صوتی و تصویری

NanoCell در مقابل OLED: کدام فناوری تلویزیون بهتر است؟

هر سال، به نظر می رسد که نوع جدیدی از فناوری تلویزیون برای یادگیری وجود دارد. دو نوع جدیدتر نمایشگرهای OLED و نمایشگرهای نانوسل ال‌جی هستند. این دو نوع کاملاً متفاوت از تلویزیون هستند که اغلب با ویژگی های مشابه به بازار عرضه می شوند. در این مقاله به تفاوت بین NanoCell و OLED، از جمله نحوه عملکرد آنها و مزایا و معایب هرکدام، می پردازیم.

فناوری نمایشگر NanoCell چیست؟

NanoCell فناوری پنل نمایش ال‌جی است که در بسیاری از تلویزیون‌های جدیدتر آنها به چشم می‌خورد. تلویزیون‌های NanoCell شبیه تلویزیون‌های دیود ساطع نور سنتی (LED) و نمایشگر کریستال مایع (LCD) هستند. آنها همچنان دارای نور پس زمینه هستند و وضوحی مشابه با سایر تلویزیون های 4K ارائه می دهند.

چیزی که NanoCell را از OLED متمایز می‌کند، لایه‌ای از نانوذرات است که به عنوان فیلتر رنگ عمل می‌کنند و وضوح و دقت رنگ‌های نمایش داده شده را بهبود می‌بخشند. به این ترتیب تلویزیون های NanoCell در واقع شباهت بیشتری به نمایشگرهای QLED دارند.

صفحه نمایش NanoCell چگونه کار می کند؟

پیکسل ها در نمایشگر تلویزیون قرمز، سبز و آبی هستند که ترکیب آنها میلیون ها رنگ ممکن را تولید می کند. با این حال، با تلویزیون‌های نانوسل، تا یک میلیارد ترکیب رنگ ممکن را دریافت می‌کنید که در نتیجه پالت رنگ‌های غنی‌تری به دست می‌آید. با این حال، نور ورودی می‌تواند ظاهر رنگ‌ها را در صفحه تلویزیون تغییر دهد. پیکسل‌های کنار هم می‌توانند رنگ خود را به پیکسل‌های همسایه منتقل کنند و بر دقت رنگ تأثیر بگذارند.

ال‌جی می‌گوید فیلتر رنگی که در تلویزیون‌های نانوسل استفاده می‌شود، “طول موج‌های نور ناخواسته” را فیلتر می‌کند. به عبارت دیگر، نوری را که رنگ اشتباهی را نشان می دهد فیلتر می کند. این کار نحوه بازتولید رنگ های قرمز، آبی و سبز را در تلویزیون نانوسل بهبود می بخشد. به علاوه، خلوص رنگ‌های سفید و سیاه روی صفحه را بهبود می‌بخشد.

FALD چیست؟

برخی از تلویزیون‌های نانوسل قابلیتی به نام full-array local dimming (FALD) را ارائه می‌کنند که نور پس‌زمینه را به چندین ناحیه تقسیم می‌کند. این به تلویزیون شما اجازه می‌دهد تا هر منطقه را به طور مستقل کنترل کند تا بخش‌های خاصی کم‌نور یا روشن‌تر شود بدون اینکه بر روشنایی کل صحنه تأثیر بگذارد. FALD باعث ایجاد سیاهی‌ها و سایه‌های تیره‌تر و دامنه دینامیکی پیشرفته‌تر می‌شود و جلوه‌ای مشابه با تلویزیون‌های OLED را با قیمت بسیار پایین‌تری ارائه می‌دهد.

تلویزیون های NanoCell: مزایا و معایب

ما برخی از مهم ترین مزایای خرید تلویزیون نانوسل و بزرگترین معایبی که باید در هنگام خرید آن به خاطر بسپارید را برجسته کرده ایم.

مزایای تلویزیون های نانوسل

  • کیفیت تصویر: تلویزیون‌های نانوسل نسبت به تلویزیون‌های ال‌ای‌دی با رنگ‌های روشن، واضح و دقیق، کیفیت تصویر بهتر و دامنه دینامیکی بهتری ارائه می‌دهند.
  • وضوح: رنگ‌های دقیق تلویزیون‌های نانوسل منجر به تصویری واضح و دقیق می‌شود.
  • قیمت: نانوسل ها قیمتی میان رده دارند، یعنی تقریباً نصف قیمت تلویزیون OLED.
  • طول عمر: تلویزیون های نانوسل مانند صفحه نمایش های LCD سنتی محو نمی شوند.
  • زوایای دید گسترده: تلویزیون‌های نانوسل را می‌توان تا زاویه 178 درجه مشاهده کرد.
  • بدون سوختن: تلویزیون‌های نانوسل اگر برای مدت طولانی روی یک تصویر ثابت باقی بمانند، سوختگی را نشان نمی‌دهند.

معایب تلویزیون های نانوسل

  • رنگ مشکی: رنگ مشکی در صفحه نمایش نانوسل به اندازه تلویزیون های OLED تیره نیست.
  • مصرف برق: تلویزیون های نانوسل نسبت به OLED انرژی بیشتری مصرف می کنند.
  • فناوری نمایش: تلویزیون‌های نانوسل همچنان LCD با بک لایت هستند، به این معنی که دقت رنگ و کیفیت تصویر در OLED‌ها کاملاً وجود ندارد.

تلویزیون‌های NanoCell همگی نور خورشید و رنگین کمان نیستند، اما ترکیب خوبی از مزایا و معایب وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

پنل های OLED چیست؟ چطورکار می کنند؟

OLED مخفف دیود نوری ارگانیک است. این فناوری جدیدتر نمایشگر دیجیتال می تواند تصویری را بدون نیاز به نور پس زمینه نشان دهد. در عوض، هر پیکسل به صورت جداگانه روشن می شود. یک مزیت این است که می توان به «سیاه واقعی» دست یافت که در آن قسمت هایی از تلویزیون کاملاً تاریک باشد.

این امکان پذیر است زیرا پیکسل ها زمانی که قسمت تلویزیون سیاه است خاموش می شوند. علاوه بر این، روشن بودن هر پیکسل به صورت جداگانه به این معنی است که تلویزیون‌های OLED دارای محدوده دینامیکی بسیار بالایی هستند – بسیار بهتر از LED‌های استاندارد و تلویزیون‌های نانوسل.

فناوری OLED تصویری با جزئیات باورنکردنی تولید می کند. از آنجایی که رنگ ها بسیار زنده هستند و دامنه دینامیکی بالاتری در تصویر وجود دارد، یک تلویزیون OLED می تواند تصویری بسیار دقیق تر از رقبای خود ایجاد کند.

تلویزیون های OLED: مزایا و معایب

ما برخی از مهم ترین مزایای خرید تلویزیون OLED و بزرگترین معایبی که باید در هنگام خرید آن به خاطر بسپارید را برجسته کرده ایم.

مزایای تلویزیون های OLED

  • کیفیت تصویر: تلویزیون‌های OLED رنگ‌های مشکی بسیار تیره و عمیق و رنگ‌های روشن و زنده تولید می‌کنند که در نتیجه کیفیت تصویر بسیار بهتری نسبت به تلویزیون‌های نانوسل دارند.
  • مصرف انرژی: از آنجایی که تلویزیون‌های OLED به نور پس‌زمینه دائمی نیاز ندارند، به طور کلی مصرف انرژی بیشتری دارند.
  • نازکی: تلویزیون‌های OLED می‌توانند نازک‌تر از سایر LEDها باشند، زیرا به نور پس‌زمینه نیاز ندارند، به این معنی که می‌توان از آن‌ها در صفحه‌های منحنی (و انواع دیگر، مانند تلویزیون‌های رول شونده) استفاده کرد.
  • بازی: اکثر صفحه نمایش های OLED دارای زمان پاسخ سریع و تاخیر ورودی کم هستند. این برای کسانی که به دنبال تلویزیونی برای بازی کردن هستند بسیار عالی است. برای توصیه‌های خاص، فهرست ما از بهترین تلویزیون‌های بازی برای PS5 و Xbox Series X/S را بررسی کنید.
  • اسپورت: به لطف زمان پاسخ‌دهی سریع، تلویزیون‌های OLED نسبت به صفحه‌نمایش‌های LED و LCD قدیمی‌تر، برای محتوای سریع مانند ورزش‌ها عالی هستند.
  • طول عمر: تلویزیون های OLED روشنایی و دقت خود را با زوایای دید گسترده حفظ می کنند.

معایب تلویزیون های OLED

  • قیمت: تلویزیون‌های OLED بسیار گران‌تر از سایر تلویزیون‌های LED و تا دو برابر قیمت تلویزیون‌های نانوسل ال‌جی هستند.
  • Burn-in: تلویزیون‌های OLED با خطر اثر سوختگی همراه هستند که زمانی رخ می‌دهد که یک تصویر در صفحه می‌سوزد. همانطور که گفته شد، سوختن معمولاً هزاران ساعت طول می کشد تا رخ دهد.

علیرغم توجه به جزئیاتی که تلویزیون‌های OLED ارائه می‌کنند، مسئله سوختن تصویر را نمی‌توان نادیده گرفت. خوشبختانه، بسیاری از تلویزیون‌ها اکنون با ابزارهای یکپارچه برای جلوگیری از سوختن عرضه می‌شوند.

NanoCell در مقابل OLED: کدام بهتر است؟

تلویزیون‌های نانوسل ال‌جی صفحه‌نمایش‌های LCD هستند که از فناوری سوئیچینگ درون صفحه (IPS) استفاده می‌کنند که زاویه دید بسیار وسیعی را به ارمغان می‌آورد. تلویزیون‌های نانوسل همچنین دارای یک لایه نانوذره برای فیلتر کردن طول موج‌های ورودی نور هستند که بر رنگ و روشنایی تأثیر منفی می‌گذارند.

فیلتر در درجه اول به رنگ‌های قرمز و سبز کمک می‌کند، به این معنی که رنگ نمی‌تواند به قسمت‌های دیگر صفحه نمایش bleed “خونریزی” کند. نتیجه این است که تلویزیون‌های نانوسل در مقایسه با سایر صفحه‌نمایش‌های LED رنگ‌های بسیار دقیقی دارند. بنابراین، وقتی صحبت از نانوسل در مقابل LED به میان می‌آید، پنل ال‌جی حرف اول را می‌زند.

از سوی دیگر، تلویزیون های OLED یک نوع صفحه نمایش کاملا متفاوت هستند. دیودهای ساطع کننده نور ارگانیک خودنور هستند، به این معنی که می‌توان قسمت‌های واقعاً سیاه صفحه و رنگ‌های فوق‌العاده زنده داشت. از آنجایی که نیازی به نور پس‌زمینه نیست، صفحه‌های OLED را می‌توان بسیار نازک ساخت و همچنین می‌توان آن را در فرمت‌های منحنی ساخت. از آنجایی که هر پیکسل به طور مستقل روشن می شود، صفحه نمایش های OLED نسبت به رقبای قدیمی LED و LCD دارای کیفیت تصویر دیوانه کننده، قدرت کمتر و زمان پاسخگویی سریع تر هستند.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا