمت برآمدگی دوربین جریان پیدا می‌کند.

بخش برآمده دوربین که راجع به آن صحبت کردیم، تغییر بزرگ دیگری در مقایسه با نسخه قبلی این گوشی است. پوکو ایکس ۴ پرو 5G طراحی دوربین پوکو X3 را به طور کامل رها کرده و مکان دوربین دایره‌ای شکل X3 را که در بخش بالای گوشی و دقیقا در مرکز قرار گرفته بود، تغییر داده و وضعیت قرارگیری دوربین آن را به چیزی بسیار شبیه‌تر به شیائومی سری ردمی نوت 11 پرو تبدیل کرده است.

صفحه نمایش پوکو ایکس 4 پرو 5G بزرگ و با حاشیه بسیار کم بوده و این خبر خوبی برای علاقه‌مندان به دنیای گیم یا کسانی است که قصد تماشای فیلم دارند. همچنین این دستگاه مجهز به حفره روی نمایشگر بوده که محل قرارگیری سنسور سلفی است. پوکو ایکس 4 پرو به لطف کسب تاییدیه IP53 در برابر گرد و غبار و پاشش آب از خود مقاومت نشان خواهد داد. هنگامی که به سمت راست دستگاه نگاه کنید، کلید پاور را در قسمت پایین و کلیدهای حجم صدا را در بخش بالا خواهید دید که هر کدام عملکرد خوبی از خود نشان خواهند داد.

پوکو ایکس 4 پرو 5G یک تنظیم بلندگوی استریو مناسب را ارائه می‌کند، درست مانند آنچه در جدیدترین گوشی‌های ردمی و شیائومی وجود دارد. دو بلندگو به صورت متقارن در دو طرف بالا و پایین قرار گرفته اند که هر کدام پشت توری های نقطه چین قرار دارند. قسمت بالایی دارای یک خروجی دوم دقیقاً بالای صفحه نمایش است زیرا به عنوان گوشی شما نیز عمل می کند. پوکو ایکس ۴ پرو 5G در سه رنگ موجود است که شامل رنگ‌های مشکی، آبی و زرد می‌شود. پس احتمالاً می‌توانید رنگ متناسب با سلیقه خود را از بین این سه رنگ انتخاب کنید.

صفحه نمایش

در حالی که پوکو ایکس 4 پرو 5G دقیقاً یک ارتقاء نسبت به پوکو ایکس 3 پرو نیست، صفحه نمایش آن با پنل AMOLED، روشنایی بالاتر و نرخ نمونه برداری لمسی سریعتر بهبود یافته است. بریدگی به همان اندازه کوچک باقی می ماند و محافظ بار دیگر توسط محافظ گوریلا گلس کنترل می شود. بنابراین، پوکو ایکس 4 پرو دارای صفحه نمایش 6.67 اینچی Super AMOLED با رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل، نرخ تازه سازی 120 هرتز و پشتیبانی از رنگ گسترده است. این پنل نرخ نمونه برداری لمسی تا 360 هرتز را ارائه می دهد.

همان‌طور که از یک صفحه بزرگ AMOLED انتظار می‌رود، نمایشگر این گوشی روشن و پر جزئیات است، از DCI-P3 پشتیبانی می‌کند، رنگ‌ها به شدت واقعی هستند و همه این موارد دست به دست هم می‌دهند تا نمایشگری عالی برای دیدن ویدیوهای تیک‌تاک، یوتیوب و فیلم‌های نتفلیکس در اختیار داشته باشید.

علاوه بر این موارد، نمایشگر پوکو ایکس 4 پرو 5G با نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی، نسبت به برخی گوشی‌های هم‌رده خود با نرخ تازه‌سازی 90 هرتزی برتری دارد و سریع‌تر است و در نهایت فارغ از این‌که چه استفاده‌ای از گوشی خود می‌کنید، به شما تجربه سریع‌تر و روان‌تری را ارائه می‌دهد. شاید به راحتی نتوانید متوجه نرخ نمونه‌برداری لمسی 360 هرتزی این گوشی شوید، اما در بازی‌های رقابتی و سریع، متوجه پاسخ‌گویی سریع‌تر آن خواهید شد.

البته که با محتوای عادی، صفحه نمایش خیلی روشن نخواهد بود و روشنایی در اکثر مواقع هنگام دیدن محتوای عادی به حداکثر 700 نیت می‌رسد، اما هنوز به اندازه‌ای روشن است که بتوانید بیرون از محل مسقف و در محیط‌های روشن از آن استفاده کنید.

عمر باتری

پوکو ایکس 4 پرو 5G از یک باتری بزرگ 5000 میلی آمپر ساعتی تغذیه می کند که ظرفیتی برابر با اکثر مدل های اخیر ردمی نوت پرو دارد. این گوشی از شارژ سریع 67 وات پشتیبانی می کند. پوکو ایکس 4 پرو 5 جی امتیاز استقامت 119 ساعت را با امتیازات عالی در کل کسب کرد، یعنی 4 ساعت بیشتر از ردمی نوت 11 پرو 5G با نمایشگر، چیپست و باتری یکسان.

ایکس 4 پرو عملکرد آماده به کار بهتری را در مقایسه با نوت و همچنین زمان وب بیشتری را ارائه می دهد، اما امتیاز پخش ویدیوی آن، اگرچه چشمگیر بوده، اما کمتر از نوت است. پوکو ایکس 4 پرو از شارژ سریع 67 واتی پشتیبانی می‌کند که یکی از برجسته‌ترین به‌روزرسانی‌های گوشی‌های اخیر شیائومی در سال جاری است. این تلفن همراه با آداپتور 67 وات و کابل USB با درجه 6A عرضه می شود.

بنابراین، این آداپتور برق 67 واتی می تواند باتری ایکس 4 پرو را طی مدت 30 دقیقه از 0 به 75 درصد برساند – یک عملکرد فوق العاده سریع برای یک گوشی هوشمند میان رده اقتصادی. اگرچه شارژ کامل 48 دقیقه طول می کشید.

نرم افزار و رابط کاربری

گوشی جدید شیائومی به صورت پیش‌فرض مجهز به رابط کاربری MIUI 13 for Poco بوده و مبتنی بر اندروید 11 است. همانطور که می‌دانید، آپدیت نرم افزاری می‌تواند بسیاری از باگ‌های دستگاه را رفع کند و مجهز بودن به جدیدترین رابط کاربری شیائومی هم خبر خوبی برای کاربران خواهد بود. شما می‌توانید از جدیدترین قابلیت‌های نرم افزاری اندروید در رابط کاربری MIUI 13 استفاده کنید.

این نسخه از MIUI 13 مبتنی بر اندروید 11 است و هیچ یک از ویژگی‌های اندروید 12 مانند ویجت‌های اصلاح‌شده و صفحه ویجت جدید آن‌ها در کشوی برنامه را شامل نمی‌شود. هیچ داشبورد حریم خصوصی پیشرفته ای با گزینه هایی مانند کلیپ بورد محافظت شده، مکان تقریبی، الگوریتم به روز شده قفل با چهره وجود ندارد. برنامه File Manager و ساعت به روز شده با حالت Bedtime نیز در هیچ کجا یافت نمی شود.

دیگر ویژگی‌های از دست رفته قابل توجه در اندروید 11 + MIUI 13 ترکیبی بهبود یافته حالت یک دست (به سبک iOS) و برنامه دوربین بهبودیافته با تاخیر شاتر صفر و عکس‌های متحرک است. با این حال، شیائومی ادعا می‌کند که MIUI به طور کامل بازسازی شده است، حتی اگر تنها از طریق رابط کاربری و طراحی آن نتوانید تشخیص دهید – ظاهر و احساس آن دقیقاً مانند MIUI 12 است. استفاده از رم و فضای ذخیره سازی بهتر و هوشمندتر است. به عنوان مثال، MIUI 13 قرار است استفاده فعلی پردازنده و رم را پیگیری کند و هرگونه کار غیرضروری را به حالت تعلیق درآورد تا منابع را آزاد کند و عملکرد روان‌تری ارائه دهد. شیائومی وعده افزایش راندمان فرآیند بک گراند تا 40 درصد نسبت به نسخه قبلی را داده است.

Liquid storage چیزی است که برای گوشی های هوشمند مدرن بسیار جالب و مرتبط به نظر می رسد. شیائومی می گوید که در اکثر گوشی ها به دلیل مدیریت ناکارآمد فضای ذخیره سازی، عملکرد ذخیره سازی در 36 ماه به نصف کاهش می یابد. و اینجا جایی است که MIUI 13 می آید – 60 درصد راندمان یکپارچه سازی بهتری نسبت به MIUI 12 و رقبای مختلف ارائه می دهد. بنابراین، افت عملکرد ذخیره سازی در 36 ماه باید فقط 5 درصد باشد. بهینه‌سازی نهایی که در هسته MIUI انجام می‌شود، مدیریت انرژی است – بهینه‌سازی نسخه جدید باید به کاهش 10 درصدی مصرف انرژی در مقایسه با MIUI 12 منجر شود.

همچنین یک نوار کناری هوشمند بهبودیافته برای انجام چندوظیفه ای روان تر با برنامه های پاپ آپ وجود دارد. و حریم خصوصی با تعدادی ویژگی – برخی از آنها – منحصر به فرد بهبود یافته است.

بازنده و کارایی

پوکو ایکس 4 پرو توسط چیپست اسنپدراگون 695 5G هدایت می‌شود، که یک کاهش قابل توجه نسبت به ایکس 3 پرو با تراشه اسنپدراگون 860 آن است، اما یک پیشرفت کوچکی نسبت به پوکو ایکس 3 NFC به حساب می آید. اسنپدراگون 695 همان سیلیکونی است که ردمی نوت 11 پرو 5G را تامین می کند – یک چیپست میان رده کاملاً اصلاح شده از نسخه 690.

چیپست اسنپدراگون 695 بر اساس فرآیند ساخت 6 نانومتری مدرن TSMC ساخته شده و دارای هسته های CPU مدرن Cortex-A78 است. پیکربندی تراشه شامل دو هسته Kryo 660 Gold (Cortex-A78) با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و شش هسته Kryo 660 Silver (Cortex-A55) با فرکانس 1.8 گیگاهرتز می شود. همچنین پردازنده گرافیکی Adreno 619 وجود دارد که از نظر عملکرد در رده میانی پایین‌تر قرار دارد.

ایکس 4 پرو 5G با 6 یا 8 گیگابایت رم LPDDR4X در دسترس است. گزینه های ذخیره سازی 128 و 256 گیگابایتی هستند و حافظه از نوع UFS 2.2 می باشد. ما مدل 6/128 گیگابایتی را داریم. در نهایت، تراشه SD695 از 5G دوگانه، Wi-Fi 5، بلوتوث 5.1، NFC، GPS پشتیبانی می کند. برخی از تراشه‌های مدیاتک رقیب با پشتیبانی از Wi-Fi 6 عرضه می‌شوند، بنابراین جایی برای بهبود وجود دارد.

نکته جالب توجهی که وجود دارد این است که پوکو ایکس 4 پرو 5G از فناوری گسترش رم دینامیک (که حافظه را به عنوان رم اضافی به کار می‌‌گیرد) شیائومی استفاده می‌کند و در کمال تعجب می‌تواند رم را به 8 گیگابایت و 11 گیگابایت برساند. اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا این امر تفاوتی در عملکرد کلی پوکو ایکس 4 پرو 5G ایجاد می‌کند؟ پاسخ دادن به این سوال کمی سخت است اما طبق تجربه‌ای که ما با پوکو ایکس 4 پرو 5G داشتیم می‌توانیم بگوییم که این گوشی در پاسخگویی هنگام بالا و پایین رفتن در صفحه (اسکرول کردن)، جابه‌جایی سریع بین برنامه‌ها و قابلیت‌های نسبتاً سریع آن در پردازش تصاویر، عملکرد عالی خود را به رخ می‌کشد.

کیفیت دوربین

پوکو ایکس 4 پرو 5G از همان پیکربندی دوربین سه‌گانه موجود در ردمی نوت 11 پرو 5G استفاده می‌کند. این ماژول از دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی و دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی بهره می برد. دوربین اصلی وضوح بیشتری نسبت به دوربین 48 مگاپیکسلی پوکو ایکس 3 NFC و 64 مگاپیکسلی اصلی پوکو X3 پرو دارد. 8 مگاپیکسل فوق عریض با ایکس 3 NFC همسان است، اما وضوح کمتری نسبت به X3 پرو دارد. در پوکو ایکس 4 پرو سنسور عمق وجود ندارد، اما دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی اینجا حفظ شده است.

دوربین اصلی به سنسور 108 مگاپیکسلی 1/1.52 اینچی ایزوسل HM2  سامسونگ با پیکسل‌های 0.7 میکرومتر و لنز 24 میلی‌متری f/1.9 متکی است. فیلتر رنگی Nona-Bayer است، به این معنی که با فناوری ترکیب 9 در 1 پیکسل تصاویری 12 مگاپیکسلی ثبت کند. همچنین این تنها دوربینی است که از حالت شب پشتیبانی می کند.

دوربین فوق عریض از یک سنسور 8 مگاپیکسلی سونی IMX355 در پشت یک لنز 16 میلی‌متری f/2.2 استفاده می‌کند. دوربین ماکرو دارای سنسور 2 مگاپیکسلی GalaxyCore GC02M1 در پشت لنز f/2.4 است. فوکوس در حدود 4 سانتی متر فاصله ثابت شده است. دوربین سلفی از سنسور 16 مگاپیکسلی 1/3.06 اینچی امنی ویژن OV16A1Q با پیکسل‌های 1.0 میکرومتری و فیلتر Quad-Bayer استفاده می‌کند. این دوربین پشت یک لنز f/2.4 قرار گرفته و فوکوس ثابت است.

وقتی در محیط بیرون از خانه و در یک مکان با نور مناسب از دوربین اصلی عکس می‌گیرید، کیفیت تصاویر ثبت شده به طور کلی عالی است؛ نور پردازی خوب است و دقت رنگ‌ها هم عالی است. جزئیات تصاویر تنها در صورتی افزایش می‌یابند که با روزلوشن 108 مگاپیکسلی این گوشی عکسبرداری کنید اما باید مد نظر داشته باشید که حجم فایل‌ها با این رزولوشن نسبت به حجم همان فایل‌ها با استفاده از فناوری پیکسل حدود 4 برابر بیشتر است. این تصاویر با رزولوشن کامل، همچنین می‌توانند برای افرادی که می‌خواهند بخشی از یک عکس را برش دهند، عالی هستند. اما عمده کاربران متوجه تفاوتی بین تصاویر گرفته شده پیش و پس از فعال شدن فناوری پیکسل باینینگ استاندارد با خروجی 12 مگاپیکسلی آن نخواهند شد.

علیرغم اندازه لنز و گشودگی کوچک دهانه آن، بزرگترین نقطه ضعف دوربین این گوشی همچنان عکس‌برداری آن در نور کم می‌باشد. متاسفانه دوربین پوکو ایکس 4 پرو 5G هنگام عکس‌برداری در هر دو نوع محیط‌های داخلی با نور مصنوعی یا محیط‌های خارجی هنگام شب، تقلا می‌کند و تصاویری نرم و با فوکوسی نه‌ چندان دقیق (که به احتمال زیاد به خاطر نبود فوکوس لیزری خودکار در این گوشی بر خلاف رقبای برترش دیده می‌شود می‌باشد) ثبت می‌کند. حالت شب ( night mode) هم که برای این کار در نظر گرفته شده بود کمکی نمی‌کند.

کیفیت سنسور 8 مگاپیکسلی فوق عریض 118 درجه‌ای این گوشی که دوربین اصلی را همراهی می‌کند با دوربین اصلی این گوشی قابل مقایسه نیست و لنز f/2. 2 آن‌هم هم به این معناست که در نور کم این لنز اصلاً کیفیتی مانند لنز اصلی ارائه نمی‌دهد.

سنسور 2 مگاپیکسلی هم روی این گوشی قرار گرفته است، اما با توجه به اینکه مود تصویر برداری آن در برنامه دوربین پوکو پنهان شده است، به نظر می‌آید حتی تولید کننده آن هم از عملکرد این سنسور خجالت زده است. این سنسور به شما امکان ثبت تصاویر با نمای کلوز-آپ را می‌دهد اما به طور کلی تصاویر بی رنگ و رو هستند و حتی اگر فوکوس تصاویر هم ثابت باشد، گرفتن تصاویر با کیفیتی که دوست دارید، سخت خواهد بود. احتمالاً یک یا دوبار از آن استفاده کرده و بعد به کل آن را فراموش می‌کنید.

جمع بندی

پوکو ایکس 3 پرو 5G یک گوشی هوشمند خوب با مشخصات متعادل است. دارای طراحی جذاب مقاوم در برابر پاشش آب، نمایشگر 120 هرتزی AMOLED درخشان، عمر باتری عالی، شارژ سریع، مشخصات دوربین خوب و عملکرد مناسب برای این کلاس است. مدل 6/128 گیگابایتی آن اکنون با قیمت 299 یورو در دسترس است که با توجه به مشخصات کلی آن، آن را به یک پیشنهاد جذاب تبدیل می کند.

می توان گفت که پوکو ایکس 4 پرو به نسخه بازسازی شده از ردمی نوت 11 پرو 370 یورویی است. با اینکه مشخصات یکسانی داشته، اما پنل پشتی منحصر به فردی دارد. با این حال، 70 یورو ارزان تر از ردمی است، که به طور خودکار آن را به پیشنهاد بهتری تبدیل می کند. البته هر دو پوکو ایکس 3 NFC و ایکس 3 پرو به ترتیب با قیمت 200 و 250 یورو همچنان برای خرید در دسترس هستند. در حالی که گوشی های X3 به جای OLED به پنل های 120 هرتزی LCD متکی هستند، می توانند پیشنهادات جذاب تری باشند.

پوکو ایکس 3 NFC می تواند فیلمبرداری 4K را نسبت به X4 پرو ارائه دهد، اما X3 پرو دارای چیپست اسنپدراگون 860 درجه یک، صفحه نمایش دارای گواهی HDR10 و تجربه دوربین تا حدودی بهتر است. پوکو ایکس 4 پرو نقاط ضعف خود هم را دارد که MIUI شیائومی و کمبود آپدیت برای سیستم عامل اندروید آن نسبت به رقبایش از جمله آنها هستند. اما در نهایت پوکو ایکس ۴ پرو 5G هنوز هم یک گزینه وسوسه کننده در محدوده گوشی‌های کم قیمت بازار گوشی‌های میان‌رده باقی می‌ماند.

نقاط قوت

  • طراحی شیشه ای دوست داشتنی، دارای رتبه IP53.
  • صفحه نمایش AMOLED خوب و روشن، نرخ تازه سازی 120 هرتز، دقت رنگ عالی.
  • عمر باتری درجه یک، شارژ سریع فوق العاده.
  • بلندگوهای استریو با صدای بلند، کیفیت صدای خوب.
  • تا عملکرد همتراز برای کلاس، 5G.
  • MIUI 13، جک 3.5 میلی‌متری، NFC، بلستر IR، microSD

نقاط ضعف

  • مبتنی بر آخرین نسخه اندروید 12 مانند شیائومی 12 نیست.
  • کیفیت عکس و فیلم ضعیف است.
  • بدون فیلمبرداری 4K
منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا