بررسیصوتی و تصویری

بررسی مانیتور G27q-30: مانیتوری با کیفیت 1440p

گاهی اوقات وقتی پولی که به سختی به دست آورده اید را برای یک لپ تاپ گیمینگ عالی یا یک دسکتاپ بازی عالی خرج می کنید، هزینه اضافی زیادی برای خرید مانیتور ندارید. بنابراین، در حالی که بهترین راه برای بازی و بهترین مانیتورها ممکن است رزولوشن 4K باشد، مانیتورهای مقرون به صرفه‌تر با وضوح 1440p مانند لنوو G27q-30 نیز برای دریافت پیکسل‌های اضافی در بازی‌های شما بدون کاهش بودجه عالی هستند.

این مانیتور 300 دلاری لنوو نه تنها مقرون به صرفه بوده، بلکه دارای ویژگی های بسیار خوبی است که تضمین می کند بازی های شما پاسخگو هستند و (گاهی اوقات) از نظر بصری چشمگیر هستند. این مانیتور نرخ تازه‌سازی 165 هرتز، وضوح تصویر 2560×1440 پیکسل، حاشیه‌های باریک و گزینه‌های ارتباطی فراوانی دارد. ممکن است واضح‌ترین مانیتور موجود نباشد، و کمی ساده‌تر به نظر می‌رسد و خیلی سازگار نیست، اما کار را انجام می‌دهد.

مشخصات سخت افزار

  • بدنه: 24.2 در 20.4 در 9.4، 12.8 پوند
  • اندازه پنل: 27 اینچ QHD
  • رزولوشن تصویر: 2560 در 1440 پیکسل
  • نرخ تازه سازی: 165 هرتز
  • زمان پاسخگویی: 1 میلی ثانیه (MPRT)
  • نسبت کنتراست: 3000:1 (Static)
  • روشنایی: 350 نیت
  • اتصالات: دو HDMI 2.0، یک DisplayPort 1.4، یک جک 3.5 میلیمتری
  • اسپیکر: دو عدد 3 واتی

طراحی و کیفیت ساخت

هنگامی جعبه گشایی مانیتور لنوو G27q-30 متوجه سخت بودن نصب آن خواهید شد. در حالیکه کشیدن بازوی مانیتور به پایه (بدون ابزار) آسان بوده، ولی وصل ردن مانیتور به بازو چندان ساده نیست. هیچ مکانیزم نصبی مانند آنچه در نمایشگرهای سطح بالاتر دارید، وجود ندارد. برای نصب آن مجبور هستید که ابتدا پنل را روی قسمت نصب محکم کنید و سپس آن را در جایش پیچ کنید.

لنوو G27q-30 از لحاظ ظاهری، بسیار شیک به نظر می رسد. سطح کلی آن مشکی بوده و دارای پایه زاویه‌ای باز معمولی با لبه‌های نوک تیز است که در سایر مانیتورهای بازی مشاهده می‌کنید. حاشیه ها در طرفین نازک هستند و یک چانه پایین در جلوی نمایشگر وجود دارد. پایه نیز بسیار محکم بوده و زیاد تکان نمی خورد. استند همچنان به شما فضایی برای تنظیم مانیتور می دهد و می تواند 5.3 اینچ بالا رود.

شما همچنین می توانید آن را بین -5 تا 22 درجه به جلو متمایل کنید. مانیتورهای اقتصادی مانند اینها به صورت عمودی نمی چرخند، اگرچه سازگاری VESA به این معنی است که می توانید پایه ای بخرید که در صورت تمایل می تواند این کار را برای شما انجام دهد.

پورت ها

لنوو G27q-30 دارای پورت های زیادی است که به شما اطمینان می دهد که می توانید آن را به همه دستگاه های خود متصل کنید. شما دو پورت HDMI 2.0، یک DisplayPort 1.4 و یک جک هدفون دریافت خواهید کرد. لنوو در جعبه مانیتور، یک کابل DisplayPort قرار داده است. با این حال هیچ هاب USB در داخل آن وجود ندارد، بنابراین برای انتقال چیزی باید به کامپیوتر خود متصل کنید.

از سوی دیگر، مانیتور مجهز به اسپیکرهای یکپارچه 3 واتی (یکی در سمت چپ و دیگری در سمت راست) است.  بلندگوها بیش از حد در داخل مانیتور قرار گرفته اند و صدای آن کمی خاموش است. هنگام اجرای بازی، موسیقی صدای کم دارد و مجبور به اتصال هدفون به لپ تاپ هستید. شاید متوجه شده باشید که این مانیتور از HDR10 پشتیبانی می کند. اما از طریق DisplayPort پشتیبانی نمی شود.

این گزینه فقط از طریق HDMI کار می کند، که اگر (به دلایل نادر) کارت گرافیکی با اتصال HDMI نداشته باشید، بسیار بد است. یعنی ممکن است این ویژگی را از دست بدهید. DisplayPort چیزی است که نرخ تازه سازی 165 هرتز را برای شما به ارمغان می آورد، اما اگر از HDMI استفاده می کنید، حداکثر 144 هرتز است.

رابط و دکمه ها

در قسمت جلویی لنوو G27q-30 دکمه هایی برای کنترل مانیتور وجود دارد. با دکمه اختصاصی صدا که در سمت چپ قرار گرفته، می توانید حجم صدا را کم و زیاد کنید. نوشته های کلیدهای ناوبری آنقدر کوچک است که برای خواندن آن مجبور هستید صورت تان را روی دکمه ها بگذارید. اسیستم منو آن همچنین دارای بسیاری از ویژگی های بازی بسیار خوب مانیتور است که برای یک مانیتور 300 دلاری عالی می باشد.

چیزهای جالب زیادی در این مانیتور وجود دارد. شما یک حالت بازی دریافت می‌کنید که به افزایش نرخ تازه‌سازی روی نمایشگر، روشن و خاموش کردن FreeSync Premium و نمایش نرخ تازه‌سازی مانیتور در گوشه‌ای از صفحه‌نمایش دسترسی دارید. این مانیتور حتی دارای زمان پاسخ تصویر متحرک (MPRT) برای کمک به کاهش تاری حرکت است. به علاوه، با GSync نیز کار می کند، بنابراین بدون توجه به سخت افزاری که دارید، بهترین تجربه بازی ممکن را خواهید داشت.

این مانیتور همچنین با نرم افزار Aretery لنوو کار می کند. بنابراین، می‌توانید به جای استفاده از دکمه ها برخی تنظیمات را با نرم‌افزار تغییر دهید. دانلود و استفاده از آن الزامی است.

دقت رنگ و عملکرد

برای تست مانیتور لنوو G27q-30 در بخش گیمینگ، بازی از طریق لپ تاپ اجرا کردیم. ما با تغییرات جزئی در در تنظیمات پیش فرض بازی کردیم که از نظر کیفیت تصویر، در صحنه آموزش افتتاحیه، دیوارهای آجری ساختمان ها واقعاً واقعی به نظر می رسید. به غیر از این، وقتی وارد یک مسابقه زنده شدیم، همه چیز مثل کره صاف بود.

هنگام بازی متوجه هیچ شبهی نشدیم و با نرخ تازه سازی 165 هرتزش عملکرد خوبی این مانتیور نشان داد. گاهی اوقات، اگرچه متوجه افت عملکرد در صحنه‌های شلوغ‌تر شدیم، اما با اصلاح Over Drive و MPRT، نتایج نهایی خوب بود. این چیزی است که به حفظ زمان پاسخگویی 1 میلی‌ثانیه این مانیتور کمک می‌کند.

وقتی صحبت از جنبه فنی همه چیز می شود، این مانیتور هنوز خوب است. در بخش دقت رنگ، این مانیتور 94 درصد sRGB و 77 درصد AdobeRGB و 80 درصد P3 را پوشش می دهد. کسب حدود 70 درصد در Adobe RGB و DCI-P3 برای استانداردهای ما خوب در نظر گرفته می شود. در مورد کنتراست، نزدیک به 4500:1 است و روشنایی در هر رنگ سنج Spyder 5 ما 329 نیت اندازه گیری شد. با این حال، نتایجی که ما به دست آوردیم، طبق ادعای لنوو بود که 99 درصد sRGB و 90 درصد P3 است.

مشکلی که ما با این مانیتور داشتیم زمانی بود که از آن برای بهره وری عمومی استفاده کردیم. اگرچه در بازی ها عالی بود، اما وقتی از لنوو G27q-30 برای کار استفاده کردیم، چیزی در آن احساس شد. مهم نیست از کدام ترکیبی از تنظیمات مانیتور و منو استفاده می‌کردیم، صفحه نمایش در هنگام مرور وب کمی تار و کمی پاک به نظر می‌رسید. متن در صفحات وب نیز کاملاً واضح نبود. خواندنی بود، اما نه آن چیزی که انتظار داشتیم.

این مشکل مربوط به پنل VA است که این مانیتور از آن استفاده می کند. در حالی که در نهایت مشکی‌ها و کنتراست‌های عمیق‌تری دریافت می‌کنید، برای شرایط تاریک‌تر ایده‌آل است و نه برای فضاهای اداری با نور روشن. رنگ‌ها روی پنل‌های VA نیز یکنواخت نیستند، اما صادقانه بگوییم که اینها چیزهایی هستند که ممکن است همه متوجه آن نشوند.

جمع بندی

اگر به یک مانیتور اقتصادی نیاز دارید، لنوو G27q-30 بهترین گزینه برای شما خواهد بود. ممکن است تنظیم آن آسان نباشد، و دکمه های OSD ممکن است دردسرساز باشند، اما زمانی که آن را شروع کنید، دقت رنگ و کنتراست خوبی برای بازی های خود خواهید داشت. ممکن است در خارج از بازی متوجه مشکلات آن شوید یا خیر، اما ارزش پولی را دارد که برای آن پرداخت می کنید.

مزایا

  • واقعا مقرون به صرفه
  • دقت رنگ مناسب
  • مملو از ویژگی های مفید بازی

معایب

  • گاهی اوقات تار می شود و آنقدر واضح نیست
  • تنظیم محدود
  • نصب اولیه آن سخت است
منبع
xda-developers
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا